۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
دادفر: خودرو گران‌تر می‌شود/ نعمت‌بخش: خودرو را تک‌نرخی کنید
واکنش‌ها به طرح عرضه خودرو در بورس؛

دادفر: خودرو گران‌تر می‌شود/ نعمت‌بخش: خودرو را تک‌نرخی کنید

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و دبیر انجمن خودروسازان در رابطه با طرح مجلس مبنی بر «عرضه خودرو به بورس» اظهارنظر کردند.

به گزارش بازار، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درمورد طرح «عرضه خودرو به بورس کالا» اظهارکرد: ایراد واردکنندگان خودرو به این طرح، مشخص نبودن جایگاه واردات است.

وی افزود: سوال اول ما این است که وقتی مالک خودروسازی، خود دولت است مجلس چگونه می‌خواهد با این طرح قدرت تنظیم بازار را برای دولت در بورس ایجاد کند و در این شرایط انحصار مطلق خودرو، کشف قیمت در بورس چگونه ممکن خواهدبود!؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ایراد دوم این طرح را در ماده ۴ تبصره یکم آن مبنی بر عدم پذیرش هزینه‌های مالی مطرح کرد و گفت: وقتی بالغ بر ۳۰ درصد قیمت تمام شده خودروسازان مربوط به هزینه مالی است چطور می‌توان هزینه مالی را نادیده گرفت!؟

دادفر گفت: از آنجایی که آخرین آرزوی خودروسازی در ایران، آزادسازی قیمت‌هاست، بنابراین با عرضه در بورس عملاً قیمت خودرو به صورت قطعی رها می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی اصل سود شبکه‌های نمایندگی اعم از واردکننده و تولیدکننده در پورسانت فروش است و بخش خدمات پس از فروش سود چندانی ندارد، لذا این سوال مطرح می‌شود که با عرضه خودرو به بورس چگونه می‌توان اینها را سرپا نگه داشت!؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران به شدت بالاست تأکیدکرد: ما باید بازار را باید آزاد و به دست خودروساز بسپاریم.

دادفر معتقد است که این طرح هم مثل بورس پتروشیمی و فولاد نه تنها گرهی را باز نخواهدکرد بلکه مشکل را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: ‌ای کاش مجلس به جای طرح عرضه خودرو به بورس قانونی وضع می‌کرد تا دولت را از حوزه خودروسازی خارج می‌کرد و اگر هم اصرار به تصویب و اجرای این قانون دارد می‌تواند آن را از طریق وزارت صمت و به صورت پایلوت اجرایی کند تا اگر موفقیت آمیز نبود حداقل بتوانیم آن را لغو کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد: ورود خودرو به بورس در این شرایط عرضه محدود، منجر به افزایش قیمت آن در بازار خواهد شد و لذا بهتر است که مشکل عرضه را حل کنیم که در این صورت دیگر نیازی به بورس و آزادسازی واردات هم نیست.

همچنین، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: ما در جلسه وزارت صمت پیشنهاد کردیم که این طرح به صورت موقت و آزمایشی برای یک سال اجرایی شود و سازمان حمایت هم قیمت خودرو را بر اساس فرمول مورد نظر، تعیین و به عنوان قیمت پایه اعلام کند.

وی افزود: با اجرای این طرح، خودرو تک نرخی می‌شود و رانت و فساد هم از بین خواهد رفت.

دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه خودروسازان با این قیمت‌های دستوری شورای رقابت، هرساله میلیاردها تومان ضرر می‌کنند یادآورشد: ایران خودرو تا شش ماه نخست امسال ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان کرد.

نعمت بخش با اعلام اینکه ما بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکاریم گفت: در حال حاضر ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که قطعه ندارند درصورتیکه اگر خودرو تک نرخی شود هم خودروساز زیان نمی‌کند هم مشکل مالی قطعه سازان حل می‌شود.

کد خبر: ۴۸٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha