۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
ایجاد خط پیوسته ساخت مسکن، مهمترین تکلیف دولت
وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از طرح‌های مسکن ملی مطرح کرد

ایجاد خط پیوسته ساخت مسکن، مهمترین تکلیف دولت

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مهمترین تکالیف دولت در زمینه ساخت مسکن، ایجاد خط پیوسته مسکن است که نشان دهنده جریان پایدار تولید مسکن در کشور خواهد بود.

به گزارش بازار، محمد اسلامی در مراسم بهره برداری از طرح‌های مسکن ملی و مسکن مهر با حضور رئیس جمهور با بیان این که امروز این خط پیوسته ایجاد شده است افزود: در این اقدام ما از نقطه آغاز که تهیه نقشه، طرح تا سازوکار ساخت، معرفی متقاضی، اجرای پروژه و اتمام و تحویل و واگذاری به مردم است را در یک مجموعه پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به این که این، یکی از مهمترین اهدافی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود گفت: اگر بتوانیم جریان تولید مسکن را پایدار کنیم با مصون سازی از همه آفت‌هایی که آن را تهدید می‌کند و با استعانت از خداوند بزرگ می‌توانیم مشکل مسکن را حل کنیم.

احیای بافت‌ فرسوده تا پایان دولت ادامه دارد
وزیر راه با بیان این که ساخت مسکن سهم عمده‌ای در اقتصاد کشور دارد افزود: بخش مسکن در سرمایه ناخالص داخلی سهم مسکن ۴۰، در تولید ناخالص ملی ۲۰ درصد، در تولید اشتغال ۱۳ درصد دارد که این اعداد به اندازه کافی جایگاه ارزشمند این بخش برای اداره قدرتمند اشتغال و تولید در کشور را در اختیار ما قرار می‌دهد.

اسلامی با بیان این که در بخش مسکن همه عوامل و نهاده‌ها داخلی است و از هیچ عامل بیرونی متاثر نیست افزود: اگر سیاست گذاری‌ها به گونه‌ای کاملا شفاف، پابرجا و اعتمادساز و اعتماد آفرین صورت گیرد بخش مسکن می‌تواند سهم خودش را زنده و پویا نگه دارد.

خانواده‌های ایرانی سهم و ارزش ویژه‌ای برای مسکن قائلند
وی با بیان این که مسکن از لحاظ باورهای دینی و فرهنگی سهم مهمی در کرامت انسانی دارد گفت: خانواده‌های ایرانی سهم و ارزش ویژه‌ای برای مسکن قائلند و همگان قوام خانواده، عزت و منزلت آن را به مسکن مربوط می‌کنند.

وزیر راه با اشاره به طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحدی مسکن در قالب طرح مسکن ملی که در سال ۹۷ رونمایی شد، افزود: برنامه ریزی‌ها و کارهای نرم افزاری این طرح انجام شده، زمین‌ها را در مناطق مرغوب شناسایی کرده ایم و ثبت نام از مردم انجام شده و امروز ما متقاضیان واقعی خود را شناخته ایم و آمادگی داریم وارد فاز اجرایی شویم.

واگذاری ۱۱ هزار و ۶۰۰ خانه آماده شده به مردم
اسلامی گفت: امروز ۱۱ هزار و ۶۰۰ خانه آماده شده که به مردم واگذار می‌شود که بخشی از این ۱۱ هزار و ۶۰۰ خانه مسکونی در بافت‌های فرسوده قرار دارد.

وی با بیان این که در بازسازی بافت‌های فرسوده ناکامی ویژه‌ای داشته و داریم افزود: دلیل این مساله نیز این است که، ما با باسازی بافت‌های فرسوده باید در عرصه‌هایی شرکت کنیم که مردم حضور دارند، بنابراین باید این راه را با توانمندسازی، مشاوره دادن و تحصیل گری و تعالی سازی انجام دهیم.

نقش موثر شهرداری‌ها در احیا بافت‌های فرسوده
وزیر راه به نقش موثر شهرداری‌ها در احیا بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: از شهرداری‌ها نیز انتظار داریم در دادن پروانه طبق قانون تسریع کنند و با پشتیبانی‌هایی که انجام می‌دهند باعث شوند تا احیای بافت فرسوده سریعتر انجام شود.

اسلامی افزود: در طرح احیای بافت‌های فرسوده از ۱۴ هزار، ۵۰۰ متقاضی که معرفی شده اند، حدود شش هزار واحد ساخته شده که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

وی با بیان این که جریان احیای بافت فرسوده همچنان ادامه دارد گفت: امیدوارم در سراسر کشور رویکرد متفاوتی را از شهرداری‌ها شاهد باشیم تا انشاء الله بازسازی بافت‌های فرسوده شتاب بیشتری گیرد.

راهکار عمده برای تولید مسکن ارزان واگذاری زمین رایگان
وزیر راه با بیان این که یکی از راهکارهای عمده برای تولید مسکن ارزان واگذاری زمین رایگان است افزود: طبق قانون ما در طرح‌هایی که در دست اجرا داریم زمین را به صورت ۹۹ ساله به مردم واگذار می‌کنیم و در واقع پولی از مردم بابت زمین نمی‌گیریم، بخشی از زمین‌ها نیز که قیمت‌های بالاتری دارد به دو صورت به متقاضیان واگذار شده یک گروه افرادی هستند که به صورت مشارکت با بخش خصوصی اقدام می‌کنند و بخشی نیز پیش فروش به صورت اقساطی است که با تدبیر اندیشیده شده در هیئت دولت و با اصلاح قانون ساماندهی زمین و مسکن مهلت این افراد از پنج سال به ۱۰ سال افزایش یافته است، بدین ترتیب که افراد زمین را تحویل می‌گیرند و اقساط آن را تا ۱۰ سال به نرخ ثابت پرداخت می‌کنند.

اسلامی با بیان این که پروژه‌هایی که در طرح ملی مسکن شروع شده اند بخشی در مرحله فونداسیون، برخی در مرحله اسکلت و سفت کاری قرار دارند گفت: این واحدها در قالب ۲۵۳ هزار واحد به مردم و متقاضیان معرفی شده و افرادی که ثبت نام کرده اند، افتتاح حساب داشته اند و سهم خودشان را پرداخت کرده اند به این پروژه‌ها معرفی شده اند.

وی با بیان این که وعده ما برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به این شیوه عملیاتی شده است گفت: ما تمام ظرفیت‌هایی که چه علاقه‌مند بوده اند و چه منابعی داشته اند و یا به مسکن احتیاج داشته اند را وارد این طرح کردیم.

وزیر راه به برخی تفاهم‌ها با وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دیگر اشاره کرد و افزود: در این زمینه برای فرهنگیان عزیز ۱۳ هزار واحد را در اردیبهشت ماه کلنگ زدیم و امروز هم ۴۰ هزار واحد دیگر را کلنگ زنی می‌کنیم و برای جامعه کارگری نیز ساخت واحدهایی را کلنگ زنی خواهیم کرد و ۶۹ هزار واحد نیز برای نیروهای مسلح در دست ساخت داریم.

کد خبر: ۴۹٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha