۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند نهایی شد/ حضور پُررنگ اتاق‌های مشترک بازرگانی
معاون سازمان منطقه آزاد اروند:

سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند نهایی شد/ حضور پُررنگ اتاق‌های مشترک بازرگانی

آبادان- موسوی، معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در حال نهایی شدن است.

سیدعلی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به روز ملی صادرات، اظهار کرد: سند توسعه صادرات منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از اسناد بالا دستی از جمله سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه‌های توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قوانین و مقرارت مناطق آزاد و همچنین سند توسعه صادرات کشور در کنار سند توسعه صادرات مناطق آزاد تهیه و در حال نهایی شدن است.

وی افزود: چارچوب کلی این سند در سه بخش تحلیل وضعیت موجود، بررسی بازارهای همجوار و راهبردهای توسعه صادرات است که نهایتا با بیان برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نسبت به تعیین مسیر توسعه صادرات در منطقه آزاد اروند از بندر خشک شلمچه، بندر آبی شهرهای آبادان و خرمشهر طراحی شده است.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: در این سند وضع موجود و گذشته که بررسی شد، آینده را ترسیم کردیم تا بتوانیم بر روی توانمندی کالایی خودمان به ویژه در موضوع‌های شیلات، خرما، صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع فلزی و شیمیایی، پلیمری، غذایی، بهداشتی و دارویی بتوانیم به نقطه عطفی در منطقه برسیم.

وجود زیرساخت‌های صادراتی
موسوی توضیح داد: تکیه اصلی در این سند موضوع اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین اتاق‌های تعاون بوده که در واقع محور اصلی بخش خصوصی است و فعالان اقتصادی، صادرکنندگان، تجار، بازرگانان و صنعتگران صادرات‌گرا هستند.

وی گفت: در این سند آینده زیرساخت‌های صادراتی در مرز شلمچه و بنادر آبادان و خرمشهر دیده شده و به دنبال این هستیم که بتوانیم منطقه آزاد اروند را به دلیل داشتن زیرساخت‌های مناسب لجستیکی، حمل و نقل، اسکله، راه آهن و پایانه‌های صادراتی، بارانداز، انبارهای سرپوشیده و روباز، سردخانه و همچنین با توجه به این ظرفیت‌ها برای ایجاد کریدورهای صادراتی جنوب به شمال و متصل کردن شمال به حوزه خلیج فارس و همچنین جنوب به کشورهای GIS به عنوان شرکای تجاری به یکدیگر متصل کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند یادآور شد: به دنبال این هستیم منطقه آزاد اروند که از ظرفیت‌های قانونی و ژئوپولتیکی خوبی برخوردار است و زیرساخت‌های لجستیکی با استانداردهای جهانی داشته و توانمندی‌های بومی دارد، قطب تولید و صادرات کالاهای واسطه‌ای و نهایی با تکیه بر فناوری در بین مناطق آزاد شود.

تسهیل صادرات
موسوی در همین خصوص اظهار کرد: از این طریق منطقه آزاد اروند دروازه‌های صادرات کالاهای تولیدی داخل و همچنین صادرات مجدد و ترانزیت کالا به سایر کشورها به ویژه حوزه خلیج فارس و بزرگترین شریک تجاری ایران که کشور عراق است را می‌تواند داشته باشد.

وی توسعه صادرات مجدد و ترانزیت را از مهم‌ترین ماموریت‌های منطقه آزاد اروند در بخش صادرات عنوان کرد و گفت: در حال تلاش برای نهادینه کردن رویکرد صادراتی در واحدهای تولیدی هستیم.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه به دنبال کاهش تصدی‌گری هستیم، خاطرنشان کرد: در راستای روان‌سازی فعالیت‌های صادرکنندگان، برون سپاری حداکثری فعالیت‌ها در منطقه محقق می‌شود و قصد داریم با تعاملی سازنده با نهادهای موثر، تشکل‌ها به ویژه اتاق‌های بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق‌های اصناف بتوانیم در امر صادرات تسهیل ایجاد کنیم و رویکردمان را سازنده ببینیم.

راه‌اندازی کارگو
موسوی افزایش ایجاد جذابیت صادراتی محصولات از طریق افزایش مزیت‌های صادراتی نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان و کشورهای مقصد صادراتی را از برنامه‌ها قلمداد کرد و افزود: ایجاد مشوق‌های صادراتی از جمله یارانه‌های نمایشگاهی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، آموزش‌های کاربردی، ایجاد یارانه‌های حمل و نقل و ایجاد زیرساخت‌های لازم و همچنین اعطای تسهیلات به بخش خصوصی جهت ایجاد تاسیسات زیربنایی حمل و نقل از جمله برنامه‌هایی است که در سند توسعه صادرات دیده شده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت کارگو و همچنین ثبت آن در سند توسعه، بیان کرد: توافقات خوبی با شرکت هواپیمایی کارون در خصوص راه‌اندازی کارگو و ارسال حمل کالاهای صادراتی از طریق خطوط هوایی در فرودگاه بین‌المللی آبادان صورت گرفته است.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بهره‌گیری از توان انجمن‌ها مورد اهمیت است و همچنین تشکل‌های بخش خصوصی و در کنار آن اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و عمان، ایران و کویت و ایران و عراق در سند توسعه حضور پررنگ خواهد داشت تا منطقه آزاد اروند را به کشورهای مقصد صادراتی متصل کنند.

کد خبر: ۴۸٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha