۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
رشد صادرات صنایع کوچک بر خلاف روند اقتصاد/ واحدهای مشکل دار به کلینیک مشاوره رجوع کنند
معاون سازمان صنایع کوچک در گفتگو با بازار:

رشد صادرات صنایع کوچک بر خلاف روند اقتصاد/ واحدهای مشکل دار به کلینیک مشاوره رجوع کنند

معاون شهرک های صنعتی ایران، گفت: توسعه تجارت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط یکی از موضوعاتی است که از یکسال گذشته، به دنبال نحوه اجرای آن در صنایع کشور هستیم و با حضور در نمایشگاه بین المللی صنایع کوچک چین، صنایع کوچک و متوسط می توانند از تجربیات و دانش چینی ها در این زمینه، استفاده کنند.

سجاد صفری؛ بازار: «اصغر مصاحب» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که چند وقت پیش، سازمان صنایع کوچک با نمایشگاه بین المللی صنایع کوچک چین، تفاهمنامه ای امضا کرد و این، می تواند چه دستاوردهایی برای صنایع ما داشته باشد؟ اظهار داشت: سازمان صنایع کوچک برای توسعه صنایع کوچک و متوسط دو موضع را پیگیری می کند. اول اینکه، ارتباط صنایع کوچک و متوسط داخلی، با صنایع کوچک و متوسط کشورهای خارجی و بخصوص، کشور چین است و دوم توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط است.

وی افزود: یکی از رسالت های اصلی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، توسعه بازار صادراتی صنایع کوچک و متوسط است. برای اینکه، بازار صادراتی صنایع کوچک و متوسط بتواند به توسعه برسد بایستی صنایع کشور، در نمایشگاه های بین المللی، نشست های خارجی و هیات های تجاری خارج از کشور، حضور داشته باشند.

مصاحب تصریح کرد: حضور صنایع کوچک و متوسط ایرانی در نمایشگاه بین المللی صنایع کوچک چین، این فرصت را بوجود می آورد که به این هدف مهم، دست پیدا کنیم و علاوه بر این، توسعه تجارت الکترونیکی در صنایع کوچک و متوسط یکی از موضوعاتی است که از یکسال گذشته، به دنبال نحوه اجرای آن در صنایع کشور هستیم و با حضور در نمایشگاه بین المللی صنایع کوچک چین، صنایع کوچک و متوسط می توانند از تجربیات و دانش چینی ها در این زمینه، استفاده کنند و تجارت الکترونیکی را در کشور، اجرا و پیاده کنند.

صنایع از خدمات کلینیک مشاوره استفاده کنند
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که طبق برنامه ای که سازمان صنایع کوچک، مدنظر دارد تا پایان سال ۹۹ قرار است ۱۵۰۰ واحد راکد تولیدی در سراسر کشور به چرخه تولید بازگردانده شود؛ آیا این امر، شدنی است؟ به بازار، گفت: با توجه به اینکه برخی از استان های کشور، در سه ماهه نخست سالجاری، نتوانستند کار خاصی در زمینه، بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید انجام دهند و شیوع بیماری کرونا نیز، مزید بر علت، شد و تا یک ماه برخی از صنایع به جزو صنایع تولیدی مواد غذایی و بهداشتی، تعطیل بودند ولی با این شرایط، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، توانست تا ۹ مهرماه ۹۹ تعداد ۷۶۷ واحد تولیدی راکد در سراسر کشور را به مدار تولید برگرداند.

مصاحب اظهار داشت: به نظر می رسد که در شش ماهه دوم سالجاری، روند کار با سرعت بیشتری نسبت، به شش ماهه نخست ۹۹ در حال انجام است و با توجه به اینکه در شش ماهه نخست سالجاری، سازمان صنایع کوچک، توانست حدود نیمی از تعداد ۱۵۰۰ واحدی را که تا پایان سال ۹۹ مدنظر داشت به چرخه تولید بازگرداند را به مدار تولید برگرداند بنابراین بازگرداندن تعداد واحدهای راکد باقیمانده تا پایان سالجاری، امری شدنی است.

وی افزود: طبق گزارش هایی که از شهرک های صنعتی استان ها به سازمان صنایع کوچک، ارائه شده است؛ برخی از واحدهای تولیدی فعال در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان ها از چرخه تولید خارج شده اند و در مقابل تعدادی واحد راکد به چرخه تولید بازگشته اند و این به دلیل ماهیتی است که برخی از صنایع دارند.

مصاحب تصریح کرد: برخی از صنایع کوچک و متوسط، تولید آن ها فصلی است و در یک فصل، کار خود را شروع می کنند و با پایان فصل، از مدار تولید خارج می شوند ولی برخی دیگر از صنایع که فصلی نیستند به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور و تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبرو می شوند و همین موضوع باعث می شود که از مدار تولید خارج بشوند.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: برخی دیگر از صنایع هستند که صرفه اقتصادی ندارند و محصولی که تولید می کنند بازار فروش خود را از دست داده اند و این دسته، از صنایع، بایستی قبل از اینکه واحد تولیدی آن ها به تعطیلی کشیده شود تحقیقات لازم را انجام بدهند و از خدمات کلینیک مشاوره ای سازمان صنایع کوچک استفاده کنند.

مصاحب تصریح کرد: واحدهای تولیدی که بازار فروش محصولات آن ها صرفه اقتصادی ندارد می توانند به کلینیک مشاوره مراجعه کنند تا درخصوص میزان سرمایه ای که برای تغییر کاربری واحد تولیدی نیاز دارند به آن ها مشاوره داده شود و همچنین برای مشاوره در زمینه عارضه یابی و پروژه بهبود از خدمات کلینیک استفاده کنند.

رشد صادرات صنایع کوچک و متوسط
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط در شش ماهه نخست سالجاری را چگونه ارزیابی می کنید؟ به بازار، گفت: در شش ماهه نخست سالجاری، صادرات کل کشور، در همه زمینه ها نسبت به سال گذشته، کاهش محسوسی داشته است ولی میزان صادرات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط در شش ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به شش ماهه نخست سال ۹۸ جلوتر بوده است.

مصاحب اظهار داشت: بازار صادراتی، تابع بسیاری از فاکتورها است که مروادات بین المللی و بیماری منحوس کرونا دو تا از این فاکتورها هستند و اگر در شش ماهه دوم سالجاری، شرایط صادرات بهتر شود صنایع کوچک و متوسط می توانند در عرصه صادرات حضور پر رنگ تری داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط می توانند به جهش تولید دست پیدا کنند، گفت: بازار صادراتی صنایع، تنها مولفه، برای دستیابی صنایع به جهش تولید نیست و بازار داخلی و دیگر، مولفه ها در کنار هم می توانند زمینه دستیابی به جهش تولید را فراهم کنند.

مصاحب تصریح کرد: با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته برای راه اندازی صنایع جدید و همچنین برنامه هایی که وزارت صمت در قالب برنامه های هفتگانه و محورهای چهارگانه، مدنظر دارد به نظر می رسد صنایع کوچک و متوسط بتوانند تا پایان سالجاری، به جهش تولید دست پیدا کنند.

کد خبر: ۴۸٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha