۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
لزوم ارائه بسته حمایتی دولت به مهمانداران هواپیما
یادداشت؛

لزوم ارائه بسته حمایتی دولت به مهمانداران هواپیما

اهواز- بی توجهی به مهمانداران هواپیما باعث می‌شود که صنعت هوانوردی ایران در سال‌های آینده نیروهای توانمند خود را در اختیار نداشته باشد و کیفیت خدمات رسانی و بخش اعظمی از گردشگری با چالش مواجه شود؛ سحر مالکی، فعال حوزه گردشگری و اقتصاد حمل و نقل هوایی در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

سحر مالکی؛ بازار: یکی از اجزای خدمه پرواز که به عنوان بازوی اجرایی در صنعت هوانوردی نقش دارد، مهمانداران هواپیما هستند. مهمانداری هواپیما نه تنها یک حرفه فنی در صنعت هوانوردی از جنبه ایمنی، بلکه یک حرفه مهم از جنبه بازرگانی و بازاریابی و جلب مشتری نیز است و در حقیقت مهمانداران شغلی چند وجهی دارند.

مهمانداری شغلی پُر از استرس است؛ خوشامدگویی به مسافران و هدایت آنها به سمت صندلی‌هایشان، آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی به مسافران، اطمینان یافتن از راحتی مسافران و پاسخ سریع و به موقع به درخواست‌های آنها، ارائه پذیرائی مناسب، دادن اطلاعیه‌های خلبان به مسافران، اطمینان یافتن از به کارگیری صحیح روش‌ها و تجهیزات ایمنی توسط مسافران در شرایط اضطراری، اطمینان یافتن از خروج ایمن همه مسافران همراه با وسایل شخصی خود، نوشتن گزارش پرواز شامل هر اتفاق غیر معمول و ثبت تمامی سفارشات مواد غذایی و نوشیدنی مورد نیاز برای پرواز بعدی همواره مهم ترین دغدغه‌های مهمانداران در قبل و حین پرواز است.

در این یادداشت قصد واکاوی مسائل و مشکلات حقوقی مهمانداران را ندارم اما این موضوع به طور کلی در ایرلاین‌های داخلی یکی از موارد مهم برای این قشر تاثیرگذار است زیرا دربرگیرنده معیشت است.

ایرلاین‌ها؛ اسیر ویروس کرونا
افت ناگهانی و بی ‌سابقه مسافرت‌ها به سبب کرونا صنعت بازار جهانی فروش بلیط در صنعت هواپیمایی را با بحرانی بسیار شدید مواجه کرد.

ایرلاین‌های ایرانی به دلیل نوسانات ارزی گاها نمی‌توانند برنامه‌ریزی خود را به صورت بلند مدت انجام دهند و معمولا میان مدت و کوتاه مدت انجام می‌دهند که بحران کرونا نیز به مشکلات آنها افزود. 

در عین حال، بسیاری از مهمانداران ایرانی با تلاش وصف ناپذیر سلامتی خود را به خطر انداختند تا هواپیماها در زمان کرونا زمین گیر نشوند.

برطرف نکردن مشکلات معیشتی مهمانداران ایرلاین‌های ایرانی در واقع سبب آسیب رسیدن به صنعت هوانواردی و پیکره گردشگری می‌شود

نقش حمایتی دولت
سیستم حمل ‌و نقل یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده صنعت گردشگری است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد. بدون شک همه دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان می‌دانند که پایه و اساس گردشگری حمل ‌و نقل است.

هواپیما به دلیل اینکه جزو ایمن‌ترین و راحت‌ترین وسیله برای جا به جایی مسافران در اقصی نقاط جهان است، نقش مهمی در صنعت گردشگری دارد.

مسافران وقتی سوار هواپیما می‌شوند مستقیما با مهمانداران ارتباط دارند و به هر اندازه که یک پرواز مدرن است اما چنانچه مهماندارن متخصص، دلسوز و فعال نداشته باشند نمی‌توانند موفق باشند و نیاز است مهمانداران انگیزه داشته باشند ولی شرایط کرونایی آرامش روانی این قشر زحمتش را تحت تاثیر قرار داده است.

دولت که همواره بر رونق توسعه گردشگری تاکید دارد باید با توجه به شرایط فعلی، تدابیری برای مهمانداران در نظر بگیرد.

برطرف نکردن مشکلات معیشتی مهمانداران ایرلاین‌های ایرانی در واقع سبب آسیب رسیدن به صنعت هوانواردی و پیکره گردشگری می‌شود.

در کلانشهری مانند تهران که هزاران مراکز خدماتی مختلف دولتی و غیر دولتی در بخش‌های گوناگون فعالیت می‌کنند دولت می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند فروشگاه، تخفیفات ویژه‌ای را از طریق اتخاذ راهکار مورد نظر خود به مهمانداران ارائه دهد و حداقل‌های نیازهای این تلاشگران بی ادعا را در شرایط فعلی فراهم کند.

کد خبر: ۴۹٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha