۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
 افت ۳۴ درصدی درآمد ارزی ایران در ۶ ماهه اول امسال
مدیرکل عربی-آفریقایی سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

افت ۳۴ درصدی درآمد ارزی ایران در ۶ ماهه اول امسال

پیلتن، مدیرکل عربی-آفریقایی سازمان توسعه تجارت بیان کرد: صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست امسال به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، فرزاد پیلتن، مدیرکل عربی_آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روند صادرات اظهار کرد: میانگین صادرات غیرنفتی ایران در سال‌های گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار و میزان واردات هم تقریباً به همین نسبت اعلام شده است.

وی با اشاره به روند نزولی صادرات ایران در سال جاری گفت: صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه نخست امسال به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش پیدا کرد که این به معنای کاهش ۳۴ درصدی درآمدهای ارزی ایران است.

مدیرکل عربی-آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سبد صادراتی ایران مانند گذشته تقریباً ثابت است، گفت: میزان صادرات کالایی ما در این مدت ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود.

پیلتن صادرات را یک موضوع چندوجهی و چندبخشی خواند و گفت: سازمان توسعه تجارت سلطه‌ای بر دستگاه‌های ذیربط ندارد و بیشتر در چارچوب‌های قانونی عمل می‌کند ضمن اینکه همه دستگاه‌های دولتی و حتی غیردولتی هم به حوزه صادرات مرتبط بوده و در رابطه با هموار شدن مسیر صادرات کشور مسئولیت دارند.

وی تعدد بخشنامه‌های بانکی در ماه‌های اخیر را متأثر از تحریم‌های خارجی و بیماری کرونا خواند و گفت: برخی عوامل مانند تحریم‌ها، تعطیلی تجارت خارجی ناشی از کرونا، کمبود منابع ارزی و قاچاق متاسفانه بانک مرکزی را مجبور به صدور بخشنامه‌های جدید کرده است.

مدیرکل عربی-آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر لزوم به حدأقل رسیدن مقررات تجارت خارجی افزود: هر نوع بخشنامه و قانون جدید، بروکراسی و عملیات اداری جدیدی را پیش روی صادرکنندگان قرار می‌دهد و روند تجارت را کند و منفی می‌کند.

پیلتن مهم ترین مشکل صادرات ایران را در فرهنگ صادراتی حاکم بر جامعه دانست و گفت: اگر فرهنگ صادرات بر همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی و انجمن‌ها و کل جامعه حاکم شود خیلی از مشکلات حل خواهدشد.

مدیرکل عربی-آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران عمده چالش صادرات را ناشی از نوع ساختار اقتصادی ایران خواند و گفت: متأسفانه در نظام اقتصادی ما رقابت و شفافیت و خصوصی سازی واقعی وجود ندارد و فقط بر پایه نفت و در واقع یک اقتصاد دولتی است.

پیلتن درباره مشوق‌ها و جایزه‌های صادراتی هم اینطور گفت: سیاست دولت در سال‌های گذشته بیشتر پرداخت نقدی مشوق‌ها بود، اما طی دو سه سال اخیر، بیشتر این مشوق‌ها در حوزه زیرساخت‌های تجاری هزینه می‌شوند.

کد خبر: ۴۸٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha