۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
احیای واحدهای تولیدی غیرفعال استان سمنان؛ تقویت ظرفیت‌های صنعتی و معدنی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

احیای واحدهای تولیدی غیرفعال استان سمنان؛ تقویت ظرفیت‌های صنعتی و معدنی

سمنان- استان سمنان ظرفیت‌های غنی در حوزه صنعت و معدن دارد که باید تقویت شود و احیای واحدهای تولیدی غیرفعال این استان راهکاری عملیاتی برای تحقق شعار جهش تولید است.

بازار، گروه استان‌ها: مقام معظم رهبری در آغازین روز سال ۹۹ شعار «جهش تولید» را در محوریت برنامه‌ها در طول امسال نامیدند. حال‌آنکه استان سمنان یکی از استان‌های غنی از ظرفیت‌های متنوع و بالقوه در بخش صنایع و معادن به شمار می‌رود و باید این ظرفیت‌ها در راستای تحقق شعار جهش تولید در سطح استان به‌کارگیری شود.

استان سمنان دارای ۴۲ نوع ماده معدنی و زیرساخت های فراوان اقتصاد صنعتی مانند گمرک است که توانسته در بین استان های کشور به خصوص در زمینه های شاخصی مانند کرومیت، فروسیلیس، ساخت اتوبوس و ... جایگاهی در خور داشته باشد اما این واحد ها بدون تسهیل گری در این شرایط امروز پر تلاطم اقتصادی می بایست بیشتر حمایت شوند.

با توجه به ظرفیت‌های موجود و اقدامات تسهیل گری دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به بحث و گفت‌وگو با علی تشنه دل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نشستیم که می‌توانید مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید:

* در راستای رونق و توسعه تولیدات داخلی در استان سمنان چه اقدامی انجام‌شده است؟
از ابتدای امسال تاکنون، ۷۷۱ مجوز صنعتی در استان سمنان صادرشده است که از این تعداد ۸۲ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری و ۶۸۹ واحد نیز جواز تأسیس دریافت کرده‌اند و بیشترین پروانه‌های صادره ازنظر تعداد مربوط به گروه‌های کالایی ساخت مواد و محصولات شیمیائی، محصولات از لاستیک و پلاستیک و محصولات غذائی و آشامیدنی‌ها و ازنظر سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته مربوط به گروه‌های کالایی محصولات کانی غیرفلزی، محصولات از لاستیک و پلاستیک و ساخت مواد و محصولات شیمیائی است. در شش ماه گذشته برای واحدهای صنعتی که جواز تأسیس اخذ کرده‌اند، سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵۱ هزار میلیارد ریال با اشتغال حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است.

در شش ماه گذشته برای واحدهای صنعتی که جواز تأسیس اخذ کرده‌اند، سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵۱ هزار میلیارد ریال با اشتغال حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر پیش‌بینی‌شده است

* میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت این استان طی سال جاری چگونه بود؟
در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری، افزون بر سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان صورت گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است. در این مدت ۸۲ واحد صنعتی استان با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۳۸ میلیارد ریال پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و مشغول به فعالیت شده‌اند.

سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها زمینه اشتغال یک هزار و ۱۷۰ نفر را در استان فراهم آورده است که ازنظر تعداد صدور پروانه بهره‌برداری در امسال شاهد رشد هشت‌درصدی در مقایسه با سال گذشته هستیم.

* با توجه به نقش صادرات در رونق تولید و تحقق شعار سال، وضعیت صادرات تولیدات داخلی در منطقه چگونه است؟
در نیمه ابتدای سال جاری ۱۱۶ هزار و ۸۳۹ تن کالا به ارزش ۱۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از استان سمنان صادرشده است که کالاهای صادراتی از ۷۱ شرکت تولیدی شامل ۶۹ قلم کالا از مبدأ استان سمنان به ۳۷ کشور دنیا صادرشده است.

۳۷ کشور دنیا به‌عنوان مقصد صادراتی کالاهای تولیدی استان سمنان هستند، افزود: عراق، ترکیه، ایتالیا، هند و اکراین از مهم‌ترین کشورهای مقصد در حوزه صادرات کالاهای تولیدی این استان هستند.

سه درصد معادن استان با مشکل تمدید پروانه روبرو هستند که می‌توان به آن‌ها برای فعالیت دوباره کمک کرد

* ظرفیت‌های معدنی فعال و غیرفعال در استان سمنان چگونه است؟
۶۴۸ معدن فلزی و غیرفلزی در سطح استان سمنان وجود دارد که در سطح استان ۱۸۴ معدن غیرفعال است و تقریباً ۲۸ درصد کل معادن استان را شامل می‌شود.

۴۲ نوع ماده معدنی فلزی و غیرفلزی در سطح استان استخراج می‌شود که نشان از ظرفیت‌های بالای این استان دارد و این در حالی است که بیش از ۴۰ معدن استان هم‌اکنون در حال تجهیز است و راه‌اندازی این معادن به تولید و اشتغال حوزه معدن کمک شایانی خواهد کرد.

۱۱ درصد از معادن غیرفعال استان سمنان با مشکل رکود بازار مواجه هستند و همچنین این معادن از پائین بودن کیفیت مواد معدنی نیز رنج می‌برند و هم‌اکنون کارشان به تعطیلی رسیده است لذا باریشه یابی این مشکلات می‌توانیم جلوی تعطیلی بیشتر معادن را در استان بگیریم.

* برای تحقق شعار سال در بخش معادن چه برنامه‌ای دارید؟
تسهیل در صدور پروانه در تحقق شعار جهش تولید می‌تواند اهمیت داشته باشد و این در حالی است که سه درصد معادن استان با مشکل تمدید پروانه روبرو هستند که می‌توان به آن‌ها برای فعالیت دوباره کمک کرد.

احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال از رویکردهای مهم این سازمان در راستای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار است و این مسئله به‌عنوان یک ضرورت در شرایط فعلی به شمار می‌رود.

دو هزار و ۸۴۹ واحد با پیشرفت فیزیکی یک تا ۹۹ درصد و حجم سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که با راه‌اندازی کامل این طرح‌ها پیش‌بینی می‌شود، حدود ۷۵ هزار نفر در استان مشغول به کار خواهند شد. ارائه تسهیلات رونق تولید، اجرای طرح‌های آب‌رسانی به واحدهای صنعتی و تقویت تولید صنایع صادراتی ازجمله سیاست‌های مهم این سازمان برای تحقق شعار سال و رفع چالش بیکاری است.

* گزارشی از تسهیلات ارائه‌شده به تولیدکنندگان استان در بخش رونق تولید و تبصره ۱۸ ارائه دهید
 طی سال مالی گذشته تسهیلات رونق تولید به ۳۶۸ واحد معدنی به ارزش ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و ۱۵۵ واحد صنعتی به ارزش ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و ۲۱۳ واحد به ارزش ۵۳۰ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

درخواست تسهیلات ۶۱۸ واحد به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی‌شده است و در بخش بند الف تبصره ۱۸ در حوزه صنعت ۵۷ واحد به ارزش سه هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و در حوزه کشاورزی ۱۷۰ واحد به ارزش ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.

پرونده تسهیلات رونق تولید سال ۹۸ بسته‌شده و حدوداً از یک ماه گذشته پرونده تسهیلات رونق تولید سال ۹۹ بازشده است که پرداخت این تسهیلات سقف و محدودیتی ندارد این بدان معنا است که هر طرح تولیدی که متقاضی دریافت تسهیلات باشد با انجام فرآیند اداری و تأیید کارگروه رونق تولید استان می‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود و تسهیلات رونق تولید به‌صورت سهمیه‌ای نیست و سقف ارائه و پرداخت تسهیلات در سراسر کشور محدودیتی ندارد.

۱۱ درصد از معادن غیرفعال استان سمنان با مشکل رکود بازار مواجه هستند

* میزان تسهیلات مصوب و پرداخت‌شده در رونق تولید ۹۹ چقدر است؟
تاکنون ۳۳۰ واحد به ارزش چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی‌شده است که ۱۴۹ واحد به ارزش یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند و سهم صنعت ۲۱ واحد و کشاورزی ۱۲۸ واحد است.

* چه تعداد واحد تولیدی در استان سمنان راکد است و چه تعداد به چرخه تولید بازگشتند؟
۱۳۲ واحد راکد در استان وجود دارد که در سال جاری هشت واحد احیا و به چرخه تولید بازگشتند و اکنون تعداد واحدهای تولیدی فعال استان یک هزار و ۶۹۷ واحد دارای پروانه بهره‌برداری است که با سرمایه‌گذاری ۵۹ هزار میلیارد ریال در حال فعالیت هستند.

در حال حاضر ۴۹ هزار و ۸۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

کد خبر: ۴۸٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha