۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
بزرگ‌ترین بازار خراسان، بدون خریدار، بدون فروشنده؛ رکود کامل در بازار رضا(ع) مشهد
به دلیل رکود گردشگری؛

بزرگ‌ترین بازار خراسان، بدون خریدار، بدون فروشنده؛ رکود کامل در بازار رضا(ع) مشهد

مشهد- گر چه در طی سال‌های گذشته سرعت ساخت‌وساز مراکز بزرگ تجاری در مشهد مقدس خیره‌کننده بوده است و حتی بنا بر گفته کارشناسان به مرحله اشباع رسیده است اما هنوز هیچ بازاری نتوانسته با بازار رضا(ع) مشهد در مجاورت حرم رضوی سر رقابت بردارد و تنها عاملی که این روزها موجب آب رفتن اقتصاد در این بازار شده همان کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در همین اوضاع اقتصادی خراب هنوز هم بیشتر زائران مشهدالرضا در اولین گام خرید به سراغ بازار رضا می‌روند. طول بازار رضا در دو دالان دوطبقه جمعاً سه کیلومتر است که تعداد یک هزار و هشت باب مغازه به‌اندازه های مختلف را در خود جای‌داده است اما نبود گردشگر این روزها اقتصاد این بازار پررونق را کوچک و حجره‌های کوچک و بزرگ آن را بی‌رونق کرده است.

بازار رضا تنها شامل این ساختمان نیست و بازارهای جانبی آن را هم باید دنباله‌ای برای آن دانست. اگر از هر یک از ۱۲ ورودی فرعی بازار رضا که در طول بازار قرارگرفته‌اند، خارج شوید، بازارهای جانبی بازار رضا مشهد را خواهید دید. بنابراین اگر دوباره بخواهید تعداد مغازه‌ها و نواحی بازار را معرفی کنیم، باید این‌گونه بگوییم.

این بازار، ۱۷ چهارسوق و ۱۱ سرا دارد. ۷۲۰۰ مترمربع زیربنا داشته که تنها ۴۳۰۰ مترمربع از آن در بنای بازار رضا مشهد قرار دارد. مجموعاً ۲۰۹۶ مغازه داشته که تنها ۱۰۰۸ مغازه آن درون بنا قرارگرفته است.

بازاری تمام‌عیار
اگر به انواع انگشترهای نقره و طلای عقیق و فیروزه علاقه دارید، اینجا منبع بهترین نمونه‌های این انگشترها است و لذا با مراجعه به این بازار تمام سوغاتی‌های مشهد را یکجا در آن خواهید یافت.

در این میان یکی از پررونق‌ترین قسمت‌های بازار طبقه دوم و فعالیت فیروزه فروشان و گوهرسنگ‌هاست که مشتریان بسیاری داشته و بیشتر گردشگران خارجی با ملیت‌های مختلف ازجمله پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را در این راسته می‌توان مشاهده کرد.

 زعفران، زرشک و نبات خراسان و بسیاری از ادویه‌های عالی و خوب را در این بازار می‌توانید خریداری کنید و انواع شکلات‌های زنجبیلی و جیلی بیلی که سوغاتی مشهد هستند به همراه تسبیح‌های رنگارنگ در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.

رکود بی‌سابقه
کاهانی یکی از مغازه‌دارانی که به قول خودش از بچگی در این راسته بزرگ‌شده است، می‌گوید: از ۲۶ اسفند تا پایان فروردین و درست در اوج کاسبی مغازه را تعطیل کردیم و در خانه به تماشای تلویزیون مشغول شدیم.

وی به ما می‌گوید: تا سال گذشته به‌غیراز خودم باوجود چهار شاگرد فرصت نشستن پیدا نمی‌کردیم و حتی با شاگردها در کف همین مغازه نهار می‌خوردیم اما این روزها با پسرم مغازه را می‌چرخانم و تمامی چهارنفری را که اینجا کار می‌کردند به‌ناچار عذرشان را خواستیم.

این فروشنده قدیمی در این بازار به ما می‌گوید: خیلی از صاحب مغازه‌ها برای اجاره با مستأجران راه نیامده و خیلی‌ها هم که اجاره یک سال را جلوتر از مستأجران گرفتند حتی خم به ابرو نیاورند و لذا بسیاری از همکاران من به خاک سیاه نشستند.

وی بابیان اینکه فقط برای نظافت و فرار از بیکاری مغازه را بازگشایی می‌کنیم ادامه  می‌دهد: بیشترین فروش ما به زائران ایرانی و خارجی اختصاص داشت که کرونا پای آن‌ها را از این بازار قطع کرده است.

وی می‌گوید: شهروند مشهدی معمولاً از بازار رضا خرید نمی‌کند لذا فقط رونق گردشگری است که می‌تواند اقتصاد ورشکسته همین چند مغازه باقی‌مانده را نجات دهد.

مغازه‌هایی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود
رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: بازار امام رضا(ع) با توجه به اینکه رونق آن به حضور زائران وابسته است سه ماه به درخواست دولت بسته شد و پس از بازگشایی نیز به علت نبود مسافر کسبه آن با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

صادق ابراهیم‌زاده فرشچی بابیان اینکه در حال حاضر افزون بر ۵۰۰ مغازه در دوطبقه این بازار تخلیه یا ورشکسته شده‌اند، ادامه می‌دهد: نه‌تنها این بازار بلکه تمامی شغل‌های حریم حرم به دلیل کرونا درآمد نداشته و ازآنجاکه بالاجبار اجاره‌های خود را از پیش‌پرداخت کرده‌اند اما صاحبان مغازه‌ها، باوجود اتفاقات پیش‌آمده،کرایه‌ها را بازگشت نمی‌دهند.

وی عنوان می‌کند: در اطراف حرم اکثریت قریب به‌اتفاق مغازه‌ها به‌صورت یک‌ساله اجاره می‌شوند و مستأجران هزینه اجاره سالانه را در ابتدای قرارداد پرداخت می‌کنند و لذا بیشتر کسبه از سال گذشته تاکنون با ضرر هنگفتی روبرو شدند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس بابیان اینکه بسیاری از صنعتگران و هنرمندان مشغول به کار در بازار مجبور به تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی شدند بیان می‌کند: حمایت‌های دولتی نیز در طی شش ماه گذشته به ارقام مختصر تسهیلات منحصر شد که به‌هیچ‌وجه برای صنعتگران گره‌گشا نبود و حتی بسیاری از افراد موفق به دریافت این تسهیلات هم نشدند.

ابراهیم‌زاده فرشچی در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه سه ماه بیکاری را به یک ماه تبدیل کردند و به هر نفر از کارگران تنها پنج میلیون ریال اختصاص دادند و این در شرایطی است که قانون کار بسیار بالاتر از این مبلغ است و لذا حمایتی از کارگران انجام نشد.

وی بابیان اینکه تعداد ۴۰۰ کارگاه و پروانه تولیدی در این اتحادیه عضو هستند به ما می‌گوید: حدود ۷۰ درصد از این تعداد تعطیل و افراد بسیاری پروانه‌های خود را باطل کردند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس بابیان اینکه مشکل به تعطیلی همین ۴۰۰ کارگاه ختم نمی‌شود ادامه می‌دهد: افزون بر دو هزار نفر هنرمند و صنعتگر از اداره میراث فرهنگی و گردشگری کارت صنایع‌دستی دریافت کرده و در منزل مشغول به کار هستند که آمار دقیقی از بیکاری آن‌ها در دسترس نیست!

کد خبر: ۴۸٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha