۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
خودروهایی که هرگز قدیمی نمی‌شوند!/ شناسایی اتومبیل های کم مصرف و کم استهلاک + عکس
با ۱۰ هزار دلار چه خودروهایی می‌توان خرید؟

خودروهایی که هرگز قدیمی نمی‌شوند!/ شناسایی اتومبیل های کم مصرف و کم استهلاک + عکس

تنها نکته منفی خرید E۳۵۰ مرسدس‌بنز دست دوم در مقایسه با هیوندای جنسیس و تویوتا پریوس هزینه بالای نگهداری آن است.

بازار؛ گروه خودرو: هرچند خرید یک خودرو کارکرده که بیش از یک دهه از عمرش می‌گذرد بی دردسر به نظر نمی‌رسد اما اگر کیفیت بالا و تکنولوژی روز را در یک گزینه بگنجانیم، آن وقت متوجه به انتخاب مناسب و مد نظرمان نزدیک‌تر خواهیم شد.
اگرچه در میان خودروهای کارکرده‌های و به اصطلاح دست دوم، پیدا کردن گزینه کم دردسر و با کیفیت با محدودیت بسیاری رو به رو است و کار ساده ای هم نیست با این حال خبرنگار بازار قصد دارد در این مطلب به سه گزینه‌ای که از سوی نشریات معتبر به عنوان مناسب‌ترین‌های ۱۰ هزار دلاری انتخاب شده‌اند بپردازد تا با بودجه کم هم خانواده‌ها و اسپرت ‌دوستان از خودروهای به روز و البته مناسب بهره مند شوند.

مرسدس‌بنز E۳۵۰ فورماتیک
آمار فروش ۱.۵ میلیون دستگاهی مرسدس‌بنز از W۲۱۱ تا ۱۹ دسامبر سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که این مدل از E کلاس، یکی از پرفروش‌ترین نسل‌های این سدان خانوادگی لاکچری است. اگر طرفدار پرپاقرص مرسدس‌بنز باشید، خواهید دانست که W۲۱۱ محبوب‌ترین نسل از E کلاس به مشار می‌آید.
اختراعات متعدد مرسدس‌بنز در صنعت خودرو و اصلاحات بسیاری در بخش‌های مکانیکی و البته کیفیت بسیار بالای ساخت، پارامترهای هستند که E۳۵۰ فورماتیک مدل ۲۰۰۹ را به یکی از قابل اعتمادترین و مناسب‌ترین گزینه‌های موجود در لیست ۱۰ هزار دلاری بدل می‌کند. ظاهر جذاب و خستگی ناپذیر E۳۵۰ و از همه مهمتر تجهیزات و امکانات رفاهی سطح بالا و پیشرانه قدرتمند، از جمله نقاط قوت E۳۵۰ فورماتیک هستند.
W۲۱۱ کابینی مملو از ویژگی‌های لوکس دارد که با استفاده از چرم باکیفیت، تزئینات چوب و کروم و همچنین استفاده از سقف پانورامیک فضای داخلی دلنشینی را به سرنشینان هدیه می‌دهد. سیستم تهویه مطبوع سه گانه، ۸ ایربگ، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم کنترل لغزش شتاب‌گیری ASR، سیستم توزیع الکترونیکی EBD و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، نمایشگر ۷ اینچی میانی، ماساژور صندلی و تنظیم ۹ حالته صندلی راننده به همراه کارت حافظه از جمله امکانات به‌روز و قابل توجه E۳۵۰ فورماتیک ۲۰۰۹ هستند که نسبت به هم‌ترازهای خود در سطح بالاتری از امکانات قرار دارد.

از سوی دیگر مهندسان مرسدس‌بنز طیف گسترده‌ای از قوای محرکه را برای این سدان لوکس خانوادگی تدارک دیده‌اند که در نسخه E۳۵۰ فورماتیک، یک موتور شش سیلندر با آرایش وی‌شکل به حجم ۳۴۹۸ سی‌سی و با ۲۴ سوپاپ در سرسیلندر و پاشش سوخت مستقیم و تایمینگ متغیر سوپاپ‌های منحصربه‌فرد مرسدس‌بنز، حداکثر ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور قلب تپنده این سدان لوکس را تشکیل می‌دهد.
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک شفت‌ترونیک و با هماهنگی با سامانه چهارچرخ محرک فورماتیک به دو محور می‌رساند. پیشرانه قدرتمند شش سیلندر و قابلیت چهارچرخ محرک و کسب ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ و سازمان NHTSA،   E۳۵۰  فورماتیک را به یک سدان خانوادگی قابل اعتماد بدل کرده، تنها نکته منفی که در سدان محبوب مرسدس‌بنز وجود دارد، هزینه نگهداری بالایی آن است. اما باتوجه به تست درایوهای متعدد و فیدبک این سدان پس از یک دهه به بازار، E۳۵۰ فورماتیک را به یک گزینه باکیفیت تبدیل کرده و مدل ۲۰۰۹ با حدود ۱۰۱ هزار کیلومتر کارکرد قیمتی برابر ۱۰ هزار و ۷۵۰ دلار دارد.   

هیوندای جنسیس
جنسیس نماد جدید هیوندای از لوکس بودن است که در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد و نسل اول آن شش سال روی خط تولید قرار گرفت. این سدان لوکس خانوادگی کره‌ای رقیب تازه نفس برای رقبای اروپایی خود چون آئودی A۶، مرسدس‌بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری ۵ به شمار می‌آید، بنابراین در زمان ورود به کابین جنسیس استفاده از چرم مصنوعی، متریال باکیفیت و تزئینات چوب روی داشبورد و روی غربیلک فرمان و البته نمایشگر LCD کنسول میانی و سطح امکانات رفاهی بالا، جنسیس همچنان یک خودرو به‌روز شناخته می‌شود.
بهره‌گیری از ۸ ایربگ به صورت استاندارد، سیستم ترمز ABS، کمکی ترمز، سیستم توزیع الکترونیکی EBD، کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی ESP و کسب ۵ ستاره درخشان ایمنی از سازمان ملی ترافیک ایمنی بزرگراه‌ ایالات متحده NHTSA این اطمینان را به شما می‌دهد تا با خیالی آسوده در پشت فرمان این سدان خانوادگی لاکچری هیوندای قرار گیرید
با آنکه مهندسان هیوندای در سال ۲۰۰۸ تنها سه پیشرانه شش سیلندر برای جنسیس درنظرگرفته‌اند و پس از سال ۲۰۱۱ دو پیشرانه هشت‌سیلندر ۴.۶ لیتری و ۵ لیتری را نیز روی جنسیس نصب کردند، اما به صورت استاندارد دو موتور شش سیلندر یکی ۳.۸ لیتری و دیگری ۳.۳ لیتری موسوم به لامبدا ۲ زیر کاپوت کشیده این سدان قرار گرفت. نسخه شش سیلندر وی‌شکل به حجم دقیق ۳۷۷۸ سی‌سی جزو باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های است که مهندسان هیوندای روی جنسیس نصب کرده بودند.

این موتور ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی که به ازای هر سیلندر چهارسوپاپ و مجهزبه سیستم تایمینگ متغیر پیوسته CVVT است در نمونه پاشش سوخت چندنقطه‌ای MPI حداکثر ۲۸۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا در نمونه پاشش سوخت مستقیم GDI این توان به ۳۱۳ اسب‌بخار و گشتاور به ۳۹۵ نیوتون‌متر می‌رسد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک وظیفه انتقال قدرت به محور عقب را برعهده دارد تا با وجود وزن ۱۷۸۰ کیلوگرمی خود در ۶.۲ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

از نقاط ضعف جنسیس باید به حساسیت بالا به روغن موتور و همچنین خرابی پی‌درپی دامپرهای بادی ناشی از عدم نگهداری صحیح مالک خودرو از سیستم تعلیق اشاره کرد. از مهم‌ترین آپشن‌های جنسیس می‌توان به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سقف سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سنسور باران، سنسور نور، آینه‌های الکتروکرومیک، چرم صندلی‌ها و چرم غربیلک فرمان و... اشاره کرد که قیمت مدل ۲۰۰۹ با ۱۲۷ هزار کیلومتر کارکرد ۹ هزار و ۱۹۵ دلار است.

تویوتا پریوس
فلسفه طراحی و تولید پریوس، مبنی بر یک خودرو دوستدارد محیط زیست و کم مصرف و در عین حال کم استهلاک است. به عبارتی کیفیت بالای ساخت، یک تعریف صحیح از محصولات تویوتا است، بر این اساس این موضوع به خوبی در پریوس نیز مشهود است. تنها گزینه هیبرید و کم مصرف در این لیست، تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۱ است.
اگرچه ظاهر ساده و نچندان جذابی دارد، اما در بطن آن یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به حجم ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی با پاشش سوخت چند نقطه‌ای مجهزبه چرخه اتکینسون است که با هماهنگی با موتورالکتریکی که از یک منبع ۱.۳ کیلووات ساعتی نیکل متال‌هیدرید می‌تواند تا ۱۳۴ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. از آنجا که تویوتا پریوس یک خودرو هیبرید کامل Full Hybrid شناخته می‌شود، با وزن ۱۳۷۹ کیلوگرمی توانایی حرکت به صورت کامل الکتریکی را ۲ کیلومتر دارد.

اگر به دنبال گزینه‌ای کم استهلاک و البته با مصرف سوخت پایین حدود ۴.۸ لیتر در یک صد کیلومتر هستید، تویوتا پریوس گزینه‌ای مناسبی خواهد بود. زیرا رینگ‌های ۱۷ اینچی، به صورت استاندارد ۶ ایربگ، سیستم ترمز ABS، EBD و کمکی ترمز و سیستم کنترل کشش و فرمان برقی، نمایشگر ۶.۱ اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سقف سانروف و دارا بودن ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ، می‌توانید با صرف ۱۰ هزار و ۴۵۳ دلار مدل ۲۰۱۱ آن را با کارکرد ۱۲۵ هزار کیلومتر بخرید.
تنها نکته منفی در پریوس وجود دارد این است که باتری این خودرو تا ۱۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید خواهد داشت(البته با احتساب نگهداری صحیح و سیکل شارژ و دشارژ صحیح توسط مالک قبلی) و اگر باتری نیاز به تعویض داشته باشد، باید بهای حدود ۹ هزار دلار بپردازید.

کد خبر: ۴۸٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کاربر IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      4 1
      در خواب هم نمی بینیم