۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
افزایش نرخ سود سپرده بانکی؛ کلید مهار تورم
مدیرعامل اسبق بانک صادرات مطرح کرد

افزایش نرخ سود سپرده بانکی؛ کلید مهار تورم

هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات درباره پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازارهای دیگر را هم تأمین می‌کند.

به گزارش بازار، بهاء الدین هاشمی، کارشناس پولی و مالی با اشاره به اینکه افزایش حجم نقدینگی بیشتر از تولید و خدمات ملی است افزود: افزایش پول بدون پشتوانه منجر به افزایش قیمت می‌شود که به معنای عدم تعادل و تراز بین پول و بخش واقعی اقتصاد است.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات از سیاست ارزی و پولی و سیاست بانکی به عنوان دو سیاستی یاد کرد که همیشه اقتصاد ما را آزار داده و کماکان هم این آزار ادامه دارد.

هاشمی در رابطه با سیاست‌های ارزی گفت: هیچ دلیلی ندارد که دولت در زمان کسری بودجه از طریق انتشار پول بدون پشتوانه، استقراض از بانک مرکزی و یا عدم ایفای تعهدات در طرح‌های عمرانی منابعش را به کمتر از ارزش واقعی روز بفروشد، چراکه نه تنها هیچ منفعت عمومی در این کار نیست بلکه منجر به ناترازی ارزی و پولی، بزرگنمایی در واردات و افزایش رانت خواری هم خواهد شد.

وی همچنین به مشکلات سیاست‌های پولی هم اشاره و بیان کرد: یک نمونه این سیاست‌های پولی، کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد است که نهایتاً بازارهای دیگر را ملتهب می‌کند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات درباره پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازارهای دیگر را هم تأمین می‌کند، گرچه ممکن است التهاباتی مانند افزایش هزینه مالی بنگاه‌های اقتصادی در کوتاه مدت ایجاد شود که البته در مقابل سایر هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.

هاشمی در پایان این گفتگوی اقتصادی رادیو گفت وگو، لزوم انضباط مالی در دولت و بانک‌ها، تسهیل فضای کسب و کار و اصلاح سود بانکی را در جهت مهار تورم یادآور شد و بر اجرای آن‌ها تأکید کرد.

در ادامه دکتر یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی درمورد پیشنهادات مجلس برای مهار بی ثباتی بازار گفت: در حال حاضر آمارهای تورم با واقعیات امروز اقتصاد کشور تفاوت بسیار فاحشی دارند.

وی با بیان اینکه تورم در حوزه مسکن و خودرو به حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد رسیده افزود: امروز مهم تر از بحث تحریم، این سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌هاست که ما را به این وضعیت رسانده و شاید تدبیرهای درست بتواند ما را از این ورطه خطرناک سقوط نجات دهد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: وزارت صمت که عمده ترین نهاد سیاست گذاری و اجرایی کشور است شش ماه وزیر نداشت و آشفتگی و ناهماهنگی‌های زیادی را در بخشهای مختلف ایجاد کرد.

کاووسی تصریح کرد: مکانیزم عرضه و تقاضا در جایی معنا پیدا می‌کند که ما در تبادلات مالی با کشورها محدودیتی نداشته باشیم، اما در شرایط فعلی عرضه دست ما نیست ضمن اینکه نتوانستیم ارز را هم به داخل کشور برگردانیم و با شیوع کرونا هم همه تعادل‌مان به هم خورد.

وی افزود: در شرایطی که انتظارات تورمی ناشی از نرخ ارز بالا رفته متاسفانه سیاست گذار پولی نرخ سود بانکی را کاهش و به نوعی علامت داد که ریال در حال بی ارزش شدن است، لذا معلوم است که نگهداری آن هیچ منطق عقلی ندارد و مردم هم پولشان را به سایر بازارها هدایت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع بی ثباتی بازار مبنی بر افزایش نرخ سپرده بانکی گفت: با افزایش نرخ سود سپرده بانکی، پول‌ها دوباره به بانک‌ها برمی گردد و در سایر بازارها جریان پیدا نمی‌کند و همین می‌تواند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

کاووسی مطرح کرد: حدأقل کاری که می‌توان در حوزه صادرات و شرایط فعلی انجام داد این است که بخشنامه‌های جدید صادر نکنیم و تا پایان دولت نه مجلس و نه دولت طرح و مقررات ارائه نکنند و اگر هم مقرراتی دادند فقط در جهت تسهیل صادرات باشد.

کد خبر: ۴۸٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha