۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
بالا بردن کیفیت سیب و فروش با قیمت بالاتر با استفاده از فناوری های نوین

بالا بردن کیفیت سیب و فروش با قیمت بالاتر با استفاده از فناوری های نوین

به گفته کارشناسان جهانی، کشاورزان و پرورش دهندگان سیب درختی در سراسر دنیا اکثرا با مشکلاتی همچون سرما زدگی، تگرگ و بالا بودن هزینه های کارگران مواجه هستند که باعث می شود سودآوری مد نظر را نداشته باشند. در این راستا محققان غالبا به دنبال ساخت و معرفی نوآوری هایی برای این قشر از کشاورزان هستند.

بازار؛ گروه کشاورزی: تصویری کلی که بسیاری از ما از کشت سیب داریم شامل یک درخت بوته ای بزرگ، یک نردبان  و چند سبد زمینی کوچک برای چیدن است! اگرچه تا ۵۰ سال پیش نیز این تصویر واقعیت داشت اما امروز بسیاری از تولید کنندگان سیب از برخی فناوری های پیشرفته برخوردار شده اند تا خواسته های خرده فروشان و مصرف کنندگان برای حجم زیادی از سیب با کیفیت بالا را تا آنجا که ممکن است برآورده کنند، در این راستا چند روش برای استفاده تولید کنندگان از فناوری برای کمک به آنها در مدیریت آب و هوا، هزینه های نیروی کار و کمبودها و فصل رشد نسبتاً کوتاه برای پرورش سیب را بررسی می کنیم.

ذخیره سازی اتمسفر کنترل شده (CA)
 اگرچه اصولا سیب در فصل پاییز برداشت و به صورت تازه خوری مورد استفاده قرار می گیرد اما برخی کشاورزان سیب های تازه خود را در فصل زمستان و حتی بهار بعدی در بازار به فروش می رسانند. که این به دلیل سیستم های ذخیره سازی کنترل شده جَو (CA) است که تولید کنندگان از آنها برای تازه نگه داشتن سیب تا زمان عرضه به بازار استفاده می کنند.

جالب است بدانید سیب دقیقاً مانند مردم نفس می کشد و از طریق فرآیند تنفس اکسیژن گرفته و دی اکسید کربن، آب و گرما تولید می کند! به این ترتیب در انبارهای CA، این تنفس با نگه داشتن سیب ها در یک فضای هوا و کاهش سطح اکسیژن داخل از میزان طبیعی ۲۱ درصد به دو یا سه درصد کاملاً کاهش می یابد.  این روند با رسیدن به حالت خواباندن سیب ها دقیقا مانند خواب زمستانی در حیوانات، تا زمانی که آماده فروش شوند، روند رسیدن سیب را متوقف می کند.

گفتنی است سیب های ذخیره سازی CA در بالاترین کیفیت و بهترین شرایط داخلی خود برداشت می شوند و از روزی که برداشت می شوند به ذخیره سازی CA می روند. مدت زمان اقامت آنها در آنجا نیز به ویژگی های هر نوع سیب بستگی دارد.

برخی تولید کنندگان از سیستم های ذخیره سازی کنترل شده جَو (CA) ا برای تازه نگه داشتن سیب تا زمان عرضه به بازار استفاده می کنند

استفاده از ماشین های بادی، پنکه و هلی کوپتر برای جلوگیری از سرما زدگی درختان سیب
در این گزارش آمده است یخبندان های اولیه بهار می تواند درختان میوه را خراب کند به طوری که در صورت وقوع یخبندان در زمان شکوفه دادن درخت سیب های کوچکتر، ناخوشایند و تغییر رنگ داده و یا اصلاً سیب ایجاد نکنند. در واقع اگر سرما درختان سیب را تهدید کند، هوای متحرک باعث می شود که یخ زدگی روی جوانه ها، شکوفه ها و برگ ها نماند.

به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان برای ادامه حرکت هوا در باغات خود و محافظت از درختان شان در برابر سرما، فن های بزرگی را در باغ های خود نصب کرده اند که به آنها فن های سرما می گویند.

جالب اینجا است که وقتی دما به زیر یک نقطه خاص و مشخص شده می رسد، فن های رایانه ای به طور خودکار روشن می شوند و هوای باغ را در گردش نگه می دارند و از یخ زدگی جلوگیری می کنند.

برای جلوگیری از سرما زدگی درختان سیب برخی تولید کنندگان نیز از ماشین های بادی استفاده می کنند که در واقع سازه هایی بلند و ثابت در جای خود است که هوای گرم را از حداقل ۱۵ متر از سطح زمین به سمت پایین درختان می کشند.

اگرچه این ماشین های بادی تا حدودی شبیه توربین های بادی هستند، اما عملکرد شان یکسان نیست؛ چرا که توربین های بادی برق را از باد ایجاد می کنند، در حالی که ماشین های بادی به راحتی هوا را به گردش در می آوردند.

از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان که فن یا ماشین بادی در مزارع خود ندارند، به روش های دیگری از جمله هلی کوپترهای پرنده در منطقه تهدید شده در طول شب برای حرکت هوا در باغ خود در شبهای یخ زده متوسل می شوند.

برخی از تولیدکنندگان برای محافظت محصولات خود از خطر تگرگ، ازتورهای بزرگی مانند پشه بندها در امتداد ردیف های باغ خود استفاده می کنند تا از ورود تگرگ به میوه جلوگیری کند

روش تور و توپ تگرگ
یکی از مشکلات پرورش دهندگان سیب، تگرگ است که موجب از بین رفتن کیفیت محصول سیب می شود. به طوری که برای از بین بردن محصول اصلی سیب فقط یک طوفان کافی است تا همه معادلات کشاورزان را بهم بریزد. چرا که سیب های آسیب دیده از تگرگ را نمی توان در بازارهای تازه ممتاز فروخت، به این معنی که آنها باید از طریق فرآوری یا تبدیل شدن  آب میوه در  بازارهای ثانویه عرضه شود که از نظر مالی سود چندانی برای کشاورز ندارد. به عبارت دیگر  برای سیب های آسیب دیده، کشاورزان تنها بخشی از مبلغی را که برای میوه های بدون کیفیت و عالی ارائه می شود، دریافت می کنند.

بر اساس این گزارش، برخی از تولیدکنندگان برای محافظت محصولات خود از خطر تگرگ، از تورهای بزرگی مانند پشه بندها در امتداد ردیف های باغ خود استفاده می کنند تا از ورود تگرگ به میوه جلوگیری کند.  برخی دیگر از کشاورزان نیز از فناوری توپ-تگرگ مبتنی بر امواج صوتی برای شکستن سنگ های تگرگ در هوا قبل از سقوط و آسیب رساندن به محصول استفاده می کنند.

سیستم عامل های خودکار
شایان ذکر است که در برخی مزارع به جای استفاده از نردبان یا کارگرانی که روی زمین کار کنند، اکنون تعداد زیاد از تولیدکنندگان سیب از سیستم عامل های خودکار و متحرک در باغ استفاده می کنند و در عوض کارگران برای هرس درختان، بسته بندی و همچنین برداشت میوه در فصل پاییز به کار گرفته می شوند.  به گفته کارشناسان، این فناوری به معنای این است که کارگران می توانند با خستگی کمتر و ایمنی بیشتر، کار خود را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند.

دانستن اندازه سیب برای کشاورزان مهم است  چرا که به آنها بابت اندازه و کیفیت میوه پول پرداخت می شود، بنابراین استفاده ازفناوری ردیابی میوه با استفاده از اسکنر به آنها کمک می کند تا قیمت های دریافتی را به حداکثر برسانند

 ردیابی میوه ای مبتنی بر ماشین
بر اساس این گزارش، برخی کشاورزان در حال آزمایش کردن یک فناوری جدید هستند که می تواند سیب ها را درست روی درخت بشمارد و اندازه آن را بگیرد و به کشاورزان با مدیریت محصول کمک کند. در حقیقت یک اسکنر متصل می تواند از میان ردیف های باغ حرکت کند، از درختان فیلم برداری کند و از این طریق تعداد میوه های هر درخت و همچنین اندازه آنها را بشمارد.

این در حالی است که دانستن اندازه سیب برای کشاورزان مهم است  چرا که به آنها بابت اندازه و کیفیت میوه پول پرداخت می شود، بنابراین این اطلاعات به آنها کمک می کند تا قیمت های دریافتی را به حداکثر برسانند.

ربات سیب چینی
در این گزارش آمده است در دسترس بودن و هزینه نیروی کار یک چالش همیشگی تولیدکنندگان سیب است، که آنها را به سمت جستجوی مداوم فن آوری های جدید سوق می دهد. به همین دلیل در برخی کشورها شاهد هستیم که برخی محققان بر روی نمونه هایی از ربات های جمع کننده سیب کار می کنند. در حقیقت هدف نهایی این محققان ساخت یک ربات پیشرفته است که از فناوری سنجش تصویر برای ارزیابی میزان رسیده بودن یا نبودن سیب ها قبل از برداشت آنها از درخت استفاده کند.

کد خبر: ۴۹٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha