۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
سیاست حمایتی - کرونایی ما و آنها!

سیاست حمایتی - کرونایی ما و آنها!

اگر سیاست درست همراهی نکند مردم مجبور به ادامه کار کردن خواهند بود و فقط این امیدواری را میتوان داشت که شرایط آنقدر برایشان سخت نباشد که پس از احساس خستگی امکان استراحت حداقل دو هفته ای را بتوانند به خود بدهند.

محمدشهاب؛ بازار: کرونا یک مساله جدی است از این منظر که قابل پیشگیری است. ژاپن با جعمیتی ۱۲۶ میلیونی مبتلایان زیر ۴۰۰ و فوتی های زیر ده روزانه دارد. این یعنی اگر از مردم حمایت شود این امکان پیشگیری فراهم است.

اکونومیست در روزهای قبل از این مطلب که ایالات متحده ۴۰ میلیون کارگر خود را تحت حمایت بلاعوض قرار داد نوشته بود. مطالب دیگری هم فایننشال تایمز نوشته بود که هفته گی نزدیک به یک میلیون تقاضا برای بیکاری داوطلبانه در ایالات متحده وجود دارد. بیکاری داوطلبانه یعنی شما به صورت داوطلبانه برای حفظ جان خود و شهروندان از کار دوری می جویید و دولت شما را تحت حمایت مادی بلاعوض از  تامین زندگی خوراک و غیره قرار میدهد.

تقاضای این بیکاری داوطلبانه در ایالات متحده هفتگی یک میلیون نفر است. در آلمان نیز این حمایت های بلاعوض انجام میشود. تقریبا این حمایت ها به ده درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها رسیده است. منابع این حمایت ها از مالیات نیست از سیاست پولی است. تعجبی هم ندارد که از سیاست پولی استفاده شود، زیرا  سیاست پولی در مالکیت کسی نیست که به صورت بهره به تولید کننده داده شود (اگر داده شود) که بعد تولیدکننده اصل و فرع آن را از مردم بگیرد و بعد بانک دیگر کسی نباشد که ادعای مالکیتی بر آن پول داشته باشد و بانک بتواند آنرا به مثابه دارایی خود قرار داده و زمین بخرد ارز بخرد به قانون بازار رسمیت ببخشد ارتباط قیمت با عرضه و تقاضا را تثبیت کند.

در مقابل و در ایران بسته حمایت از کرونا تا پایان مهر به اتمام میرسد! در شرایطی که در همه کشورها بسته های حمایتی به صورت مستمر دنبال می شود و همچنان  اقتصاد دانان شرط  بهبود  اقتصاد را   بسته های حمایتی - بهداشتی  برای شهروندان می دانند، مهلت درخواست دریافت بسته حمایت از مشاغل از دست رفته در ایران تا پایان مهر است و دیگر تمدید نمیشود. بماند که ایران حمایت از مشاغل آسیب دیده را هدف قرار داده(نه بیکاری داوطلبانه) و آن حمایت ها را نیز به صورت تسهیلات و ضامن و غیره قرار داده است.

به نظر نتیجه این سیاست اقتصادی غیر حمایتی و حمایتی ناقص،   غیر جذاب، ناکارآمد  است  به نحوی که حتی به لحاظ روانی نیز اثر مثبتی در جامعه و اقتصاد نمی گذارد. حمایت به صورت تسهیلات نمیتواند منجر به کاهش حضور افراد در جامعه شود چرا که تسهیلات فرد را  بیشتر می دواند که در شرایط ای که نقدینگی ها در خانه قرار گرفته است و مشاغل خدماتی تعطیل شده است بتواند اصل و فرع این حمایت را به بانک ها  برگرداند.

به عبارت بهتر سیاست های مقابله با کرونا از راه پیشگیری، در غرب تزاحم با اهداف اقتصادی ندارد. این که اجازه داده شود مردم در خانه ها باشند و این حمایت از آنها به صورت بلاعوض انجام شود نقدینگی جامعه را کاهش نمیدهد و در عین حفظ درآمد سرانه اقتصاد امکان ماندن در خانه را نیز فراهم می کند. از تولید کنندگان لبنی پروتئینی حمایت بلاعوض انجام گیرد که ارتباط قیمت با عرضه و تقاضا قطع شده و اعتماد در بازار وارد شود. برای کارگران هم حمایت مستقیم(ایالات متحده)  و هم حمایت غیر مستقیم (در اروپا حمایت های گسترده از کارگران، به کارفرمایان آنها برای جبران زیان مرخصی به علت استراحت داده شده است) در نظر گفته شود که هم امکان بیکاری داوطلبانه باشد و هم آنهایی که تمایل به رفتن به سر کار (در صورتی که امکان رعایت موازین باشد)  با رعایت های بیان شده دارند پس از ظهور هر خستگی،   بتوانند خود را برای استراحت حداقل دو هفته ای قرار بدهند.

کد خبر: ۴۸٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha