۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
بورس حساسیت به اخبار خوب را از دست داده است/ دلار محورها وضعیت مطلوبی دارند
مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفتگو با بازار؛

بورس حساسیت به اخبار خوب را از دست داده است/ دلار محورها وضعیت مطلوبی دارند

شریفی‌نیا، مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه می‌گوید که اکثریت بازار، حداقل گران نبوده و بخشی از شرکت­های صادرات محور که دلار دریافت می­‌کنند با توجه به سود سال ۱۴۰۰ وضعیت مطلوبی دارند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بازار امروز سه شنبه ۲۹ مهر با ریزش ۴۲ هزار واحدی بر  روی شاخص ۱میلیون و ۴۱۹ هزار واحد قرار گرفته است. روند ریزش بازار از ابتدای هفته جاری آغاز شده به گونه‌ای که شاخص کل از ابتدای هفته تا کنون بیش از ۱۲۰هزار واحد ریزش داشته است. برخی ریزش قیمت دلار را علت آن می‌دانند و برخی دیگر عوامل سیاسی پشت پرده را دلیل آن مطرح کردند و برخی صاحب‌نظران مانند سماواتی دستکاری شدن معاملات بازار را دلیل آن می‌دانند.

آنچه قابل لمس است در بازار این است که بازار مانند شش ماهه اول به اخبار مختلف سیاسی و اقتصادی و اظهار نظر مسئولان کشور حساس نیست در نتیجه هیجاناتی که در پی چنین اخباری در بازار صورت می‌گرد بسیار کاهش یافته است به همین دلیل است که برخی از کارشناسان معتقدند که بازار توسط دولت دستکاری می‌شود.

 شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه هم بر این باور است که بازار برای مدت کوتاهی حساسیت خود را نسبت به اخبار از دست داده است اما این وضعیت پایدار نمی‌ماند.

در گفتگو بازار با محمد علی شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه علاوه بر بررسی وضعیت کلی بازار به بررسی کوتاه قیمت‌های سهم گروه‌های مختلف پرداختیم که در زیر مشروح آن را می‌خوانید.

* آیا نسبت‌ P/E در وضعیت کنونی می‌تواند ملاک بررسی شرکت‌ها از نظر عملکردی و بنیادی باشد؟ اگر ملاک است چرا برخی از شرکت‌ها با وجود P/E  بالا رشد قابل توجهی داشتند؟
 در صنایع مختلف نسبت P/E ناهمگن بوده و در اکثر صنایع به لحاظ وزن در ارزش بازار، به دلیل تاثیر مستقیم دلار بر آنها، در شرایط فعلی نسبت­‌های P/E جذاب است و در شرایط تورمی این نسبت در شرکت­ها می­تواند بیشتر از متوسط تاریخی هم باشد. ضمناً در صورت استفاده از P/E Forward و P/E TTM نتایج محاسبات متفاوت خواهد بود. مواردی که در ارزندگی صنایع مطرح می­گردند براساس P/E Forward است که سود سال­های آینده شرکت را در نظر می­گیرند.

سلیقه بازار در خرید سهام متفاوت است و قیمت برخی از سهام بازار با توجیه نسبت P/E ارزنده نمی­‌باشد که نکته اصلی که قابل طرح بوده این است که بازار نسبت P/E را برای همه صنایع یکسان در نظر نمی­‌گیرد و ملاک خرید سهام در بسیاری از شرکت­ها صرفاً با استناد به این نسبت نمی­‌باشد که دلیل بر این باشد که شرکت­های با P/E بالا نباید رشد کنند.

به نظر می‌­رسد اکثریت بازار، حداقل گران نبوده و بخشی از شرکت­های صادرات محور که دلار دریافت می­‌کنند با توجه به سود سال ۱۴۰۰ وضعیت مطلوبی دارند

* اینکه با توجه به پذیرش لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران این انتظار وجود دارد که شاهد بهتر شدن اوضاع بازار باشیم؟ آیا واقعا این لایحه کمک حال بازار است؟
اگر منظور شما افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بوده که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی باتوجه به اینکه در نتیجه‌ی تورم، دارایی‌­های شرکت متورم گشته و دارایی­ها در ترازنامه به ارزش واقعی نبوده باعث شفافیت دارایی­ شرکت­ها شده و تا حدودی ساختار سرمایه شرکت­‌ها را اصلاح می­‌نماید. نهایتاً افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می­‌تواند  اتفاق مثبتی برای بازار باشد و در شرایط فعلی کمک حال بازار باشد.

*آیا واقعا بازار در مرحله رکود به سر می‌برد؟ اگر دلیل مبنی بر چنین ادعای دارید بفرمایید و اگر در مرحله رکود نیست چه شرایطی است؟

من به جای استفاده از واژه‌­ی رکود از هیجان و ترس استفاده می­‌کنم.  بازار در شرایطی است که رشد خوبی ناشی از افزایش دلار داشته و بخشی  از اصلاح­‌ها طبیعی بوده و اینکه چرا هم اکنون واکنشی به شرایط ارز و انتظارات تورمی نشان نمی­‌دهد ناشی از دو دلیل عمده است که بازار با توجه به افت سنگین برخی شرکت­‌ها صبر می­‌کند تا اطلاعات در صورت­‌های مالی نمایان شود و برخی ابهامات و ترس­ها مانند نتیجه انتخابات آمریکا که بر قیمت سهام تاثیر قابل توجه دارد و روند بازار را تغییر دهد نتایج آن مشخص گردد. مورد بعدی افزایش ارزش بازار شرکت­ها است که برای افزایش قیمت و بالا بردن ارزش شرکت­ها،   نقدینگی بالاتری مورد نیاز است. موارد دیگری نیز همچون سهام عدالت، که جذب این سهام و تامین منابع برای خرید این سهام و ابهامات موجود آن، در وضعیت فعلی بار اضافی بر دوش بازار می‌­باشد.

*احساس می‌شود بازار به اخبار حساسیت خود را از دست داده و نگاهش به بازار موازی هست. از طرفی هم سکوت در مسئولین به نوعی این سیگنال را تقویت می‌کند که بازار به نوعی رها شده است، این موضوع را شما قبول دارید؟
همیشه در دوره‌هایی البته کوتاه مدت، بازار حساسیت خود نسبت به اخبار را از دست داده اما در واقعیت اینطور نبوده است. به هر حال در بازار همانطور که قبلا مطرح شد ترس­ وجود دارد و تا این ترس­ها برطرف نشده و ابهامات شفاف نگردد ممکن است اخبار جدید به حاشیه رفته و تاثیر کمتری بر بازار داشته باشد. در رابطه با بازارهای موازی، همیشه فعالین بازار توجه خاصی به بازارهای موازی به خصوص ارز داشته ­اند. به نظر می­رسد موردی که از این به بعد می­تواند موتور این بازار را روشن نگه دارد چشم ­انداز تورمی است که در جامعه وجود دارد. در واقع یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه، بازارهای موازی و به خصوص ارز می­باشد.

*بهترین ابزاری که می‌شود در این بازه زمانی برای بورس تعریف کرد چیست(با توجه به ابزارهای بازارهای جهانی)؟ چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید که بازار بدون تزریق منابع و دخالت دولت بتواند به مسیر تعادلی خود باز گرد؟
 ابزارهایی را در طبقات مختلف می‌­شود تعیین کرد. برخی ابزارها به عملیات شرکت­‌ها مربوط می­شود که در صنایع مختلف اثر متفاوتی دارد. به طور مثال در برخی صنایع بخش زیادی از نرخ محصول نهایی به جیب دلالان می­رود مانند صنعت خودرو، لاستیک و ... که این مسائل اتفاقات بنیادی را برای بازار رقم می­زند. موارد دیگری نیز به روند معاملاتی بازار بر­می­گردد مانند صف‌­های خرید و فروش که در بازار ایجاد می­گردد بعضاً به بازار جهت­ می­دهد. قوانین متغیر و اعمال سلیقه ه­ای نیز به بازار ضربه می­زند. بخش بنیادی این مسائل با ابزارهایی از جنس شفافیت و ارائه مجدد پیش­بینی سود شرکت­ها قابل حل می‌­باشد.

*کدام گروه بازار سهام اکنون به قیمت‌های ارزنده خود رسیدند و واقعا سهامداران خرد با اطمینان می‌توانند آن را خریداری کنند؟
به نظر می‌­رسد اکثریت بازار، حداقل گران نبوده و بخشی از شرکت­های صادرات محور که دلار دریافت می­‌کنند با توجه به سود سال ۱۴۰۰ وضعیت مطلوبی دارند. بخشی از سهام کوچک و رشدی نیز با توجه به افت سنگین، در حال جذاب شدن قیمت بوده و در نتیجه بازار سرمایه با قیمت­های فعلی، بازار جذابی می­‌تواند باشد.  

کد خبر: ۴۸٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha