۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
تحریم داخلی با شلختگی در تصمیم‌گیری اقتصادی

تحریم داخلی با شلختگی در تصمیم‌گیری اقتصادی

محسن عباسی، کارشناس بازار پول و سرمایه نوشت: تفکر خطرناکی بر اقتصاد کشور حاکم شده است و در حال گسترش تفکر خود از نابودی بازارها به نابودی صنایع است. پدیده‌ای بسیار خطرناک که ظاهرا قصد ریشه کن کردن تولید و اقتصاد کشور را دارد.

محسن عباسی: دلیل اینکه این همه اقتصاددان و مدیراقتصادی داریم و یا بهتر بگویم اقتصاددان نما و مدیران اقتصاددوست  داریم این است که اثر تصمیمات اقتصادی خیلی زود نمایان نمی‌شود. مدتی طول می‌کشد تا اثر تصمیمات اقتصادی بر مولفه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و در سطح اقتصاد کلان و خرد نمایان شود.

به همین خاطر است که یک روز یک کشتی گیر می‌شود وزیر اقتصاد، یک روحانی می‌شود رییس یک موسسه مالی و...

آنها تصمیماتی می‌گیرند و اثرش چند سال بعد خودش را در اقتصاد نشان می‌دهد. آن موقع یا این مدیران اصلا سر کار نیستند یا بی عرضگی و سوء نیت خود را بر گردن عوامل خارجی می‌اندازند.

اما بسیاری از رشته های دیگر این‌گونه نیستند. شما فرد غیر مرتبط در رشته‌ی پزشکی نمی‌بینید. قطع یک رگ اشتباه فورا موجب مرگ بیمار می‌شود و در لحظه مشخص می‌شود که پزشک اشتباه کرده است. همین شرایط در رشته های دیگر هم وجود دارد. خلبان، وکلا و... همگی در حیطه‌ی تخصصی خود درس خوانده و تجربه کسب کرده اند در آن حوزه ها بی نظمی و مشکلات به مراتب کمتری نسبت به حوزه‌ی اقتصاد وجود دارد. حرف و تصمیم غیر کارشناسی هم فورا تشخیص داده می‌شود.

حالا چند روزی است که عده ای بر افزایش سود بانکی اصرار دارند، پدیده‌ی شومی که اقتصاد را به اینجا رسانده است. تورمی که به دلایل دیگر بوجود امده را به جای ریشه یابی و حل مشکل، می‌خواهند با افزایش سود بانکی به صورت موقت پایین بیاورند. این کار مانند تجویز استامینوفن برای سرطان است! اثرات این افزایش سود هم چند ماه بعد که مدیران فعلی بر سر کار نیستند در اقتصاد کشور نمایان می‌شود.

در شاهکاری دیگر و با استعانت از شعار به عقب باز نمیگردیم ولی به عقب‌تر چرا شاهد تلاش برای تعیین قیمت دستوری برای فولاد هستیم که چیزی جز رانت در پی نخواهد داشت.

تفکر خطرناکی بر اقتصاد کشور حاکم شده است و در حال گسترش تفکر خود از  نابودی بازارها به نابودی صنایع  است. پدیده‌ای بسیار خطرناک که ظاهرا قصد ریشه کن کردن تولید و اقتصاد کشور را دارد. هر چه زودتر باید جلوی این تصمیمات گرفته شود وگرنه شرکت‌های صنایع فولاد هم به سرنوشت ارج و پیام و آزمایش دچار می‌شوند و صرفا یک خاطره از این شرکت‌ها باقی خواهد ماند.

به نظرم این تصمیمات تحریم داخلی است. تحریم تولید است. تحریم مردم و توزیع رانت است. امیدوارم نهادهای ناظر زودتر ورود کنند و جلوی این فجایع را بگیرند تا حداقل بیشتر از این اقتصاد کشور از بین نرود.

عزیزان شلخته رانت توزیع کنید چیزی هم از منابع کشور برای نسل بعد باقی بماند!

کد خبر: ۴۸٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha