۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
نیاز سالانه کشور به ۹ هزار مگاوات ترانسفورماتور جدید
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد

نیاز سالانه کشور به ۹ هزار مگاوات ترانسفورماتور جدید

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، از نیاز سلانه کشور به ۹ هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور جدید خبر داد.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در ‌هفتمین کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور که به صورت مجازی برگزار شد گفت: تا پایان امسال به طور متوسط ماهانه یک هزارمگاولت آمپر ترانس وارد مدار می‌شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیردر افتتاحیه این رویداد، افزود: نیاز به توسعه سالانه حداقل ۹۰۰۰ مگاولت آمپر ترانس انتقال و فوق توزیع در کشور وجود دارد.

رجبی مشهدی درباره اهداف و ضرورت‌های مدیریت دارایی‌های فیزیکی ترانسفورماتورهای قدرت گفت: این نوع مدیریت شیوه‌ها و فرآیندهای خاصی را شامل می‌شود که از طریق آن‌ها دارایی ها، هزینه ها، ریسک‌ها و عملکرد آن‌ها در طی چرخه عمر دارایی‌ها با هدف تحقق برنامه استراتژیک سازمانی به طور بهینه و پایدار بهره برداری و اداره می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش حوادث و تداوم فرایند تولید تا مصرف، کاهش سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از سرمایه‌ها کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد جلوگیری از فرسودگی زودرس و افزایش طول عمر تجهیزات در این نوع مدیریت دنبال می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: هم اکنون حدود ۶۵ ترانس با ظرفیت ۲۸۲۰ مگاولت آمپر با عمر بالای ۵۰ سال و ۲۵۵ ترانس با ظرفیت ۱۵۲۳۱ مگاولت آمپر با عمر بین ۴۰ تا ۵۰ مگاوات آمپر در کشور وجود دارد.

رجبی مشهدی گفت: با پایش دقیق و تعمیرات بهینه می‌توان نرخ خرابی ترانسفورماتورهای با عمر بالا را کاهش داد.

وی درباره وضعیت بارگیری پست‌های انتقال نیز گفت: هم اکنون ۲۹ درصد از کل ظرفیت ترانسفورماتورها با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت اسمی و ۱۸ درصد از کل ظرفیت ترانسفورماتورها، با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت اسمی بارگیری می‌شود.

رجبی مشهدی افزود:با جابه جایی فقط نیمی از این ظرفیت، ۱۹۵۰ میلیارد تومان صرفه اقتصادی نصیب کشور خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر همچنین درباره هوشمندسازی ترانسفورماتورها نیز گفت: با هوشمندسازی شبکه و اتوماسیون و بکارگیری حفاظت ویژه می‌توان افزایش ضریب بهره برداری تجهیزات موجود و مدیریت دارایی را پیگیری کرد.

رجبی مشهدی همچنین با اشاره به محدودیت سرمایه، روند فرسودگی و پیری تجهیزات اذعان کرد: با وجود همه این چالش ها، نیاز به سرمایه گذاری جدید جهت پاسخگویی به نیاز مصرف با رویکرد نوین مدیریت دارایی اجتناب ناپذیراست.

وی تاکید کرد: روند نگهداری ترانسفورماتورهای قدرت نیز باید از وضعیت سنتی به مکانیزه و هوشمند تغییر یابد.

پذیرش ۲۲مقاله در هفتمین کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور 
بر اساس این گزارش، در افتتاحیه این کنفرانس همچنین آقای آرش آقایی فر اضافه دبیر این رویداد گفت: از بین ۱۲۵مقاله ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس، ۲۲مقاله پذیرفته و ارائه می‌شود.

وی همچنین با اشاره توانمندی ایران در زمینه ساخت و تعمیرات انواع ترانسفورماتور قدرت و توزیع افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها قادر به استفاده از بازار بین المللی نیستیم و محدود به داخل کشور شده ایم.

آقایی فر ادامه داد: متخصصان ایرانی به فناوری تولید و بازسازی انواع ترانسفورماتورهای توزیع و قدرت برق دست یافته و از این نظر جزو متخصصان برگزیده در منطقه محسوب می‌شوند.

دبیر این کنفرانس ابراز امیدواری کرد: برگزاری این رویداد بتواند در توسعه این صنعت و ارائه راهکارهایی برای رفع چالش‌های پیش رو، مفید واقع شود.

آقایی فر گفت: با ارائه بازخورد حاصل از مقالات و تبادل تجربیات دوره‌های پیشین کنفرانس به سازندگان ترانسفورماتور، سعی در انتقال دانش فنی وتجربیات بهره برداران به سازندگان شده است.

کد خبر: ۴۹٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha