۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
سود بانکی افزایش یابد، بازارها آرام می شوند/ افزایش نرخ سود اقدامی ضد تورمی است
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» :

سود بانکی افزایش یابد، بازارها آرام می شوند/ افزایش نرخ سود اقدامی ضد تورمی است

قائمی نیا کارشناس بانکی می گوید؛ اکنون که سیل نقدینگی در پی رکود اقتصادی کشور هر روز به بازاری سرازیر می شود بهترین گزینه برای جمع آوری سرمایه های سرگردان هدایت آن به سمت بانک ها با اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نوسان در بازار سرمایه، ارز، سکه و طلا در کنار رکود بخش ساخت و ساز مسکن و آشفتگی بازار خودرو موجب شده است تا سرمایه های سرگردان بدنبال بازاری امن و سودآور بگردند حال در چنین شرایطی که بازارها شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران ندارند و ورود آنها به برخی بازارها چون سکه و ارز اقتصاد کشور را به چالش می کشاند بنابراین از دید کارشناسان بهترین گزینه برای سکون نقدینگی بسیار حجم بسترسازی این منابع به سمت سیستم بانکی است که البته سیاست گذاران و تصمیم گیران باید زمینه جذب نقدینگی به بازار پول را با بالابردن نرخ سود فراهم کنند.

آشفتگی بازارها در پی کاهش نرخ سود بانکی 
نرخ سودی که امسال در پی تصمیم غلط از بیش از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد رسید باعث شد تا خیلی از سپردها از بانک ها فراری شودند و به بازارهای سفته بازی چون ارز و سکه و... بروند. پیامد چنین تصمیمی آشفتگی بازارهایی چون بورس و سکه و ارز شد و قیمت ها در این بازارها به شدت بالار فت.  

اکنون که بانک مرکزی با سیاست ارزی و عرضه ارز به بازار در صدد کاهش قیمت این کالا در بازار است و از طرفی بازار سرمایه نیز به دلیل افت شدید شاخص ها جذابیت چندانی برای سرمایه گذاران ندارد، طبق نظر کارشناسان، مسئولان باید اقدامات خود را در مسیر افزایش نرخ سود بانکی بکار گیرند تا نقدینگی سرگردان جذب بازار پول شود.

بانک ها به عنوان بنگاههای معتبر و قابل اعتماد برای سرمایه گذاران بازارمهمی است که در صورت تغییر نرخ سود البته با حفظ چارچوب ها آنگونه که بانک ها نیز در این مسیر دچارزیان نشوند می تواند پذیرای نقدینگی حجیم در کشور شود. از طرفی نیز سرمایه گذاران با خروج از بازارهای سوداگری و سفته بازی سرمایه های خود را در جایگاهی امن و بی ریسک به بانک ها بسپارند.

اشتباهی که منجر به گرانی ارز و رشد سطح عمومی قیمت ها در بازار شد
علی اصغر قائمی نیا کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره محاسن جذب نقدینگی به بازارهای رسمی با سیاست گذاری های درست اقتصادی گفت: اشتباه دولت و در ذیل آن بانک مرکزی این بود که در شرایط نرخ ۴۰ درصدی نرخ تورم به جای افزایش نرخ سود بانکی با هدف جلوگیری از خروج سپرده ها از بانکها، اقدام به کاهش نرخ سود کرد و این موضوع باعث شد تا سپرده ها راهی بازارهای غیر رسمی ویران کننده اقتصاد چون ارز و ... شوند.

اشتباه دولت و در ذیل آن بانک مرکزی این بود که در شرایط نرخ ۴۰ درصدی نرخ تورم به جای افزایش نرخ سود بانکی با هدف جلوگیری از خروج سپرده ها از بانکها، اقدام به کاهش نرخ سود کرد و این موضوع باعث شد تا سپرده ها راهی بازارهای غیر رسمی ویران کننده اقتصاد چون ارز و ... شوند

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد نرخ تورم در کشور اقدام به اجرای عملیات بازار باز کرده است گفت: به نظر می رسد سیاست گذاران و تصمیم گیران در این شرایط باید فکری به حال جذب نقدینگی در بازارهای رسمی و بخش مولد اقتصاد کنند که اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی یکی از این راهکارهای کارشناسی برای جذب نقدینگی به بازارهای رسمی است.

به نظر می رسد سیاست گذاران و تصمیم گیران در این شرایط باید فکری به حال جذب نقدینگی در بازارهای رسمی و بخش مولد اقتصاد کنند که اجرای سیاست افزایش نرخ سود بانکی یکی از این راهکارهای کارشناسی برای جذب نقدینگی است

بخش عمده رشد نقدینگی حاصل کسری بودجه است
این کارشناس اقتصادی رشد ۳۱ درصدی حجم نقدینگی در اقتصادی که در شرایط رکود بسر می برد فاجعه است، افزود: افزایش رشد نقدینگی حاصل کسری بودجه سالانه است که باید فکری برای آن شود.
قائمی اضافه کرد: اکنون که نرخ ارز در بازار آزاد سمت و سوی کاهشی را در پیش گرفته است و سرمایه گذاران در حال خروج از این بازار پرریسک هستند بنابراین دولت باید برنامه های خود را در راستای جمع آوری نقدینگی و هدایت آن بسمت بخش های مولد اقتصادی و یا بازار پول بکار گیرد.

وی تصریح کرد: ازآنجایی که نرخ بهره حقیقی در کشور منفی است بنابراین افزایش نرخ سود بانکی منجر به رشد نرخ تورم در کشور نمی شود. به طور مثال وقتی نرخ سود بانکی ۲۰ یا ۲۵ درصد شود در صورتی که نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد است عملا تورمی با افزایش نرخ سود بانکی اتفاق نمی افتد. این در حالی است که نقدینگی حجیم در بازار و ورود آن به بازارهای تاثیر گذاری چون ارز و سکه باعث رشد قیمت ها و در نهایت تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی شود. پس بالابردن نرخ سود بانکی در شرایط تورمی بالا اتفاقا عاملی ضد تورمی است.

کد خبر: ۴۹٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha