۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کشورهای اروپایی بازار صادراتی واحدهای تولیدی کردستان/ ۲۱ واحد تولیدی احیا شدند
مدیرعامل شهرک های صنعتی کردستان در گفتگو با بازار:

کشورهای اروپایی بازار صادراتی واحدهای تولیدی کردستان/ ۲۱ واحد تولیدی احیا شدند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان، گفت: بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان کردستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقلیم کردستان عراق هستند. حتی محصولات صنعتی این استان از طریق اقلیم کردستان عراق به کشورهای اروپایی هم صادر می شود.

سجاد صفری؛ بازار: «احمد خسروی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در سطح شرکت شهرک های صنعتی استان، چند شهرک و نواحی صنعتی فعالیت دارند؟ اظهار داشت: تعداد ۳۰ شهرک و نواحی صنعتی در سطح شهرک های استان فعالیت دارند که از این تعداد، تعداد ۲۰ شهرک و نواحی صنعتی از آن ها به مرحله بهره برداری رسیده اند؛ تعداد ۲ منطقه ویژه اقتصادی در سطح شهرک های استان فعالیت دارند و تعداد ۸ شهرک و نواحی صنعتی دیگر در سطح استان در مرحله ساخت و عملیات اجرایی قرار دارند.

وی افزود: شرکت شهرک های صنعتی استان با ۷۳۰ واحد تولیدی و صنعتی قرارداد دارد ولی در حال حاضر، تعداد ۴۸۰ واحد تولیدی و صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند.
خسروی تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند.

حدود ۲۹ درصد واحدهای تولیدی راکد هستند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سالجاری تاکنون، چند واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتند؟ به بازار، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مقرر شده بود که تا پایان سالجاری، تعداد ۲۰ واحد تولیدی راکد در استان کردستان به چرخه تولید بازگردانده شود ولی از ابتدای سالجاری تاکنون، تعداد ۲۱ واحد تولیدی راکد مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به چرخه تولید بازگردانده شده اند.

خسروی اظهار داشت: با توجه به توانمندی هایی که در استان وجود دارد؛ شرکت شهرک های صنعتی استان، احیای ۳۰ واحد تولیدی راکد تا پایان سالجاری را در دستور کار خود قرار داد و از ابتدای سالجاری تاکنون، احیای ۲۱ واحد تولیدی محقق شده است و تا پایان سالجاری، احیای ۹ واحد تولیدی و صنعتی دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: حدود ۲۹ درصد از تعداد ۴۸۰ واحد تولیدی و صنعتی استان راکد هستند و این میزان، از میانگین کشوری پایین تر است. البته باید این را در نظر داشته باشیم که حدود ۱۰ درصد از واحدهای تولیدی راکد قابلیت احیا ندارند چون یا فقط مکان را در اختیار دارند و یا دستگاه های آن ها قدیمی است و باید واحد تولیدی خود را واگذار کنند.

خسروی تاکید کرد: برخی از واحدهای تولیدی راکد در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان ها فعالیت دارند که سوله های خود را به واحدهای تولیدی یا دیگر مشاغل، بعنوان انبار اجاره می دهند که بایستی به این موضوع ورود کرد تا بتوان، سوله های صنعتی که از آن ها بعنوان انبار استفاده می شود را به عرصه تولید بازگرداند که این موضوع می تواند به جهش تولید کمک کند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی استان می توانند به جهش تولید دست پیدا کنند، گفت: حدود ۲ دهه از فعالیت صنعت استان کردستان می گذرد و هنوز صنعت این استان، به بلوغ و تکامل دست پیدا نکرده است و نباید از صنعت این استان، انتظار دستیابی به جهش تولید را داشته باشیم و بایستی زیرساخت های لازم در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فراهم شود تا در آینده، واحدهای تولیدی و صنعتی استان بتوانند به جهش تولید برسند. البته در زمینه ساخت زیرساخت های واحدهای تولیدی و صنعتی استان، دستیابی به جهش تولید ممکن است.

۳۰ واحد تولیدی صادرات محور هستند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای تولیدی و صنعتی استان به خارج از کشور صادرات دارند؟ به بازار، گفت: بالغ بر۱۰ درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به خارج از کشور صادرات دارند.

خسروی اظهار داشت: حدود ۳۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، واحدهای صادراتی هستند و اعتقاد داریم که واحدهای بیشتری در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان صادرات محور هستند چون برخی از کالاهای تولیدی استان به استان دیگر صادر می شود و از آن استان به خارج از کشور صادر می شود و این جزو صادرات واحدهای تولیدی استان کردستان محسوب نمی شود.

وی تصریح کرد: بازار صادراتی واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان کردستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقلیم کردستان عراق هستند. لازم به ذکر است، محصولات و کالاهای تولیدی واحدهای تولیدی و صنعتی استان کردستان از طریق اقلیم کردستان عراق به عراق، سوریه و کشورهای اروپایی صادر می شود.

تاثیر کرونا بر فعالیت واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان در پاسخ به این پرسش که آیا شیوع بیماری کرونا توانسته است بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان تاثیر بگذارد و آن ها را به تعطیلی بکشاند، به بازار، گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور، بر فعالیت ۲۰ تا ۳۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، تاثیر منفی گذاشت و باعث شد که راندمان آن ها کاهش یابد.

خسروی اظهار داشت: بیماری کرونا باعث شد که ظرفیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان، کاهش یابد ولی نتوانست منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی شود و در حال حاضر، واحدهای تولیدی و صنعتی استان با رعایت پروتکل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور، در سطح استان، واحد تولیدی که در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و شوینده فعالیت داشته باشند وجود نداشت و از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا تعداد ۵ واحد تولیدی تغییر کاربری دادند و در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و شوینده فعالیت خود را شروع کردند.

خسروی افزود: با شیوع بیماری کرونا در کشور، در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان به ۲ واحد تولیدی، زمین واگذار شد و در زمینه تولید مواد شوینده و موادضدعفونی کننده، فعالیت خود را آغاز کردند. در حال حاضر، تعداد ۷ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و مواد شوینده فعالیت دارند و نیاز داخل استان را به این مواد تامین می کنند.

کد خبر: ۴۹٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha