۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
وقتی اراده ای برای کنترل قیمت مرغ در ایلام وجود ندارد
یادداشت؛

وقتی اراده ای برای کنترل قیمت مرغ در ایلام وجود ندارد

ایلام- «سخن گفتن و نوشتن از گرانی در این روزهای متورم ایلام نقل و نبات محافل و مجامع عمومی و خصوصی است و اراده ای جدی بر نظارت و تنظیم بازاری این چنین بازار افسارگریخته ای وجود ندارد» این جملات بخشی از یادداشت فرج الله سیدمحمدی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

فرج الله سیدمحمدی؛ بازار: اتحادیه مرغداران استان می‌گوید: ستاد تنظیم بازار استان مصوب کرده که تمام مرغداران استان ۳۰ درصد تولیدات خود را برای مصرف استان در اختیار کشتارگاه ها قرار دهند که این مقدار با تلاش هیئت مدیره اتحادیه مرغداران به نحو احسن انجام پذیرفته و افرادی که استنکاف می کردند به تعزیرات حکومتی معرفی می شدند.

در هفت ماه گذشته یک کیلوگرم مرغ استان های دیگر در ایلام توزیع نشده ولی به یک باره با چراغ سبز سازمان صمت و با قیمت آزاد توزیع مرغ روانسر، کرمانشاه و گاهی شمال با نرخ بیش از ۲۰ هزار تومان در شهر ایلام آغاز شده که امروزه شاهد فروش آنها با قیمت ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان در بازار ایلام هستیم و قیمت نهایی مرغ کشتار روز کشتارکاه های ایلام ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که عاملین عملا این مرغ را با همان قیمت آزاد به فروش می رسانند.

سازمان صمت هم در پاسخ گفته است: تمامی نهادهای کشور با ارز ترجیحی تامین شده و وجود نهاده در بازار حتی با قیمت بالاتر موید این موضوع است؛ اما به دلیل عدم توزیع مناسب با مشکلاتی مواجه شده است.

در چند ماه اخیر میانگین تولید روزانه مرغ کشتار روز توسط کشتارگاه به علت عدم تحویل مرغ توسط اتحادیه مرغداران کمتر از ۱۰ تن بوده که همین موضوع سبب گردیده مرغ مورد نیاز بازار استان با کمبود مواجه شود.

در روزهای اخیر با بی کفایتی اتحادیه مرغداران در تامین مرغ استان و خروج مرغ زنده عملا بازار استان با نبود مرغ مواجه و به اجبار بخشی از نیاز بازار از طریق توزیع مرغ منجمد و بخشی از طریق مرغ گرم سایر استانها تامین شود.

آن چیزی که در جوابیه سازمان صمت و اتحادیه مرغداران موجود است هر دو طرف توپ را در زمین دیگری انداخته‌اند و هر کدام با استناد به آیین‌نامه‌ها و جلسات تنظیم بازار طرف مقابل را عامل گرانی مرغ معرفی نموده‌اند.

به راستی ستاد تنظیم بازار استان ایلام که توان تنظیم قیمت مرغ را ندارد و مصوبات آن هیچ لازمه‌ی اجرایی ندارد و اتحادیه مرغداران، توزیع‌کنندگان، کشتارگاه ایلام و سازمان صمت مسئولیت قیمت بالای مرغ را متوجه دیگری می‌دانند، تکلیف مردم چیست

به راستی ستاد تنظیم بازار استان ایلام که توان تنظیم قیمت مرغ را ندارد و مصوبات آن هیچ لازمه‌ اجرایی ندارد و اتحادیه مرغداران، توزیع‌کنندگان، کشتارگاه ایلام و سازمان صمت مسئولیت قیمت بالای مرغ را متوجه دیگری می‌دانند، تکلیف مردم چیست؟

چرا اراده‌ای جدی در کاهش قیمت مرغ در استان وجود ندارد؟آیا نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی دریافت و در بازار آزاد به فروش رسیده است؟شبکه‌ ناکارآمد توزیع نهاده‌های دامی در بوجود آمدن بازار سیاه و فروش نهاده‌ها در بازار آزاد نقش چشمگیری داشته است.

سازمان جهادکشاوزی استان ایلام، امور دام و اتحادیه مرغداران و تعزیرات و صمت نقش کلیدی و راهبردی خود را در تنظیم قیمت بازار مرغ ایفا نمی‌کنند.

 سفره مردم کوچک و پروتئین از سفره‌ مردم ایلام حذف شده، آیا در شرایط سخت و افزایش قیمت نهاده‌ها از مرغدارانی که قانون‌مدار بودند حمایت صورت گرفت.

امیدواریم دستگاه قضایی استان نتیجه‌ ورود به قیمت مرغ استان را برای مردم بازگو کند.

سخن گفتن و نوشتن از گرانی در این روزهای متورم ایلام نقل و نبات محافل و مجامع عمومی و خصوصی است و اراده ای جدی بر نظارت و تنظیم بازاری این چنین افسارگریخته ای وجود ندارد.

کد خبر: ۴۸٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha