۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تیر خلاص کرونا بر صنعت پوشاک کرمان؛ لباس از لیست خرید خانواده‌ها خط خورد
بازار گزارش می‌دهد؛

تیر خلاص کرونا بر صنعت پوشاک کرمان؛ لباس از لیست خرید خانواده‌ها خط خورد

کرمان- یکی از اصنافی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار متضرر شد صنف پوشاک است، فروشندگان پوشاک در کرمان می‌گویند کاسبی آن‌ها رونق ندارد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تعداد زیادی از صاحبان این صنف ورشکست خواهند شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: فروشندگان پوشاک در کرمان که درست در شب عید و زمان رونق بازار مغازه‌هایشان به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد با ضرر و زیان زیادی مواجه شدند.

بسیاری از فروشندگان تمام دار و ندار خود را هزینه کرده بودند تا برای عید جنس بیاورند و کم‌رونقی بازار به دلیل گرانی‌ها و کاهش خرید مردم را جبران کنند اما تصمیمات استانی برای تعطیلی بازار و مغازه‌ها سبب شد بسیاری از اجناس روی دست مغازه‌داران بماند و چک‌های زیادی برگشت بخورد.

بعد از عید هم با وجود آنکه بازگشایی‌ها انجام شد اما بازار آنچنان که باید رونق نگرفت و بسیاری از مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر برای خرید به مغازه‌ها و پاساژها سر زدند.

مراسم جشن و عروسی و عزا کمتر برگزار شد و در نتیجه خانواده‌ها هم که این روزها با شرایط بد اقتصادی مواجه هستند خرید لباس و پوشاک را در اولویت خریدهای خود قرار ندادند.

برای پرداخت کرایه مغازه پول قرض کردم
مسعود که یک مغازه نسبتا بزرگ مانتو در یکی از خیابان‌های اصلی شهر کرمان را اداره می‌کند در گفتگو با بازار وضعیت فروش را بسیار بد توصیف کرد و گفت: شب عید که مغازه‌ها را تعطیل کردند هیچ فروشی نداشتیم و مجبور شدم برای پرداخت کرایه مغازه پول قرض کنم.

وی ادامه داد: بعد از بازگشایی‌ها هم خریدار زیادی به مغازه مراجعه نمی‌کرد و تا اواخر بهار به دلیل ترس از کرونا فروش‌مان خیلی پایین بود.

این فروشنده پوشاک افزود: در تابستان مقداری فروش بهتر شد اما نتوانست ضرر و زیانی را که دیده بودیم جبران کند.

خرید لباس اولویت اول من نیست
مینا که به همراه دوستش برای خرید به یک مغازه فروش لباس آمده است به بازار گفت: قبلا پول زیادی برای خرید مانتو و لباس هزینه می‌کردم اما الان به علت گرانی پوشاک نمی‌توانم مثل قبل خرج کنم.

او که منشی یک پزشک است، ادامه داد: حقوق من چندان اضافه نشده گرچه هنوز ازدواج نکردم و مخارج خورد و خوراکم به عهده پدرم است اما ترجیح می‌دهم برای آینده کمی پس‌انداز داشته باشم.

این شهروند کرمانی گفت: البته فقط لباس گران نشده همه چیز گران شده، من الان بخش زیادی از حقوقم را باید برای کرایه تاکسی هزینه کنم و هزینه موبایل و .. هم زیاد شده در نتیجه پولی برای خرید لباس نمی‌ماند و در واقع اولویت اول من نیست.

پرداخت کرایه خانه و خرید مایحتاج غذایی پولی برای خرید لباس باقی نمی‌گذارد. امسال هم که قیمت‌ها خیلی بالا رفته و تعداد کمی توان خرید کاپشن و لباس گرم دارند

خرید مایحتاج غذایی پولی برای خرید لباس باقی نمی‌گذارد
سعید که کارمند یک اداره است و به همراه همسر و فرزندانش برای خرید لباس زمستانی به فروشگاه آمده است به بازار گفت: خرید لباس برای بچه‌ها لازم است. آن‌ها در سن رشد هستند و نمی‌شود برایشان خرید نکرد.

وی افزود: البته امسال چون مدرسه نمی‌روند و رفت و آمدها کمتر شده قرار شده برایشان کاپشن نخریم و از لباس‌های سال گذشته استفاده کنند اما بعضی چیزها را نمی‌توان نخرید.

همسر سعید هم با اشاره به گرانی اجناس و قیمت بالای لباس‌های گرم گفت: پرداخت کرایه خانه و خرید مایحتاج غذایی پولی برای خرید لباس باقی نمی‌گذارد. امسال هم که قیمت‌ها خیلی بالا رفته و تعداد کمی توان خرید کاپشن و لباس گرم دارند.

دولت باید برای سرپا ماندن تولیدی‌های پوشاک تسهیلات با بهره پایین پرداخت کند تا بتوانند در شرایط فعلی به کار خود ادامه دهند

دولت برای حفظ اشتغال از تولیدکنندگان پوشاک حمایت کند

یک تولیدکننده لباس در کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات بخش تولید، گفت: یکی از مشکلات جدی در بخش تولید پوشاک نیروی کار است که در حال حاضر به سختی می‌توانیم نیروی مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی ادامه داد: تولیدی ما در تهران است اما قصد داریم آن را به کرمان منتقل کنیم زیرا نیروی کار در اینجا بیشتر است.

این تولیدکننده پوشاک خواستار حمایت از بخش تولید شد و افزود: دولت باید برای سرپا ماندن تولیدی‌های پوشاک تسهیلات با بهره پایین پرداخت کند تا بتوانند در شرایط فعلی به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم با تهیه پارچه مرغوب و بالا بردن کیفیت بازار فروش را حفظ کنیم، ادامه داد: کرونا بر بخش پوشاک تاثیر زیادی گذاشته و بسیاری از تولیدکنندگان با ضرر و زیان زیادی مواجه شده‌اند.

این تولیدکننده پوشاک گفت: قاچاق لباس و واردات پوشاک با توجه به امکانات و تولیدی‌های قوی که در کشور وجود دارد در سال‌های اخیر ضربه بزرگی به صنعت پوشاک وارد کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی وظیفه ما به عنوان تولیدکننده، تهیه پوشاک با کیفیت و ادامه روند تولید است اما دولت هم باید از ما حمایت کند تا بتوانیم اشتغالی را که ایجاد کرده‌ایم حفظ کنیم.

تورم، گرانی و درآمد ثابت بسیاری از مردم، توان خرید را کاهش داده و در نتیجه در بخش پوشاک به شدت با کاهش تقاضا مواجه هستیم

تعطیلی شب عید اصناف را متضرر کرد
رئیس اتحادیه صنف پوشاک و خشکشویی کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تاثیر کرونا بر صنف پوشاک، گفت: پوشاک در بحث ملزومات مصرفی در درجه چندم خانوارها قرار دارد.

روح‌الله منزلی با بیان اینکه تامین تغذیه و خرید مواد غذایی در اولویت خانواده‌ها قرار دارد، افزود: تورم، گرانی و درآمد ثابت بسیاری از مردم، توان خرید را کاهش داده و در نتیجه در بخش پوشاک به شدت با کاهش تقاضا مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تورم و کرونا هر دو سبب کاهش خرید پوشاک شده است، تصریح کرد: کرونا وضعیتی را به وجود آورد که بسیاری از افراد بیکار شدند و شغل خود را از دست دادند. بیکاری و کاهش درآمد خانوارها به دلیل شیوع کرونا از یک سو و تورم و گرانی از سوی دیگر سبب شد بازار پوشاک با رکود مواجه شود.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک کرمان اظهار داشت: پس از شیوع کرونا در بهمن و اسفند ماه سال گذشته، ستاد مقابله با کرونا در کرمان تصمیماتی گرفت که با تمام کشور متفاوت بود. یعنی واحدهای صنفی را در این ماه‌ها تعطیل کرد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم فعالیت صنف پوشاک در شب عید است، گفت: متاسفانه این تعطیلی سبب شد فرصت فروش شب عید از کسبه کرمان گرفته شود در حالی که سایر استان‌ها این مشکل را نداشتند.

منزلی ادامه داد: همه اصناف از این دستور ستاد مقابله با کرونا تمکین کردند زیرا در غیر این‌صورت برای آن‌ها جریمه‌های سنگینی تعیین می‌شد و با آن‌ها برخورد می‌شد.

وی تصریح کرد: اواخر اسفندماه مدتی اجازه فعالیت به واحدهای صنفی داده شد اما مجددا در فروردین ماه اعلام کردند باید تعطیل شوند و لذا اصناف کرمان آسیب جدی‌تری نسبت به سایر مناطق کشور دید.

کرونا وضعیتی را به وجود آورد که بسیاری از افراد بیکار شدند و شغل خود را از دست دادند بیکاری و کاهش درآمد خانوارها به دلیل شیوع کرونا از یک سو و تورم و گرانی از سوی دیگر سبب شد بازار پوشاک با رکود مواجه شود

تورم و گرانی، بازار پوشاک را راکد کرده است
رئیس اتحادیه صنف پوشاک کرمان با بیان اینکه در حال حاضر نیز با وجود بازگشایی به دلیل تورم و گرانی بازار پوشاک رونق ندارد، افزود: رکود در بخش پوشاک ملموس‌تر است. در بعضی کالاها ضروریاتی وجود دارد و مردم هم به دلیل برخی جوسازی‌های روانی مبنی بر کمبود یک کالا، ترغیب می‌شوند آن را به هر قیمتی تهیه کنند اما در بحث پوشاک به دلیل اینکه عرضه بیشتر از تقاضا است این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: معمولا مردم اگر مازاد درآمدی داشته باشند و یا در تامین هزینه‌های دیگر مشکلی نداشته باشند برای خرید پوشاک مراجعه می‌کنند و این مشکل صنف پوشاک و برخی رسته‌های دیگر است که با ضرر زیادی مواجه می‌شوند.

منزلی درباره بالا بودن قیمت پوشاک در بازار کرمان با وجود بیشتر بودن عرضه از تقاضا، توضیح داد: قیمت پوشاک تحت تاثیر عوامل زیادی مانند قیمت پارچه، نرخ تولید و ... تعیین می‌شود و در عین حال مسائل دیگر جامعه نیز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد؛ وقتی تورم ایجاد می‌شود بر همه بخش‌ها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: تاثیر تورم در بخش پوشاک معضل‌آفرین است. رسته‌هایی داریم که وقتی کالایی عرضه می‌کنند آن را بر اساس آخرین نرخ بازار به فروش می‌رسانند اما در بخش پوشاک یا کیف و کفش یا سوپری نمی‌توان قیمت روز را گرفت.

منزلی اظهار داشت: وقتی فروشنده پوشاک، کالا را با قیمت مشخصی به عنوان مثال ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد زمانی که برای تهیه جنس به بازار یا تولیدی مراجعه می‌کند باید همان کالا را با قیمت ۱۵ هزار تومان بخرد و عملا ضرر کرده است.

تولیدکنندگان پوشاک کرمانی توان رقابت با سایر شهرها را ندارند
معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید پوشاک استان در دو بخش صنعتی و صنفی، گفت: موضوعی که در بحث پوشاک رخ داده و کمی شاخص‌های تورمی استان را تحت‌تاثیر قرار داده این است که به دلیل بالا بودن نسبی قیمت پوشاک، نرخ تورم در استان بالاتر محاسبه می‌شود.

سینا خسروی تصریح کرد: استان کرمان در شهریور ماه رتبه‌ ششم در بحث تورم را کسب کرده و بخش زیادی از آن به دلیل شاخص نرخ پوشاک است.

وی ادامه داد: بخشی نیز به دلیل این است که ما تولیدکننده عمده پوشاک نیستیم و نمی‌توانیم به عنوان مثال با تهران و مشهد در این زمینه رقابت کنیم. زیرا آن‌ها سال‌ها در بازار پوشاک بودند و این بازار را در اختیار گرفته اند و تولیدکنندگان ما به راحتی نمی‌توانند به این بازارها نفوذ کنند.

خسروی افزود: از سوی دیگر شاید کارگران کرمانی نتوانستند آن تخصص و مهارت را کسب کنند و کیفیت کار ما نتوانسته رقابت کند.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در کرمان واحدهای تولید پوشاک اندکی را داریم که می‌توانند پوشاکی را تولید کنند که قابلیت فروش و عرضه در فروشگاه‌های سطح شهر را داشته باشد که این ضعف کار است.

چندین جلسه با اتحادیه خیاط و حوزه فنی و حرفه‌ای برای افزایش مهارت داشتیم تا این تخصص ایجاد شود، زمانی که تخصص ایجاد شود می‌توانیم با توجه به کارگاه‌ها و تکنولوژی‌های خوبی که در استان وجود دارد با استان‌های دیگر در بازار پوشاک رقابت کنیم

تولیدکنندگان کرمانی باید سطح کار خود را ارتقا بدهند

وی گفت: در استان کرمان در بخش تولید لباس‌های بیمارستانی پتانسیل‌های خوبی داریم و نیروها و واحدهای بسیار توانمندی داریم.

خسروی افزود: در بخش پوشاک فرم مدارس نیز توانستیم با استفاده از توان تولیدی‌های داخل استان، بازار را از دست استان‌های دیگر خارج کنیم.

وی ادامه داد: ارگان‌ها و نهادها و بخش‌های مختلف که متقاضی انواع فرم‌ها و پوشاک هستند باید به نحوی مدیریت کنند که از واحدهایی که در استان قابل رقابت هستند استفاده کنند.

خسروی با بیان اینکه برای بالا بردن توان رقابت تولیدی‌های پوشاک استان باید تلاش کرد، گفت: سازمان صمت چندین جلسه با اتحادیه خیاط و حوزه فنی و حرفه‌ای برای افزایش مهارت برگزار کرده تا این تخصص ایجاد شود. زمانی که تخصص ایجاد شود می‌توانیم با توجه به کارگاه‌ها و تکنولوژی‌های خوبی که در استان وجود دارد با استان‌های دیگر در بازار پوشاک رقابت کنیم.

وی تاکید کرد: اولین گام تخصص است و تولیدکنندگان ما باید سطح کار خود را ارتقا بدهند.

تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید شهروندان سبب رکود بازار پوشاک در کرمان شده است. در شرایط کنونی تهیه پوشاک از اولویت خرید خانوارها خارج شده و در نتیجه بسیاری از فروشندگان و فعالان صنف پوشاک با ضرر و زیان زیادی مواجه شده‌اند.

با وجود بالا بودن عرضه در مقابل تقاضا فروشندگان حاضر به فروش پوشاک با قیمت پایین‌تر نیستند و می‌گویند بالا رفتن قیمت سایر کالاها و هزینه بالای اجاره مغازه‌ها سود چندانی برای فروشنده باقی نمی‌گذارد و در نتیجه امکان عرضه پوشاک با کیفیت با قیمت پایین وجود ندارد.

تسهیلات کرونایی نیز به دلیل رقم پایین و سود بالا مورد توجه صنف پوشاک قرار نگرفته اند و به نظر می‌رسد به زودی شاهد تعطیلی‌های زیادی در این رسته باشیم.

کد خبر: ۴۸٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha