۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
جو بایدن در اغلب ایالتهای کلیدی شانس بیشتری نسبت به ترامپ دارد
۱۵ روز تا انتخابات امریکا؛

جو بایدن در اغلب ایالتهای کلیدی شانس بیشتری نسبت به ترامپ دارد

دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش می کنند تا آرای ایالتهای کلیدی را به دست آورند و بررسی ها نشان می دهد در اغلب آنها شانس بایدن بیش از ترامپ است.

بازار؛ گروه بین الملل: در آخرین هفته های رقابتهای انتخاباتی در امریکا، دو کاندیدا تلاش می کنند تا بیشترین آرا را در ایالتهای کلیدی و تعیین کننده سال جاری کسب کنند.

ایالتهایی که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ اغلب حامی ترامپ بودند و در سال جاری شمار زیادی از آنها طرفدار بایدن هستند ولی در برخی دیگر ترامپ همچنان شانس بالایی دارد. در سال ۲۰۱۶ ترامپ توانسته بود آرای ایالتهای فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، ویسکانسین و آریزونا را به دست آورد ولی امسال در شماری از این ایالتها شرایط خوبی ندارد. در این گزارش به بررسی وضعیت هر یک از این دو کاندیدا در ایالتهای کلیدی امریکا می پردازیم و به آمارهای ارایه شده توسط وب سایت (Realclearpolitics(PRC اشاره می کنیم.

پنسیلوانیا
این ایالت یکی از ایالتهای کلیدی در انتخابات است و ایالتی است که جو بایدن در آن متولد شده است. قرار بر این است که در روز چهار شنبه، باراک اوباما رییش جمهوری پیشین آمریکا به کمپین جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا بپیوندد و حمایت رسمی خود را از این کاندیدا اعلام کند. بررسی های انجام شده توسط وب سایت PRC نشان می دهد شهرهای بزرگ این ایالت طرفدار جو بایدن هستند ولی مناطق روستایی غربی این ایالت حامی ترامپ هستند. این حمایت بعد از اجرای طرح ارایه کمک های مالی کلان توسط دولت  ترامپ به کشاورزان در هفته گذشته بیشتر هم شده است و بسیاری از کارشناسان این کار را استفاده ترامپ از منابع دولتی برای کسب منافع فردی عنوان کرده اند. کسی می تواند آرای الکترال این ایالت را از آن خود کند که بتواند رای مناطق شمال شرق این ایالت و رای حاشیه های شهرهای بزرگ را به دست آورد. تا کنون  به طور متوسط شانس بایدن برای پیروزی در این ایالت ۵.۶ درصد بیش از ترامپ است.

میشیگان و ویسکانسین
در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ توانست در این ایالت پیروز شود ولی شانس بایدن برای پیروزی در این ایالت ۷.۲ درصد بیش از ترامپ است. اختلافات زیاد فرماندار این ایالت با رییس جمهور در مورد قرنطینه در دوره کرونا و سیاستهای کرونایی باعث شده است تا حمایت از بایدن در ایالت افزایش یابد و بسیاری از نظرسنجی ها در مورد شانس پیروزی بایدن در این ایالت  خوش بین تر هستند و این اختلاف را بالغ بر ۱۱ درصد می دانند. در ویسکانسین هم شرایط  انتخابات سال ۲۰۱۶ و پیش بینی سال ۲۰۲۰ تقریبا شبیه میشیگان است. در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون نتوانست در این ایالت پیروز شود ولی در انتخابات امسال بایدن ۶.۳ درصد جلوتر از ترامپ است. دو کاندیدا برای کسب آرای مردم در این ایالت تلاش زیادی کردند و سخنرانی های زیادی در این ایالت برگزار کردند. اهمیت آرای این ایالت به اندازه ای بود که حتی معاونین دو کاندیدا هم به این ایالت سفر کرده اند.

فلوریدا
این ایالت را می توان یکی از مهمترین ایالتها در انتخابات پیش رو دانست. ایالتی در جنوب امریکا که در سالهای اخیر به سرعت رشد کرده است و جمعیت زیادی دارد و صنایعی از قبیل کشاورزی و صنایع نظامی در ان فعال هستند. در سالهای اخیر همیشه جمهوری خواهان توانسته بودند در این ایالت پیروز شوند و به نظر می رسد در سال جاری هم شانس ترامپ کم نباشد. البته مطالعات نشان داده است شانس بایدن در این ایالت ۱.۶ درصد بیش از ترامپ است ولی این فاصله کم احتمال تغییر شرایط را افزایش می دهد.

مرکز مطالعاتی PRC در گزارش خود نوشت: «سهم لاتین تبارها به کل جمعیت فلوریدا بسیار بالا است و بررسی ها نشان داده است که این افراد طرفدار حزب دموکرات هستند. این افراد در انتخابات سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رای داده اند و در این انتخابات هم حامی بایدن هستند. هرچه شمار لاتین تبارهایی که در انتخابات شرکت می کنند بیشتر باشد، شانس پیروزی بایدن در این ایالت بالاتر است.از طرف دیگر بررسی ها نشان داده است به دلیل ضعف ترامپ در مدیریت کرونا در کشور، شمار زیادی از سالمندان  امریکایی از حمایت ترامپ دست برداشته اند و طرفدار بایدن شده اند. این وضعیت هم می تواند شانس ترامپ را بازهم کاهش دهد.»

کارولینای شمالی، آریزونا و آیوا
در این سه ایالت شانس بایدن  چندان بیشتر از ترامپ نیست. بررسی ها نشان داده است شانس بایدن در کارولینای شمالی ۲.۷ درصد، در آریزونا  ۴ درصد و در آیوا تنها ۱.۲ درصد بیشتر از ترامپ است.

در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالت کارولینای شمالی به دونالد ترامپ رای داد. در این سال فاصله آرای ترامپ با کلینتون تنها ۳ درصد بود ولی آریزونا شرایط متفاوتی داشت. این ایالت همیشه جمهوری خواه بوده است ولی با افزایش شمار جمعیت لاتین تبار در این ایالت و افزایش شمار کالیفرنیایی هایی که به آریزونا آمده اند، شرایط ایالت تغییر کرد و حمایت مردم این ایالت از دموکراتها بیشتر شد.

در سال جاری نمی توان به درستی پیش بینی کرد که مردم به کدام کاندیدا رای خواهند داد زیرا فاصله ۴ درصدی آرای احتمالی دو کاندیدا، فاصله بسیار کمی است. در سال ۲۰۱۶ ترامپ توانست به راحتی در ایالت آیوا برنده شود. فاصله آرای او با کلینتون در این ایالت برابر با ۱۰ درصد بود و امسال هم او شانس بالایی برای پیروزی در این ایالت دارد.

کد خبر: ۴۸٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha