۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
کاهش درآمدهای نفتی کشورهای منطقه
تحت تاثیر بحران کرونا رقم خورد

کاهش درآمدهای نفتی کشورهای منطقه

شیوع ویروس کرونا باعث شد درآمدهای نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۲۴ میلیارد دلار کاهش یابد.

به گزارش بازار، پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا که تعطیلی عمومی در ده‌ها کشور جهان را به دنبال داشت، باعث شد درآمدهای نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۲۴ میلیارد دلار کاهش یابد. این درحالی است که در پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت منطقه خلیج فارس در سال جاری (۲۰۲۰) به میزان شش و پنج دهم درصد کاهش خواهد یافت، این در حالی است که اقتصاد کشورهای وارد کننده نفت خام با توجه به آثار شیوع کرونا بر بخش‌های گردشگری و تجارت آنان به میزان یک درصد رشد منفی خواهد داشت.

صندوق بین المللی پول میانگین قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۲۰، چهل و یک دلار و شصت و نه سنت، تخمین زده است که سال آینده به ۴۶ دلار و ۷۰ سنت افزایش می‌یابد که این برآورد کمتر از میانگین ثبت شده در سال گذشته بین ۵۷ تا ۶۴ دلار در هر بشکه است.

داده‌های صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی عربستان به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه در سال جاری رکود پنج و چهار دهم درصدی کاهش خواهد یافت که این میزان بهتر از پیش بینی‌های قبلی است که بالغ بر شش و هشت دهم درصد اعلام شده بود. صندوق بین المللی پول اشاره کرد عربستان باید روند تنوع بخشی به درآمدهای اقتصادی خود را که از سال ۲۰۱۶ ادامه دارد، تسریع بخشد و سرمایه گذاری بیشتری در بخش فناوری انجام دهد. صندوق بین المللی پول افزود کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موفق به کنترل پیامدهای شیوع ویروس کرونا شده اند و توانسته اند از طریق انجام اقدامات مالی و اعطای تسهیلات به شهروندان و حمایت از دستمزدهای آنان، پیامدهای شیوع کووید ۱۹ را کاهش دهند.

این نهاد اشاره کرد در سال ۲۰۲۰ چهل درصد از انتشار اوراق بهادار در بازارهای نوظهور متعلق به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که نشان می‌دهد روند توسعه و شکوفایی مستلزم سرمایه گذاری در بخش‌های آینده است.

کد خبر: ۴۸٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha