۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
سرمایه‌داران فقیر، پدیده جدید اقتصادی؛ دولت عامل اقتصاد متزلزل
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

سرمایه‌داران فقیر، پدیده جدید اقتصادی؛ دولت عامل اقتصاد متزلزل

سمنان- کارشناس بازار بابیان اینکه امروز با پدیده‌ای به نام متمولان یا سرمایه‌داران فقیر روبرو هستیم چیزی که در تاریخ کشور سابقه نداشته است، گفت: امروز جمعیت بسیاری در استان سمنان وجود دارد که خانه‌های میلیاردی و خودروهای چند صد میلیون تومانی دارند اما حقوقشان حتی به چهار میلیون تومان هم نمی‌رسد.

محمدرضا نیک‌خو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه امروز ما با پدیده سرمایه‌داران فقیر در استان سمنان روبرو هستیم، بیان کرد: گرانی سرسام‌آور خانه با قشر متوسط جامعه که بعد از سال‌ها توانسته بودند با پس‌انداز خود خانه و ماشین بخرند، یک قشر سرمایه‌دار اما فقیر ساخته است.

وی افزود: امروز برای مثال یک بازنشسته ساده با حقوق ماهی چهار میلیون تومان دارای خانه‌ای است که تورم قیمت آن را به سه میلیارد تومان افزایش داده و خودروی‌اش که روزی ۲۰ میلیون تومان بود امروز ۲۵۰ میلیون تومان می‌ارزد درنتیجه ازلحاظ اقتصادی او یک سرمایه‌دار محسوب می‌شود اما ازلحاظ خط فقر درواقع او فقیر محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار بابیان اینکه امروز خودروی یک فرد زیرخط فقر هم ۳۰۰ میلیون تومان می‌ارزد بیان کرد: در حقیقت کارمند ساده‌ای که با حقوق ماهی سه میلیون تومان در زمان گذشته توانسته خانی‌ای ۷۰ متری و یک خودرو بخرد امروز سه میلیارد تومان سرمایه دارد اما آیا سه میلیارد تومان هم پول‌دار؟ یعنی به‌عبارت‌دیگر این سه میلیارد تومانی که مجموع خودرو و خانه او را تشکیل می‌دهد آیا برایش آورده اقتصادی هم دارد؟

نیک‌خو بابیان اینکه وقتی فردی خانه و خودرویی را پس از سی سال کار مثلاً باقیمت ۲۰۰ میلیون تومان می‌خرد اما تلاطم بازار ارزش آن را به سه میلیارد تومان افزایش می‌دهد این فرد پول‌دار نشده است بلکه سرمایه اسمی آن افزایش‌یافته اما خودش چون توان افزایش آن سرمایه را ندارد درنتیجه کاربردی را نیز برای آن سرمایه در زندگی خود متصور نمی‌داند.

وی افزود: برعکس حتی این نوع سرمایه‌داری فقیر، به مردم آسیب هم می‌زند چراکه کافی است با درامد سه میلیون تومانی خودروی یک فرد تصادف کند و در کمترین حالت شش میلیون تومان خسارت را متحمل شود، آیا این فرد شش میلیون تومان پول را دارد که بتواند خرج خودروی خود کند؟ آیا می‌تواند مخارج استهلاک و قطعات خودرو را بپردازد؟ این پدیده شوم سرمایه‌داری در اوج فقر است.

این کارشناس بابیان اینکه این پدیده شوم مولود اقتصاد متزلزلی است که تورم در آن بیش از ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد است، بیان کرد: دولت نمی‌خواهد بپذیرد که مولد چنین پدیده شومی است و لذا چون نمی‌پذیرد برای درمانش هم نسخه ای کارا ندارد.

کد خبر: ۴۸٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha