۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
آیا اشتباه استراتژیک «بایدن» می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد؟
۹ روز تا انتخابات امریکا؛

آیا اشتباه استراتژیک «بایدن» می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد؟

انتخابات امریکا تا کمتر از ۹ روز دیگر به پایان می رسد و دنیا رییس جمهور تازه این کشور را خواهد شناخت. در این روزهای حساس پایانی هر اشتباهی می تواند هزینه های زیادی به همراه داشته باشد. اشتباهاتی مانند آنچه جو بایدن در آخرین مناظره انجام داد و برگ برنده ای را در اختیار ترامپ قرار داد.

بازار؛ گروه بین الملل: رقابتهای انتخاباتی به آخرین روزهای خود نزدیک شده است و ما کمتر از نه روز تا آخرین روز رای گیری در امریکا فاصله داریم. بالغ بر ۵۳ میلیون آمریکایی تا کنون رای داده اند که ۳۷ میلیون نفر از آنها در رای گیری پستی شرکت کرده اند و بقیه به صورت حضوری آرای خود را در صندوق های رای انداخته اند و بررسی ها نشان داده است که شمار آرا در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ میلادی ده برابر بیشتر بوده است. دپارتمان سیاسی دانشگاه فلوریدا افزایش شمار افرادی که در رای گیری زودهنگام شرکت کرده اند را نشان دهنده افزایش استقبال مردم برای شرکت در انتخابات می دانند ولی بسیاری دیگر از رسانه ها این تغییر سیاست را به دلیل شرایط خاص سال جاری و نگرانی از حضور در صف های طولانی در روز انتخابات ذکر کرده اند.

 دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا هم روز گذشته رای خود را در ایالت فلوریدا به صندوق انداخت. او در یکی از سخنرانی های خود در ایالت فلوریدا که در روز گذشته انجام داد خطاب به مردم گفت: «بایدن می خواهد صنعت نفت را تعطیل کند، ایالت اوهایو می شنوید، تگزاسی ها می شنوید، ایالتهای نفتی امریکا می شنوید. بایدن قصد تعطیل کردن صنعت نفت را دارد.»

جو بایدن در جریان آخرین مناظره اش با ترامپ اعلام کرده بود به دلیل سطح بالای آلایندگی صنعت نفت، روند تعطیلی تدریجی این صنعت و افزایش سهم انرژی های پاک را در دستور کار قرار می دهد تا به اهداف پیمان پاریس نزدیک شود. سخنانی که بسیاری از تحلیل گران آن را اشتباه استراتژیک بایدن، آن هم در آخرین روزهای رقابتهای انتخاباتی می دانند. اشتباهی که می تواند باعث از بین رفتن بخش زیادی از آرای او در ایالتهای کلیدی و نفتی امریکا شود.

بایدن صریح و مستقیم با مردم صحبت می کند
مساله دیگری که در روز گذشته در سی ان ان مورد توجه قرار گرفته بود، عدم استفاده از ماسک توسط ترامپ و شمار زیادی از اطرافیان او و ماسک نزدن شمار زیادی از طرفدارانش در سخنرانی او در فلوریدا بود. این مساله در شرایطی که در روز گذشته رکورد ابتلای روزانه در امریکا شکسته است و بالغ بر ۸۳ هزار فرد مبتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده اند بسیار بحث بر انگیز شده بود.

 از طرف دیگر او بار دیگر در سخنرانی خود در فلوریدا گفت که سخت ترین روزهای پاندمی گذشته است و مردم باید برای جشن های پیش رو خود را آماده کنند. او باز هم ادعای عرضه واکسن در هفته های آتی را مطرح کرد و تاکید کرد که دولتش در کنترل بحران بسیار موفق بوده است.

 اما در سوی دیگر میدان، جو بایدن قرار داشت که سخنرانی خود را در ایالت پنسیلوانیا انجام داد. او بازهم از زمستان تاریک امریکا به دلیل همه گیری کرونا و احتمال مرگ شمار بیشتری از مردم در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی صحبت کرد. صحبت هایی صریح که نشان از تلخی هایی در شرایط زندگی مردم امریکا دارد.

 سی ان ان با اشاره به این سخنرانی نوشت: «برخی بر این باورند این اشاره صریح به وضعیت سختی که با آن روبرو هستیم، آن هم کمتر از ده روز تا آخرین روز انتخابات در امریکا به ضرر بایدن است ولی بررسی های تاریخی عکس این مساله را نشان داده است.»

این رسانه مصاحبه ای با جان گارامندی، یکی از اعضای جمهوری خواه کنگره امریکا انجام داد و از او در این زمینه سوال کرد. گارامندی که از چند ماه قبل طرفداری خود از جو بایدن را رسما اعلام کرده است و انتخاب ترامپ را به ضرر اقتصاد و سیاست امریکا می داند در این مورد گفت: «بررسی ها نشان داده است همیشه روسای جمهوری که صریح با مردم در مورد شرایط کشور صحبت کرده اند و وضعیت را به درستی تشریح کرده اند و از امید دادن های واهی امتناع کرده اند در میان مردم محبوبیت بیشتری دارند. مردم می دانند که این افراد واقعیات را بیان می کنند و به آنها اعتماد می کنند.»

بازی خطرناک ترامپ با اصل انتخابات
این عضو کنگره در این مصاحبه به سخنان ترامپ مبنی بر احتمال تقلب در صورت افزایش حجم آرای پستی و ضروری وجود افرادی خارج از کمیته انتخابات برای نظارت بر انتخابات  اشاره کرد و گفت: «ترامپ بازی خطرناکی را شروع کرده است و اصل انتخابات را در کشور زیر سوال برده است. او می تواند با این کار به اصولی که کشور را قدرتمند کرده است آسیب برساند و باید از ادامه این بازی بپرهیزد.»

مساله دیگری که نیویورک تایمز به آن اشاره کرد وضعیت ترامپ بعد از انتخابات است. این رسانه نوشت: «اگر ترامپ در انتخابات پیروز نشود، از ابتدای سال ۲۰۲۱ دیگر یک فرد عادی با مسولیتهای عادی است و باید برای خطاهایی که انجام داده است، ادعاهای کذب، نپرداختن مالیات و دهها مساله دیگر به دادگاه برود. دادگاهی که پرونده خطاهای او را بررسی کند و جریمه لازم را برای او در نظر بگیرد. این موضوع یکی از نگرانی های اصلی ترامپ در این  روزها است زیرا می تواند آسیب زیادی به وجهه او وارد کند.»

به هر حال در این روزهای پایانی رقابتهای انتخاباتی در امریکا، شاهد این هستیم که هر دو کاندیدا تلاش زیادی برای پیروزی انجام می دهند و پیش بینی های مختلفی در مورد پیروزی یا شکست هر یک از این دو کاندیدای اصلی ارایه شده است. باید در نظر داشت اشتباهات استراتژیک در این روزهای پایانی می تواند هزینه های زیادی برای آنها داشته باشد. اشتباهی مانند آنچه بایدن در مناظره و در مورد تعطیلی صنعت نفت انجام داد.

کد خبر: ۴۹٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha