۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
رموز موفقیت شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی
مطالعات بازار نشان داد؛

رموز موفقیت شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی

اهمیت مسولیتهای اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست ولی برای اینکه شرکتها در این زمینه موفق عمل کنند باید چه راهکارهایی در پیش بگیرند و از چه اشتباهاتی حذر کنند؟

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه اغلب شرکتها در مورد ضرورت و اهمیت انجام مسیولیتهای اجتماعی اتفاق نظر دارند ولی شمار شرکتهایی که در این زمینه موفق ظاهر می شوند چندان زیاد نیست و دلیل این مساله هم آگاهی اندک آنها در مورد روش اجرای صحیح این طرح است.

همان اندازه که انجام مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها اهمیت دارد، انتخاب نوع مسئولیت اجتماعی و نحوه اجرای آن نیز مهم است. شرکتی می تواند از این سیاست بهترین نتیجه را بگیرد که تمامی اعضای خود را در اجرای این وظیفه اجتماعی همراه کند و هم در حوزه تصمیم گیری و هم در حوزه اجرا از پتانسیل های آنها بهره بگیرد.

 طبق گزارش منتشر شده توسط  نشریه سی اس آر شرکتی می تواند بهترین نتیجه را از اجرای طرح های مسولیتهای اجتماعی خود بگیرد که این طرح را به صورت پروژه ای داخلی در شرکت تعریف کند و تمامی افراد فعال در شرکت را درگیر این پروژه بکند. در این صورت تمامی کارمندان می توانند در اجرای طرح به شرکت کنند و هریک به تنهایی نقش معرفی و تبلیغات را برای شرکت ایفا کنند.

در نشریه سی اس آر آمده است: «زمانی که مشخص شد در چه حوزه ای می خواهید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهید، طرح های اولیه را تهیه کنید و به سرعت تمامی کارمندان شرکت را در اجرای بخشهای مختلف طرح مشارکت دهید. آنها می توانند در طراحی و روش اجرای طرح هم با شما همکاری کنند و حتی این مشارکت می تواند شما را به ایده های ناب و منحصر به فردی برساند. در بسیاری از شرکتهای موفق در حوزه مسولیتهای اجتماعی مشارکت دادن کارمندان شرکت نه در مرحله اجرا بلکه در مرحله تصمیم گیری در مورد نوع مسولیت اجتماعی شرکت، انجام می شود. این نوع مشارکت به معنای یک همکاری جمعی برای یک منفعت رسانی عمومی است.»

کارمندان را مشارکت دهید
مایکل بویتون پژوهشگر حوزه مسولیتهای اجتماعی بر این باور است فارغ از اینکه شرکت کدام استراتژی را در پیش می گیرد، باید در مورد آن صحبت کند. توضیح در مورد استراتژی، اهداف و روش اجرای آن می تواند این پروژه را به یک پروژه بزرگ درشرکت تبدیل کند و تمامی اعضا به مشارکت در اجرای آن می پردازند.

البته مشارکت دادن اعضای شرکت در مرحله تصمیم گیری در مورد نوع مسئولیت اجتماعی به روشهای دیگر اولویت دارد. اولیور کایلی، پژوهشگر حوزه مسئولیت اجتماعی در مصاحبه ای با نشریه سی اس آر نوشت: «اگر تصمیم گیری در مورد مسولیت اجتماعی شرکت پشت درهای بسته و بدون اطلاع دیگر کارکنان شرکت انجام شود، این گمانه زنی ایجاد می شود که آنها با اهداف دیگری تصمیم گیری کرده اند.»

این روش را می توان روشی برد-برد در انجام مسولیتهای اجتماعی دانست. روشی که می تواند بازدهی انجام مسئولیتهای اجتماعی را به حداکثر برساند و بهترین نتیجه را برای جامعه و شرکت در بر داشته باشد.

سه اشتباه رایجی که در حوزه مسولیتهای اجتماعی شرکتها انجام می شود
با وجود اینکه در مورد نقش مسولیتهای اجتماعی شرکتها در رشد جامعه و شرکت سخنان زیادی مطرح می شود ولی نمی توان از صرف بودجه های شرکت در هر حوزه ای به عنوان یک طرح مفید نام برد بلکه انجام مسولیتهای اجتماعی را می توان به عنوان یک برنامه هدفمند برای ارتقای جامعه و انتقال بخشی از منافع مالی شرکت به مردم دانست که اگر این منابع مالی به درستی هزینه شود، توسعه بازار شرکت و افزایش درآمد و سودآوری را نیز برای شرکت به همراه می آورد.

 نشریه بیزینس دیلی نیوز در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطلب که انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها می تواند ساده باشد ولی چند اشتباه ساده وجود دارد که می تواند اثر بخشی این سیاست را از بین ببرد. 

این نشریه در مورد این اشتباهات رایج نوشت: «در درجه اول کسب و کارها نباید در فعالیتهای خیریه ای شرکت کننده که در حوزه های دور از حوزه کاری شرکت فعالیت دارند. ارسال کمک های مالی به سازمانهایی که در حوزه هایی بی ارتباط با کار شرکت فعالیت می کنند هیچ مزیت اقتصادی و اعتباری برای شرکت ندارد و حتی نمی تواند زمینه را برای شناخته تر شدن  شرکت فراهم کند.»

تنها به بازاریابی فکر نکنید
طبق این گزارش دومین خطا زمانی رخ می دهد که هدف از انجام مسئولیتهای اجتماعی تنها و تنها بازاریابی باشد. مارک اشمیت پژوهشگر ارشد این حوزه به بیزینس نیوزدیلی گفت: «اینکه انتظار داشته باشید با یک کمک مالی یا انجام مسئولیت اجتماعی بتوانید بازاری وسیع به دست آورید و افرادی زیادی شما را به شرکتهای رقیبتان ترجیح دهند، کاملا در اشتباه هستید. در نظر داشته باشید که مسئولیت اجتماعی باید در دوره ای طولانی و با هدف و برنامه ریزی درست انجام شود. در این صورت است که مصرف کنندگان به مصرف کالاها یا استفاده از خدمات شرکت متمایل می شوند و خود را در تغییراتی که شرکت در جامعه ایجاد می کند، سهیم می دانند. تداوم در انجام مسئولیتهای اجتماعی در شرکت و توجه به نیازهای کارمندانی که در شرکت کار می کنند برای موفقیت شرکتها اهمیت زیادی دارد.»

در نهایت اگر ایده ای دارید که در حوزه رشد پایدار اقتصادی و حفاظت از محیط زیست است ولی تا کنون در مورد آن در رسانه ها صحبت نشده است یا کسی در مورد آن کاری انجام نداده است، برگ برنده بزرگی در اختیار دارید. استفاده از این ایده می تواند زودتر از معمول شما را به اهدافتان برساند و شما را به عنوان شرکتی که تغییراتی بزرگ و کلیدی در دنیا ایجاد کرده اید معرفی کند.

کد خبر: ۴۸٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha