۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
کالاهای مازندران از بازار رانده شده است/ صادرات با اعمال شاقه
بازار گزارش می‌دهد؛

کالاهای مازندران از بازار رانده شده است/ صادرات با اعمال شاقه

ساری- صادرات ۳۵۱ هزار تنی کالا از مازندران درحالی است که هنوز خلاء های زیادی در بخش تولید وجود دارد و برخی از محصولات نیز از بازارهای داخلی و خارجی رانده شده است.

بازار؛ گروه استان ها: نبود برندینگ، مسائل و مشکلات گمرکی، بی توجهی به بازاریابی و رقابت پذیری و نوسانات ارزی از مشکلات و مسائل دیرینه فراروی صادرات در مازندران است که تولیدکنندگان زیادی را زمنیگیر کرده است.

توجه به صادرات و جهش در این بخش از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی و جهش تولید به شمار می رود و با آنکه نیمی از سال جهش تولید سپری شده اما همچنان مازندران در بخش صادرات و تحقق اهداف عقب مانده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران در پاسخ به سرمایه گذاری صورت گرفته برای رونق تولید کشاورزی و صادرات از استان به تدوین سند توسعه صادرات در استان اشاره کرد و گفت: این سند در همه بخش ها تدوین و موانع فراروی در آن دیده شده است.

مرکبات مازندران مشتری پسند نیست
مهدی گلچوب در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه در قالب این سند و طی تفاهم با مرکز میوه های گرمسیری در رامسر مقرر شد که به سمت تولید واریته های مرکبات تجاری پیش رویم، ادامه داد: مرکبات مازندران تنوع تولید را ندارد و مشتری پسند نیست.

وی با اظهار اینکه اگر پرتقال ترکیه و مازندران را در بازار مسکو ارائه کنیم، پرتقال ترکیه مشتریان پروپاقرصی دارد زیرا ماندگاری آن دو برابر است، بر لزوم تجاری شدن واریته ها و تنوع کشت تاکید کرد و گفت: محصولات مرکبات استان در بازه زمانی کوتاه در بازار عرضه می شود و حتی شاهد بازارشکنی و فروش آن در حاشیه خیابان ها هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران، با تاکید مقوله بازاررسانی محصولات اظهار داشت: برخی محصولات از گمرکات استان و برخی دیگر از گمرکات کشور صادر می شود و سال گذشته میزان صادرات ۱۰۴ درصد رشد داشته که این از نتایج برنامه محوری است.

گلچوب با بیان اینکه تولید انقلابی را در مدیریت بازار محصولات کشاورزی و صادرات ایجاد می کند، گفت:صادرات از برنامه های اساسی جهش تولید بوده و باید به زنجیره ارزش توجه کافی است.

در عین حال عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره حمایت از تولید و صادرات به برنامه های اتاق اشاره کرد و گفت: امکانات به گونه ای است که اجاره سرعت و جهش در تولید و صادرات را نمی دهد.

تعطیلی کارگاه ها در سال جهش تولید
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه فقط امکانات مادی برای جهش کافی نیست، خواستار توجه مجموعه اقتصادی استانداری و بخش خصوصی برای دستیابی به جهش تولید شد و گفت: در حال حاضر در سال جهش تولید بسیاری از کارگاه های تولیدی تعطیل هستند.

وی بی اعتبارشدن ریال و پول ملی را از موانع مهم فراروی جهش تولید یاد کرد و گفت: این مسئله بر تولید اثرگذار است و تولیدکننده با مشقات فراوان اقدام به تولید می کند.

مهاجر با اظهار اینکه اگر امکانات و منابع قابل توجه در اختیار تولیدکننده قرار دهیم به نتیجه می رسیم، گفت: تولیدکننده درپی سود بیشتر نیست بلکه درپی تقویت زنجیره صادرات است.

در حال حاضر صادرات استان به صورت روزمره گی است و در هیچ جای دنیا نمی توان صادراتی انجام داد که شش ماه نتوان آن را تکلیف کرد

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نبود برندینگ را از چالش های مهم فراروی صادرات مرکبات استان یاد کرد و گفت: در حال حاضر صادرات استان به صورت روزمره گی است و در هیچ جای دنیا نمی توان صادراتی انجام داد که شش ماه نتوان آن را تکلیف کرد.

وی با اظهار اینکه مجموعه ای به نام پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک خلا صادرات استان را پرمی کند، یادآور شد: بخش خصوصی صادرکننده است اما باید زیرساخت های لازم را تامین کرد.

به نام مازندران، به کام دیگران
مهاجر نوسانات قیمت ارز را از مشکلات بیان کرد و گفت: درسال گذشته ۲۱۰ میلیون دلار مرکبات مازندران صادر شد که ۱۷۰ هزار دلار آن از سایر استان بوده است و سال گذشته ۱۶۵ هزار تن کیوی از استان خارج شد که میزان صادرات از گمرکات استان زیر ۲۰ هزار تن بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه حل موضوعات صادرات به عهده اتاق بازرگانی نیست، بر لزوم جلوگیری از برداشت زودهنگام مرکبات تاکید کرد و گفت: برداشت زودهنگام مرکبات در تابستان به معنی دورریزکردن تولیدات است.

نیک نفس رئیس گمرک ساری نیز درباره میزان صادرات با اشاره به صادرات ۳۵۱ هزار تنی در سال جاری گفت: با توجه به بسته شدن مرزها در سال جاری به دلیل شیوع کرونا، صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه شدند. 

سبد حمایتی گمرکات برای تولید
وی با اظهار اینکه آمار صادرات از نظر وزنی ۴۳ درصد کمتر بوده اما از نظر ارزشی رشد داشتیم، گفت:وجود نرخ های نیمایی سبب تغییر در ارزش صادرات شده است.

وی با اشاره به سبد حمایتی گمرک برای جهش تولید، گفت: قراردادن در مسر سبز، ارزیابی در انبار، پذیرش ضمانتنامه بانکی، ورود موقت مواد اولیه از جمله حمایت ها است.

اما و اگرهای فراروی تولید و صادرات محصولات مختلف تولید مازندران درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان استان در شرایط سخت تحریمی و کرونایی با تکیه بر توان و دانش اقدام به بومی سازی تولیدات کرده تا از نیاز به تامین قطعات به خارج رهایی یابند.

محمدی یک تولیدکننده آملی که در شهرک صنعتی در مازندران به تولدی قاشق و چنگال می پردازد، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: قالب سازی که بیس کار این شرکت بوده و قبلا قالب ها را از خارج وارد می کردیم و در نهایت با همت همکاران، طراحی و قالب سازی در شرکت بومی سازی شده است.

وی با اشاره به سال جهش تولید با تاکید براینکه برای رشد اشتغال در کشور باید تلاش کرد، افزود: طرح توسعه ای در حال تهیه داریم که سبب رشد ۹۰ درصدی تولیدی می شود و میزان تولید به ۱۰ میلیون قطعه و بیش از هزار و ۴۰۰ تن خواهد رسید.

تدوین برنامه جامع برای رفع موانع وحمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان می تواند خلا موجود بین تولید و صادرات را در مازندران از بین برد و پازل های جهش تولید را یکی پس از دیگری تکمیل کند.

کد خبر: ۴۸٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha