۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
سهمیه آرد قزوین پاسخگوی نیاز مردم نیست؛ افزایش مصرف نان در پی گرانی مواد غذایی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سهمیه آرد قزوین پاسخگوی نیاز مردم نیست؛ افزایش مصرف نان در پی گرانی مواد غذایی

قزوین- در حالی که قیمت مواد غذایی پر مصرف از جمله برنج و ماکارانی در کشور به صورت قابل توجهی افزایش یافته است، جامعه کارگری در پی کاهش توان خرید تمایل بیشتری به استفاده از نان به عنوان موادغذایی ارزان قیمت نشان می‌دهد، این در شرایطی است که نگرانی‌ها در خصوص کمبود آرد افزایش یافته است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: نان اگرچه از گذشته‌های دور به عنوان اصلی ترین ماده غذایی در فرهنگ ایرانی مطرح بوده است و خانواده ها از زمان طبخ نان در منزل تا کنون که خرید های مجازی و غیر حضوری نان جای خود را به نانوایی های محلی داده است، نان را به عنوان یکی از اصلی ترین ماده غذایی محسوب می کردند، اما تغییر ذائقه غذایی از یک سو و تمایل به سمت غذاهای فست فودی تا حدودی توانست مصرف نان را در بین مردم کشور کاهش دهد.

بررسی میانگین مصرف مواد غذایی در کشور نشان میدهد با وجود همه تغییر ذائقه ها همچنان برنج و نان در صدر  و پس از آن ماکارانی و انواع سیفی جات در لیست پرمصرف ترین مواد غذایی در کشور قرار دارد، حالا افزایش ناگهانی قیمت انواع برنج، ماکارانی و میوه و سبزیجات گویا دوباره تمایل مردم به استفاده از نان افزایش یافته است.

تاجائی که در چند ماه گذشته نگرانی های جدی زیادی در خصوص کمبود آرد و نان در سطح کشور مطرح شده که توانسته فضای متشنجی را نیز در برخی از استان های کشور ایجاد کند.

تعطیلی نانوایی نداریم اما سهمیه آرد قزوین کافی نیست
رئیس اتحادیه نانوایی های قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: با توجه به گرانی مواد غذایی مصرف نان در استان قزوین افزایش جدی یافته است و از این رو سهمیه آرد قزوین در حال حاضر پاسخگوی نیاز مردم نیست.

مصیب بهرامی بیان کرد:  افزایش قیمت مواد غذایی به عنوان اصلی ترین مسئله در افزایش مصرف نان در استان قزوین مطرح است چرا که قالب بافت جمعیت استان قزوین بافت کارگری است، و با افزایش قیمت مواد غذایی و فشارهای اقتصادی موجود در جامعه تمایل برای استفاده از نان به عنوان غذای ارزان قیمت افزایش پیدا میکند.

وی گفت: با وجود همه محدودیت های موجود تعطیلی نانوایی در استان قزوین نداشته ایم اما همواره در خصوص سهمیه آرد استان قزوین با مشکلاتی مواجه بوده ایم.

اتباع خارجه، کارگران فصلی و دانشجویان در سهمیه آرد قزوین محاسبه نمی‌شود
رئیس اتحادیه نانوایی های قزوین با بیان اینکه سهمیه آرد استان قزوین به هیچ وجه متناسب با جمعیت استان نیست و مردم نگرانی های زیادی در خصوص کمبود آرد و نان در استان دارد، خاطرنشان کرد: کمبود آرد استان قزوین به این دلیل است که سهمیه در نظر گرفته شده برای هر شهر متناسب با جمعیت و به ازای هر نفر تعیین می شود.

بهرامی افزود: این در حالی است که در برخی از بخش ها و روستاها شاهد این هستیم که تقریبا برابر با جمعیت ساکنین بومی، اتباع خارجی از کشورهای نظیر افغانستان و پاکستان سکونت دارند که مصرف نان بالایی دارند در حالی که سرانه ای برای این افراد در نظر گرفته نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه از سوی دیگر قزوین میهمان پذیری بالایی دارد و به دلیل اینکه یک شهر گذری هستیم هر ساله در فصل تابستان و ایام مسافرت شاهد تعداد بالایی از غیر بومیان در استان هستیم، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قزوین شهری دانشگاهی است و هر ساله با تعداد زیاد دانشجویان غیر بومی مواجهیم که جزو جمعیت استان محاسبه نمی شوند.

سهمیه آرد قزوین ۷.۲ کیلوگرم به ازای هر نفر
رئیس اتحادیه نانوایی های قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز به دلیل مشکلات حوزه اشتغال بخشی از جمعیت کارگری فصلی برای کار در باغات و مزارع استان و همچنین برخی از واحدهای تولیدی موقتی در استان حضور دارند که همه این مسائل موجب شده تا مصرف نان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

بهرامی ضمن اشاره به اینکه با وجود همه این محدودیت های موجود شاهد این هستیم که با وجود نامه نگاری ها و پیگیری های انجام شده سهمیه آرد استان قزوین به ازای هر نفر جمعیت نزدیک به ۷ و ۲ دهم است و افزایش نیافته است، خاطرنشان کرد:  این سهمیه در شرایط حال حاضر استان قزوین به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز استان قزوین نیست و این مشکل از سالهای قبل وجود داشته است.

وی با عنوان اینکه اگر سهمیه آرد استان قزوین تا ۸ کیلوگرم افزایش پیدا کند میتواند نیاز استان را تامین کند، ادامه داد: البته در همین شرایط نیز برخی از استان های دیگر کشور سهمیه‌های بالای ۱۲ کیلوگرم دریافت میکنند ولی هر زمان که درخواست سهمیه بیشتر داشتیم استان های برخوردار با سهمیه ۵ کیلوگرمی را برای ما مثال زدند.

نانوایی‌های زیاد با سهمیه آرد کم/ نانوایی‌ها کم ظرفیت کار میکنند
رئیس اتحادیه نانوایی های قزوین با ابراز اینکه استان های برخوردار قطعا مشکلات معیشتی کمتری را تجربه میکنند و نیاز به نان کمتر احساس می شود ولی استانی کارگری با قشر متوسط نظیر قزوین نیازمند سهمیه بیشتر نان است، خاطرنشان کرد: با نامه کتبی ما درخواست پیگیری داریم تا سرانه هر نفر ۷ و ۲ دهم کیلوگرم آرد سهمیه استان قزوین متناسب با استان نیست .

بهرامی ضمن تاکید بر اینکه در بازه ای از زمان به دلیل عدم دسترسی مردم به نانوایی ها تمایل برای ایجاد واحدهای نانوایی افزایش پیدا کرد و با ایجاد واحدهای جدید تعداد نانوایی ها در استان قزوین بخش مرکزی، الموت و طارم به ۷۴۰ واحد رسید، تصریح کرد: این در شرایطی است که تعداد بالای نانوایی و کمبود سهمیه آرد موجب شده تا اکثر واحدها با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کنند که به حوزه اشتغال این بخش نیز صدمه زده است.

وی عنوان کرد: با این شرایط تاکنون هیچ تعطیلی به دلیل کمبود آرد در استان نداشتیم اما همیشه دغدغه تامین آرد برای ما به صورت جدی مطرح بوده است از این رو در تلاشیم تا با نامه نگاری های انجام شده سهمیه آرد استان را در مرحله نخست تا ۸ کیلوگرم افزایش دهیم.

نانوایان پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند
رئیس اتحادیه نانوایی هیا استان قزوین با اشاره به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در استان اظهار داشت: هیچ نانوایی تاکنون مبتلا به کرونا نشده و تلاش شده تا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی سلامت مشتریان را تامین کنیم.

بهرامی بیان کرد: با توجه به نوع فعالیت نانوایی ها به دلیل این که هر روزه میزبان تعداد زیادی از افراد هستند حساسیت های زیادی در خصوص شیوع این بیماری در نانوایی ها مطرح شد که با رعایت پروتکل‌ها تا کنون هیچ موردی از ابتلای نانوایان به کرونا در استان مشاهده نشده است.

کد خبر: ۴۸٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha