۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید
سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد

ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید

خاوری، سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تا پایان سال مالی جاری، دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر به مجموعه راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور افزوده می‌شود.

به گزارش بازار، شعبانعلی خاوری، با اشاره به اجرای طرح ابرار برای ساخت و بهسازی راه‌های روستایی در کشور در دو سال گذشته گفت: با اجرای این طرح، با تلاش مجموعه سازمان راهداری و پیمانکاران، تاکنون ۷ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به سرانجام رسید.

وی افزود: در این طرح تاکنون ۳ هزار کیلومتر راه روستایی جدید ساخته و ۴ هزار کیلومتر دیگر نیز بهسازی شده است و گرچه تعهد سازمان راهداری ساخت و نگهداری ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی بوده، اما تلاش ما این است که با بسیج همه امکانات تا پایان سال مالی ۹۹، دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر به طول راه‌های روستایی کشور افزوده شود.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری در خصوص طول راه‌های روستایی کشور گفت: پیش از انقلاب اسلامی در کشور ۹ هزار کیلومتر راه روستایی وجود داشت که ۲۰۰ کیلومتر آن اسفالت شده بود، اما امروز طول راه‌های روستایی کشور به ۲۰۶ هزار کیلومتر رسیده است و ۱۱۱ کیلومتر آن حداقل یک بار آسفالت شده است.

به گفته خاوری بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت متعهد شده است که آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار را با اولویت انجام دهد که تاکنون راه‌های ۳۱ هزار روستا از مجموع ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار آسفالت شده است که امیدواریم تا پایان برنامه ششم با توجه به محدودیت‌های اعتبارات و بودجه، این کار به پایان برسد.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین درباره در خصوص بودجه اجرای طرح ابرار گفت: امسال متاسفانه ظرفیت قیر از قانون بودجه حذف شد که کار ما را با مشکل روبرو کرد و اگر این ظرفیت وجود داشت شتاب کار ما بیشتر می‌شد بنابراین ما مجبوریم قیر را از محل‌های دیگر تامین کنیم ضمن اینکه در بودجه سال جاری هم اعتبارات ملی طرح که سال قبل در بودجه وجود داشت حذف شده و همه اعتبارات طرح، اعتبارات استانی است که سقف تخصیص این اعتبارات نیز محدود است.

وی افزود: پیشنهاد داده ایم که برای ادامه سال و سال بعد، توجه بیشتری به این بخش بشود و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی هم در بودجه سال آینده توجه جدی تری به اعتبارات راه‌های روستایی داشته باشد.

خاوری اعتبارات مورد نیاز برای ساخت و نگهداری راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار را ۵۰ هزار میلیارد تومان به نرخ روز دانست و گفت: امیدواریم این اعتبار حداقل در قالب یک برنامه پنج ساله محقق شود.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری همچنین در خصوص رعایت استانداردها در ساخت راه‌های روستایی گفت: ساخت راه‌های روستایی طبق مشخصات این راه‌ها که در ضوابط و آیین نامه‌های ابلاغی کشور وجود دارد انجام می‌شود، اما معتقدیم با توجه به محدودیت منابع مالی کشور، باید در این پروژه‌ها مثل سایر طرح‌های اقتصادی، اعمال مهندسی ارزش بشود چراکه با توجه به ظرفیت راه‌های روستایی به لحاظ تعداد خودروها و تناژ عبوری از این راه‌ها و نیازهای توسعه‌ای مناطق روستایی، باید مهندسی ارزش در ساخت این راه‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

کد خبر: ۴۹٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha