۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
خودتحریمی از تحریم آمریکا سخت‌تر است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

خودتحریمی از تحریم آمریکا سخت‌تر است

مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از خودتحریمی دولت علاوه بر تحریم های آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فداحسین مالکی در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه، ۳۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و تشکر از رئیس مجلس به دلیل بازدید نظارتی از استان سیستان و بلوچستان، گفت: رهبر معظم انقلاب در سفر چند سال پیش خود به چابهار فرمودند «از موقعیت مرزها، برای معیشت مرزنشینان استفاده کنید» به عبارتی یعنی مرزها همیشه فرصت هستند اما همیشه تهدید نیستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان قطعه مهم و تاثیرگذار در مطالعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی کشور و در قالب یک پیکر مفهوم واقعی را در بر دارد، عنوان کرد: مردم این دیار قرن ها، با وحدت و همدلی زندگی کرده و شجاعانه در مقابل هر نوع تعرضی، دفاع و ایستادگی کردند.

وی افزود: در سال های گذشته برخی با نگاه های بسته و تنگ نظرانه به لحاظ منافع شخصی بر طبل اختلاف قومیتی و اختلاف مذهبی کوبیدند و چند صباحی نیز از آن بهره بردند که متأسفانه این امر باعث بدبختی و عقب ماندگی استان شد اما مردم باهوش و خونگرم استان اعم از سیستانی و بلوچستانی، شیعه و سنی با انتخاب چهره های پرانرژی و کلان نگر نشان دادند که از هرگونه تفرقه و افراط و تفریط بیزارند.

مالکی در ادامه خطاب به رؤسای قوا یادآور شد: استان سیستان و بلوچستان در حوزه بنادر، شیلات، تجارت، ترانزیت، کشاورزی، صنعت و معدن می تواند در شکوفایی اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد همچنین وجود بندر استراتژیک و بین المللی چابهار که دارای مرز طلایی با دو کشور است به عنوان یکی از چهار کریدور مهم جهان دارای اهمیت است که این مزیت های قابل توجه، متأسفانه به دلیل کم توجهی به ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه و استفاده نادرست از مواهب الهی، باعث شده غالب مردم این استان به لحاظ درآمد سرانه وضعیت مطلوبی نداشته و در نهایت فقر به سر برند که زیبندی مردم نیست.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه حاشیه نشینی در اکثر استان و زاهدان امان مردم را برده و هیچ اقدام عملی و جدی نیز در این خصوص صورت نمی گیرد، اظهار کرد: زاهدان تنها مرکز استانی است که بیش از ۴۳ درصد حاشیه نشینی دارد یعنی فقر، تنگدستی، گرانی و تبعیض در آن جریان دارد و اقدامات کوچک و بعضا جزیره ای توسط بنیاد مسکن، مسکن و شهرسازی، ستاد اجرائی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی(ره) هم آنچنان چشمگیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که استان سیستان و بلوچستان گنجی از استعدادهای پنهان اما کمتر شکوفا شده را دارا است، عنوان کرد: به جرأت می توانم بگویم آوازه نخبگان استان اعم از بلوچ و سیستانی، شیعه و سنی در خارج از مرزهای کشورمان در مراکز علمی معتبر دنیا شنیده می شود و تنه به تنه دانشمندان مطرح دنیا می زنند اما افسوس که در داخل کشورمان هیچ توجهی به ظرفیت مدیریتی نیروی انسانی استان نمی شود.

مالکی ادامه داد: از دیگر مزایای استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۲۰ درصد از مرزهای خشکی کشور و تنها استان همجوار با کشور پاکستان، استانی استراتژیک و حایز اهمیت در مراودات مرزی، توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور است و طبق توافقات به عمل آمده با کشور پاکستان، مبادله سالانه ۵ میلیارد دلار هدفگذاری شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی کشورمان ادامه داد: از دیرباز نیز گمشاد به عنوان بازارچه مرزی فعال بوده و با دسترسی به دو استان نیمروز و فراه با استان های قندهار، هلمند و هرات نیز به طور غیرمستقیم مرتبط است لذا از آنجایی که این استان بیشترین بازارچه های مرزی را دارد، انتظار داریم در سال جهش تولید و بر اساس رویکرد اجتناب ناپذیر توسعه صادرات مورد انتظار، راه اندازی دو مرز رسمی مصوب ریمدان و پیشین که مورد توفاق دو کشور ایران و پاکستان است و تبدیل بازارچه های مرزی گمشاد و کوهک به مرز رسمی است.

وی در ادامه با بیان اینکه بی شک برقراری امنیت پایدار در استان زمانی تحقق پیدا می کند که به مردان و بزرگان بلوچ و سیستانی که عمری را در امنیت مرزهای شرقی جان کنندند و شهید دادند، اعتماد کنیم و نگاه سنتی به این مرز و بوم را تغییر دهید و محرومیت را از این دیار حذف کنید، تأکید کرد: لازمه امنیت پایدار در مرزها علاوه بر تجهیزات نیازمند ایجاد شغل پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان است.

به گزارش خانه ملت، مالکی در ادامه اجرای طرح های مقطعی  و بدون مطالعه و نیز ابتر ماندن و تأخیر برخی مصوبات را از جمله جفایی دانست که همواره بر این استان روا شده و افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی سیستان که متأسفانه بعد از گذشت حدود ۱۲ سال از تصویب آن در هیأت دولت هنوز تعیین تکلیف نشده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده  از جمله مصوبات اجرا نشده در حالی که مردم محجوب و بی ادعای سیستان به علت خشکسالی کشنده گرفتار عوارض فقر، بیکاری و هزاران معضل دیگر شده اند.

این نماینده مردم از استان سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم در ادامه با درخواست از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب منطقه آزاد، گفت: منطقه آزاد یک ظرفیت منحصر به فرد برای سیستان است که علاوه بر تغییر چهره اقتصادی منطقه و رونق محور ترانزیتی چابهار میلک سبب متحول کردن شرق شور می شود.

وی ادامه داد: این موضوع علاوه بر امنیت شرق کشور کمک می کند اتحادیه اروپا نیز افغانستان را به عنوان بارانداز طلائی تجاری و اقتصادی به چین و آسیای میانه ببیند. این محور ترانزیتی، فرصت های بی نظیری را در ابعاد بین المللی برای کشورهای همسایه و حمل و نقل جهانی ایجاد می کند؛ این خطه زرخیز از معدود استان های کشور است که دارای راه آهن بین المللی بوده که کشور پاکستان را از طریق ایران به سایر کشورهای همجوار متصل می کند. از زیرساخت های محور ترانزیت چابهار-میلک، همچنین سواحل مکران وضعیت راه های کشور است.

مالکی در ادامه با اشاره به حق آبه هیرمند عنوان کرد: به علت خشکسالی امان و توان مردم بریده شده که در ملاقات دکتر عبدالله با رئیس مجلس این موضوع مفصل مطرح شد و عنقریب یک هیأت عالی به کابل اعزام خواهد شد.

این نماینده مردم زاهدان در مجلس در ادامه خطاب به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد گفت: تحریم های ظالمانه آمریکا سخت است ولی سخت تر از آن خودتحریمی است که شما به ملت وارد کردید؛ قطعا می دانید کشورمان از هر جهت دارای مرزهای خشکی و آبی است شمال، جنوب، شرق و غرب کشور با دنیا هم مرز و دارای ۳۹ بازارچه مرزی هستیم که ۲۰ تای آن فعال و ۱۹ بازارچه غیرفعال و بیشترین آن با ۱۳ بازارچه متعلق به سیستان و بلوچستان است که تنها ۷ مورد آن فعال است.

وی در ادامه با بیان اینکه جزء سه کشور بزرگ دنیا به لحاظ بیشترین مرز هستیم، عنوان کرد: چین، روسیه و ایران باید از فرصت های مرزی خود استفاده کنند لذا چرا مرزنشینان که صاحبان اصلی مرزها هستند گرفتار عوارض مرزی اند و چرا داد و ستد مرزی را در ۱۶ استان مرزی راه اندازی نمی کنید در حالی که می دانید چنین داد و ستدی به چه میزان می تواند باعث رونق اقتصادی در نیمی از استان های کشور شود اما به علت ندانم کاری و بی تدبیری هر روز شاهد مرگ جوانان کولبر کردمان هستیم.

مالکی ادامه داد: مرز موهبت الهی است اما شما چه استفاده هایی از آن در جهت توسعه اقتصادی کشور کردید؛ آن هم در شرایط تحریم که زندگی را بر همه آحاد ملت سخت کرده؛ آیا پاسخی برای فرزندان این مرز و بوم دارید؟ بی گمان آنها به یاد خواهند سپرد که رفع محرومیت و مظلومیت هایشان تلاش و همت روز و شب چه کسانی بوده و برای عده ای نیز هیچ دغدغه ای به حساب نمی آمده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه پژوهشگران و ایران شناسان معاصر معتقدند رویکرد برخی مدیران به خودی خود مانع توسعه کشور است، خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز داریم که این فقط یکی از مزیتی های ژئوپلتیکی استان های مرزی است که برخی کشورهای بزرگ و توسعه یافته در آرزو و رویای داشتن حتی یک کیلومتر مرز آبی هستند همچنین ۱۶ استان مرزی داریم که با ۱۵ کشور مرزی ارتباط دارند.

وی در ادامه تیم اقتصادی دولت را بی انگیزه ترین تاریخ نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: اخیرا وزارت کشور طی نامه ای ۱۳۴ قلم کالاهای وارداتی را به وزارت اقتصاد جهت فعال شدن معابر مرزی ارسال کرده است ولی هنوز موافقتی صورت نگرفته که همین مصداق بارز خودتحریمی است لذا بدبختی ملت ما صرفا تحریم آمریکا نبوده بلکه خودتحریمی دولت تدبیر و امید است.  از آقای دژپسند وزیر اقتصاد صراحتا می خواهم در یک ماه آینده مجوز ۱۳۴ قلم کالا را صادر کرده در غیر این صورت با واکنش بیش از ۱۰۰ نماینده مرزی ۱۶ استان روبرو خواهید شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه در تذکری به رئیس جمهور گفت: سوال کردن نمایندگان از جنابعالی و حتی استیضاح حق مجلس است اما سوال مشخص نمایندگان این است که چرا جنابعالی در مقابل مجلس و قوه قضائیه گارد گرفته اید و آیا با گارد بسته می شود مشکل اقتصادی کشور را حل کرد و ایا سابقه داشته است که در طول ۴۰ سال رئیس مجلس در سفرهای استانی خود، همراهی دولت و وزرا را نداشته باشد؟ لذا این حرکات در شأن یک رئیس جمهور نیست.

وی هچنین خطاب به آیت الله رئیسی بیان داشت: از اینکه قوه قضائیه را در جهت برخورد با مصادیق فساد در اقتصاد کشور جهت دادید سپاسگزارم اما با برخورد با عوامل مفسد و دانه درشت را در همین دولت و مدت ۹ ماه باقیمانده انجام دهید در غیر این صورت در دولت آینده به هزار و یک انگ سیاسی و موانع قوه قضائیه مواجه خواهد شد.

مالکی ادامه داد: تقاضا دارم به کارگیری قضات خوشنام و با انگیزه استان سیستان و بلوچستان اعم از برادران شیعه و سنی در سطوح بالای قوه قضائیه در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه نیز در تذکری به وزیر بهداشت ضمن تشکر از وی و کادر درمان برای درگیری با ویروس کشنده کرونا اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان شرایط متفاوت است و وضعیت نابسامان بیمارستان ها، نبود یا فرسوده شدن تجهیزات پزشکی در بیمارستان های زاهدان، سراوان و خاش و عدم مدیریت صحیح باعث شده بیش از ۵۰ درصد بیماران استان جهت درمان به استان یزد و سایر استان ها بروند.

مالکی ادامه داد: مرگ خاموش کرونا در بیمارستان های زاهدان، خاش و سراوان امان مردم را بریده که تمام مسئولان سیاسی، نظارتی و امنیتی استان ادامه وضعیت فعلی را مناسب نمی دانند و امکان اینکه به یک بحران اجتماعی تبدیل شود وجود دارد همچنین قرار شد شما تغییر اساسی در مدیریت باندی استان به وجود آورید، بارها شده است که باند مسئول در دانشگاه تذکرات دلسوزانه اینجانب و دیگر مسئولان سیاسی و نظارتی استان را که وظیفه ذاتی آنها است با جوسازی در فضاهای مجازی پاسخ داده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر باز هم در تغییر کادر فعلی دانشگاه تعلل شود، نهایت بی احترامی نسبت به اساتید، کادر پزشکی و پرستاری صورت گرفته که ظلم به رئیس فعلی دانشگاه و اساتید و کادر درمان و مردم صبور استان بوده و شما مسئول هستید.

وی همچنین در تذکری خطاب به وزیر ورزش بیان داشت: تیم محبوب و پرآوازه پرسپولیس با دست خالی سال ‌ها است که توسط فیفا به عنوان محبوب ترین تیم آسیا معرفی می شود و اخیرا نیز در یک مسابقه نفس گیر سیاسی ورزشی با شکست تیم عربستانی راهی مسابقات جام باشگاه های آسیا شد ولی افسوس از یک قدردانی خشک و خالی رئیس جمهور از این جوانان آبرومند کشور.

مالکی در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی دو تیم پرسپولیس و استقلال به عنوان سرمایه ملت، به علت تغییر رویه مدیریت ها و هیات مدیره که باعث نگرانی میلیون های هوادار در داخل و خارج از کشور شده است، گفت: در اسرع وقت اقدامات اجرائی در خصوص تدوین اساسنامه قانونی، تشکیل به موقع مجامع، تعیین صاحبان امضای مجاز، تعیین اختیارات مدیرعامل و ارائه موارد مذکور فراهم کند.

وی ادامه داد: حکم قانون بودجه ۹۸ در خصوص نحوه واگذاری از طریق فرابورس اجرا شود، در غیر این صورت واگذاری به هر شکل دیگری غیرقانونی و به استناد ماده ۳ قانون اجرای اصل ۴۴ شیوه واگذاری خصوصا پرسپولیس که ماهیت شرکت دارد باید به تصویب مجلس برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر کشور تذکر داد: در خصوص کنترل کالاهای قاچاق فقط در محل گمرکات و نقاط صفر مرزی و رفع محدودیت تردد دام در سطح کشور اقدام شود.

کد خبر: ۴۹٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha