۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
اتخاذ تصمیمات جدید در نشست مشترک دولت و مجلس در مورد سیاست‌های ارزی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد

اتخاذ تصمیمات جدید در نشست مشترک دولت و مجلس در مورد سیاست‌های ارزی

پورابراهیمی، رئیس کمیسون اقتصادی مجلس، تشکیل سندیکای صادرکننده خوشنام، امکان تهاتر واردات در مقابل صادرات، تهاتر نفت در مقابل واردات کالا و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی مجلس و دولت را ازجمله موضوعات مهم مطرح شده در جلسه مشترک مجلس و دولت عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی از برگزاری نشست مشترک مجلس و دولت درخصوص موضوعات ارزی کشور به ریاست محمدباقر قالیباف و با هدف ایجاد همکاری مشترک میان دولت و مجلس خبر داد و گفت: در این نشست مدیرکل بانک مرکزی، وزاری اقتصاد، نفت، جهاد کشاورزی و روئسای کمیسیون های تخصصی حضور داشتند.   

 تشکیل سندیکای صادرکننده خوشنام
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به تصمیمات اتخاذ شده در این نشست اشاره کرد و افزود: نخست تشکیل سندیکای صادرکننده خوشنام برای کاهش محدودیت‌ها و لغو محدودیت‌های ناشی از پیمان‌سپاری ارزی است که اکنون در حوزه صادرات غیرنفتی کشور به شدت چالش ایجاد کرده است.

وی دومین تصیمیم اتخاذ شده در این جلسه را موضوع امکان تهاتر واردات در مقابل صادرات عنوان کرد و توضیح داد: این مهم قرار است با مسئولیت وزارت صمت انجام شود البته بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را درخصوص نرخ ارز و نحوه تسویه انجام خواهد داد.

به گفته پورابراهیمی آنچه اکنون برای واردات کالا محدودیت ایجاد کرده است تکالیف بانک مرکزی بر ارائه ارز مذکور در سامانه نیما است و این عمل صادرات را متوقف کرده است. لذا توافق شد که این امکان از طریق ثبت سفارش فراهم شود، درواقع کالاهای مورد نیاز کشور با اولویت به ویژه کالاهای اساسی تامین شوند البته ارز کالاهای اساسی جداگانه است و برای نظام ارزی کشور مجددا تصمیم‌گیری خواهد شد.

تهاتر نفت در مقابل واردات کالا
وی سومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را امکان تهاتر نفت در مقابل واردات کالا عنوان کرد و افزود: این موضوع با حضور وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت و ان شاءالله تا چند روز آینده عملیاتی خواهد شد، همچنین امکان استفاده از ظرفیت فروش نفت و تسهیل عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی – که در ماه‌های اخیر تقریبا متوقف شده بود- نیز در دستور کار قرار گرفته است.

استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی مجلس
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی مجلس و دولت برای پیگیری و بازگرداندن منابع قابل توجهی ارز ایران که در کشورهای دیگر وجود دارند از دیگر محورهای مهم مورد بررسی نشست مشترک شب گذشته به شمار می‌آید.

کد خبر: ۴۸٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha