۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
 ماشین «اصلاحات ساختاری اقتصاد» باید با سرعت بیشتری رانده شود
کارشناس اقتصاد مطرح کرد

ماشین «اصلاحات ساختاری اقتصاد» باید با سرعت بیشتری رانده شود

شقاقی، اقتصاددان به اثرگذاری کرونا بر اقتصاد داخلی و خارجی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد دولت با همراهی مجلس اصلاحات ساختاری را سرعت ببخشد تا بخشی از آسیب‌ها کنترل گردد.

به گزارش بازار، وحید شقاقی اظهار کرد: اقتصاد ایران نسبت به تحریم‌های امریکا آسیب پذیری‌هایی پیدا کرده و اصلاحاتی صورت گرفته است که در نظام بانکی و بودجه و بازار سرمایه مشاهده شد.

وی با اشاره به لزوم شفافیت صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات گفت: شدیدترین تحریم‌ها اعمال شده و ما فرصتی بی نظیر پیدا کردیم که موجب شد اقتصاد کشور فرو نریزد و آن، اندک بودنِ سرمایه خارجی بود.

شقاقی در عین حال به برخی آسیب پذیری‌های اقتصادی بر جای مانده اشاره کرد و افزود: رفع رکود جهانی در سال آتی بر صادرات غیر نفتی ما از جمله فلزات، پتروشیمی و مواد معدنی اثر گذاشته و روزنه‌های امیدی را نمود می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی از آسیب‌های گذشته پس از تحریم‌ها عیان شد ولی با درآمدهای نفتی این آسیب‌ها را پوشش دادیم که با صفر شدن صادرات نفتی این آسیب‌ها نمود بیشتری گرفت.

شقاقی در عین حال اصلاح نظام مالیاتی و نظام بانکی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هرچه دوام تحریم بیشتر شود، اصلاحات بیشتری در اقتصاد کشور شکل می‌گیرد که امیدواریم بخش عمده آسیب‌های کشور با این اصلاحات مرتفع شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اعلام اینکه اصلاحات متناسب با شرایط کنونی صورت نمی‌گیرد، گفت: هرچه مقاومت‌ها کاهش یابد، می‌توان امیدوار بود بخشی از گره‌های اقتصاد ایران که موجب حرکت کند بخش خصوصی بوده، رفع شود.

شقاقی همچنین به اثرگذاری کرونا بر اقتصاد داخلی و خارجی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد دولت با همراهی مجلس اصلاحات ساختاری را سرعت ببخشد تا بخشی از آسیب‌ها کنترل گردد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بی نظیری در اقتصاد وجود دارد که به فعلیت در نیامده است، چراکه تا امروز درآمدهای نفتی موجب شده بود سرعت اصلاحات کم باشد ولی تحریم‌های دهه ۹۰، اقتصاد مقاومتی و تن دادن به اصلاحات ساختاری را برجسته ساخت.

شقاقی با اشاره به لزوم حرکت قوای سه گاه به سمت اصلاحات ساختاری، تاکید کرد هرچه اقتصاد درون زا تر شود، از شدت آسیب‌های اقتصادی کاسته می‌شود.

کد خبر: ۴۸٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha