۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
برخی بانک‌ها نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرده‌اند
نماینده مجلس شورای اسلامی:

برخی بانک‌ها نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرده‌اند

حسن‌پور بیگلری، نماینده مجلس گفت: خوشبختانه در برخی از بانک‌ها نقدینگی به سمت تولید هدایت شده، چنانچه این تولیدات با کیفیت باشد با کشورهای منطقه و همسایه قابل رقابت خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، رهبر انقلاب اسلامی هفته گذشته در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی علیه‌السلام، لازمه حفظ اقتدار و هویت ملی و تامین منافع ملی را محاسبه صحیح و عقلانی از تهدیدها و ظرفیت‌ها در مسائل مربوط به «قدرت دفاعی»، «استحکام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» دانستند و برای بار چندم تاکید کردند: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به شرط «تلاش شبانه‌روزی مسئولان» و «مدیریت قوی، جامع و خسته‌نشو» و «تمرکز بر تولید داخلی و چشم امید نداشتن به خارج» قابل حل هستند و سر و صداهای اراذل مسلط بر ملت امریکا هم نباید ذهن کسی را مشغول کند.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفتند که مکرراً گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مسئله تولید، جلوگیری از سقوط پی در پی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است.

شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره این سخنان رهبری گفت: اولین و اصلی‌ترین مطلب ثبات وضعیت بازار است. به این معنا باید برای پول پُرفشاری که در اختیار مردم قرار دارد، برنامه‌ریزی صورت گیرد و پول‌ها از واسطه‌گری و دلالی به سمت تولید هدایت شود.

وی در ادامه اضافه کرد: خوشبختانه دربرخی از بانک‌ها این اتفاق روی داده است. این مهم زمانی مسجل شد که هنگام بازدید از واحدهای تولیدی متوجه شدم برخی از بانک‌ها نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرده‌اند. پوشیده نیست تولید سبب رشد اشتغال می‌شود و مشکل بیکاری  را حل می‌کند. علاوه براین چنانچه  با کیفیت انجام شود، با کشورهای منطقه و همسایه هم قابل رقابت خواهد بود.

این نماینده مجلس دراین رابطه اظهار داشت: چنانچه موفقیت کشور هدف باشد باید نیاز امروز به ارز را مدنظر داشت. برای این کار و جهت مقابله با جنگ روانی که علیه کشور توسط دشمنان قسم خورده آن (آمریکا) راه افتاده، نیاز است تا وضعیت صادرات رونق بخشیده شود.

حسن‌پور بیگلری در ادامه اضافه کرد: انتظار از بانک مرکزی در این شرایط برنامه‌ریزی صحیح و دقیق است. به این معنا که غیر از شرکت‌های دولتی مانند نفت یا پتروشیمی‌ها بقیه صادر کنندگان با ارز خود کالاهای مورد نیازمواد اولیه را وارد کنند. استان کرمان  بالاترین صادرات پسته را دارا است، ارز حاصل از صادرات چنانچه در اختیار صادرکننده قرار گیرد، کود و سم وارد می‌کند یا کارخانه‌هایی برای فرآوری محصولات خود داخل کشور بنا خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص یادآورشد: دستوری عمل کردن مشکل امروز اقتصاد کشور است زیرا اقتصاد با دستور و بخشنامه خلق‌الساعه پیش نمی‌رود. باید این اجازه داده شود که رییس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول سیاستگذاری ارزی خود تصمیم گیرد و از این تصمیمات او هم همه حمایت به عمل آورد. بانک مرکزی هم باید نظارت کامل بربانک ها داشته تا پول مردم و کشور بیشتر به سمت تولید هدایت و مدیریت شود.

وی درباره سقوط ارزش پول ملی کشور هم تصریح کرد: آقای دکتر همتی در زمینه فعالیت خود به معنای واقعی کارشناس است، بنابراین انتظار می‌رود که از سقوط بیش از این ارزش پول ملی جلوگیری به عمل آورد. مردم نگران هستند و باید آنها را از این نگرانی در آورد.  

کد خبر: ۴۸٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha