۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
تپش قلب اقتصاد کرمان در گرو رفع دغدغه های واحدهای تولیدی؛ بانک ها سنگ اندازی می کنند
در گفتگو با بازار بررسی شد

تپش قلب اقتصاد کرمان در گرو رفع دغدغه های واحدهای تولیدی؛ بانک ها سنگ اندازی می کنند

کرمان- نبض اقتصاد کرمان در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی می‌تپد و راه‌حل بسیاری از مشکلات در گرو رونق تولید و افزایش اشتغال است این در حالیست که در صورتی جهش تولید محقق می‌شود که موانع این حوزه رفع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: هدف از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارگروه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی می‌باشد، احصاء مشکلات در واحدهای تولیدی و رفع موانع موجود است.

برای تحقق کامل جهش تولید، باید اهتمام همگانی برای رفع موانع موجود بر سر راه تولید ایجاد شود تا رشد اقتصادی پایدار ایجاد شود.

وجود مشکلات در حوزه تولید به هیچ وجه قابل انکار نیست و رفع مشکلات جاری و اساسی واحدهای صنعتی و معدنی همواره در دستور کار دولت بوده است. بر همین اساس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با هدف بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فرآروی واحدهای تولیدی، در استان‌ها تشکیل و شروع به کار کرد.

طرح مشکلات تولیدکنندگان در جلسات کارشناسی
رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که کارگروه رفع موانع تولید به استناد مصوبه‌ مجلس از سال ۱۳۹۴ تشکیل شد، اظهار کرد: هدف از تشکیل کارگروه، بررسی، تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل واحدهای تولیدی است.

محمد صدیقی ادامه داد: کارگروه رفع موانع تولید متشکل از ۱۴ عضو اصلی است که ریاست کارگروه در هر استان با استاندار و دبیرخانه کارگروه سازمان صنعت و دبیر کارگروه ریاست سازمان صنعت است.

وی افزود: اعضای اصلی کارگروه ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ریاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریاست سازمان جهاد کشاورزی، مدیرکل امور مالیاتی، مدیر کل تامین اجتماعی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، ریاست اتاق بازرگانی و ریاست خانه صنعت و معدن هستند.

سرپرستان استانی بانک‌ها نیز جزو اعضای کارگروه هستند و اخیرا یک مکاتبه از سمت وزارتخانه داشتیم که دو عضو جدید میراث فرهنگی و مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان نیز به کارگروه اضافه شده است

رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: سرپرستان استانی بانک‌ها نیز جزو اعضای کارگروه هستند و اخیرا یک مکاتبه از سمت وزارتخانه داشتیم که دو عضو جدید میراث فرهنگی و مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان نیز به کارگروه اضافه شده است.

وی با بیان اینکه برای برگزاری کارگروه رفع موانع تولید الزام زمانی هفتگی یا ماهانه وجود ندارد، گفت: با توجه به شرایطی که فعلا در کشور داریم با برنامه‌ریزی که از طرف وزارتخانه مطرح شده است باید حداقل در شش ماهه‌ دوم، هر ماه دو کارگروه تشکیل دهیم.

صدیقی افزود: البته کارگروه‌هایی ذیل این کارگروه وجود دارد که بیشتر جنبه‌ کارشناسی دارند و بسیاری از مشکلات واحدها در مرحله‌ کارشناسی حل می‌شود و به همین دلیل جزو آمار ما وارد نمی‌شوند و فقط موارد مطرح شده در کارگروه اصلی جزو آمار لحاظ می‌شود.

مصوبات کارگروه رفع موانع تولید لازم‌الاجرا است
وی با اشاره به وظیفه کارگروه، اظهار کرد: مشکلاتی که بیشتر واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران استان با آن برخورد می‌کنند در بحث‌های بانکی، اداری، مالیاتی، تامین اجتماعی یا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در کارگروه رفع موانع تولید مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه تصمیمات کارگروه نمی‌تواند بالاتر از قوانین جاری باشد، تصریح کرد: مشکلاتی که به واسطه دستورالعمل‌ها ایجاد می‌شود و با نظر ریاست کارگروه و روسای سازمان‌های استانی قابل حل است در کارگروه مطرح می‌شود و تصمیم‌گیری می‌کنند و این مشکلات را برای واحدهای تولیدی رفع می‌کنند.

همه مصوبات کارگروه لازم‌الاجرا است، چنانچه دستگاهی از اجرای مصوبات کارگروه اجتناب کند به مراجع قضایی معرفی می‌شود

رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پاسخ به این سوال که کارگروه رفع موانع تولید در استان کرمان تاکنون چقدر موفق و موثر عمل کرده است، اظهار کرد: در شش ماهه‌ اول امسال شش جلسه کارگروه داشتیم و مجموعا این جلسات ۱۷۰ مصوبه داشته که از مجموع این‌ها ۱۴۶ مصوبه مربوط به مسائل بانکی بوده، چهار مورد مربوط به سازمان تامین اجتماعی بوده، ۱۲ مصوبه مربوط به امور مالیاتی و ۳۵ مورد مربوط به سایر دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه همه مصوبات کارگروه لازم‌الاجرا است، گفت: چنانچه دستگاهی از اجرای مصوبات کارگروه اجتناب کند به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

کاری که جزو وظایف دستگاه است در کارگروه مطرح نمی‌شود
صدیقی درباره روند رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران در کارگروه رفع موانع تولید، توضیح داد: متقاضیانی که به ما مراجعه می‌کنند در مرحله‌ اول درخواست متقاضی در جلسه کارشناسی مطرح می‌شود و مشاوران و کارشناسان موضوع را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که با آن عمدتا مواجه هستیم این است که سازمان‌ها، دستگاه‌ها و بانک‌ها یکسری کارها و وظایف عادی دارند که باید انجام دهند اما به شکلی از انجام آن‌ها طفره می‌روند یا زمان‌بر می‌شوند.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: استاندار کرمان تاکید کرده که این موارد نباید در کارگروه مطرح شود و کاری که جزو وظایف یک دستگاه یا سازمان است باید انجام شود و نباید دستور را نگه دارد و به کارگروه ارجاع دهد، به همین دلیل این مسائل را در کارگروه اصلی مطرح نمی‌کنیم و در دبیرخانه کارگروه، با دستگاه یا بانکی که طرف حساب ارباب رجوع است مکاتبه می‌کنیم تا بر اساس قوانین و مقرارات، مشکل رفع شود.

وی اظهار داشت: بعضا پیش می‌آید که مشکلات مرتفع می‌شود اما در زمانی که انجام نشود مستقیم به کارگروه رفع موانع تولید برده می‌شود و آن‌جا با حضور استاندار و سایر اعضای اصلی کارگروه مطرح و بررسی می‌شود و به سازمان مورد نظر ابلاغ می‌شود و پس از ابلاغ اگر اجرا نشود قطعا به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

 با محوریت استانداری، سامانه صدور مجوزهای پنجره واحد راه‌اندازی شده و تمام مجوزهایی که قرار است صادر شود از طریق سامانه پنجره واحد پیش می‌رود

راه‌اندازی سامانه صدور مجوزهای پنجره واحد
صدیقی با اشاره به اینکه در آخرین بررسی رتبه فضای کسب و کار استان مناسب نبوده است، گفت: با محوریت استانداری، سامانه صدور مجوزهای پنجره واحد راه‌اندازی شده است که سامانه خیلی خوبی است و تمام مجوزهایی که قرار است صادر شود از طریق سامانه پنجره واحد پیش می‌رود.

وی افزود: در این سامانه زمانی که متقاضی درخواست می‌دهد توسط استانداری رصد می‌شود و در ادارات و سازمان‌ها معطل نخواهد شد و چنانچه درخواست بیش از موعد مقرر معطل شود، استانداری ورود می‌کند و پیگیری می‌کند.

رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: بحث بروکراسی اداری و طولانی شدن صدور مجوزها از طریق این سامانه که آزمایشی شروع شده و به‌زودی به بهره‌برداری کامل می‌رسد، کوتاه خواهد شد.

وی تصریح کرد: سعی بر این است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده فرآیندها کوتاه‌تر و الکترونیکی شود و از پاس‌کاری ارباب رجوع بین ادارات جلوگیری شود و چنانچه اداره‌ای وظیفه ذاتی‌اش است که کاری را انجام دهد و انجام ندهد مورد دادخواست قرار می‌گیرد.

صدیقی افزود: اگر تولیدکننده مشکلی داشته باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان صمت آن را در دبیرخانه کارگروه مطرح کند و پس از تکمیل پرونده در بحث‌های کارشناسی مطرح می‌شود و اگر نیاز باشد به کارگروه اصلی ارجاع داده می‌شود.

وی تاکید کرد: همه مشکلات تولیدکنندگان با هر نهاد و ارگان دولتی و غیردولتی قابل مطرح شدن در این کارگروه است.

کد خبر: ۴۹٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha