۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
واکسن کرونای «پی فایزر» قبل از انتخابات آمریکا آماده نمی‌شود
بیانیه اخیر مدیر عامل پی فایزر نشان داد؛

واکسن کرونای «پی فایزر» قبل از انتخابات آمریکا آماده نمی‌شود

با وجود اینکه رییس جمهوری امریکا بارها در مورد عرضه واکسن کرونا قبل از انتخابات صحبت کرده است و امید او به استفاده اضطراری از واکسن پی فایزر بوده است ولی بیانیه اخیر مدیر عامل این شرکت نشان داد زودترین زمان برای عرضه واکسن سومین هفته ماه نوامبر است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها بیش از هر زمان دیگری دنیا به دنبال دستیابی به واکسنی برای بیماری کرونا است. واکسنی که بدن انسانها را ایمن کند و مشکلات اقتصادی دنیا را برطرف کند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا بارها و بارها اعلام کرد امریکایی ها قبل از انتخابات سال جاری به واکسن دسترسی خواهند داشت و به نظر می رسید چشم امید این رییس جمهور ۷۴ ساله امریکایی به  واکسن تولیدی شرکت پی فایزر باشد. مقامات این شرکت هم بارها اعلام کرده بودند که احتمال دریافت اجازه استفاده اضطراری از واکسن در سال جاری وجود دارد ولی زمان مشخصی برای این مساله مطرح نشده است.

در روز گذشته مدیرعامل شرکت پی فایزر بیانیه ای را در وب سایت رسمی این شرکت قرار داد و تاکید کرد این شرکت داروسازی قبل از هفته سوم نوامبر نمی تواند اجازه استفاده اضطراری واکسن را از اف دی ای دریافت کند. بنابراین عرضه واکسن این شرکت قبل از انتخابات سوم نوامبر منتفی است.

این بیانیه در شرایطی ارایه شد که مدیر عامل این شرکت داروسازی قبلا اعلام کرده بود اطلاعات مربوط به سومین فاز از آزمایشهای بالینی را تا انتهای اکتبر به اف دی ای ارایه می دهد و احتمال دریافت اجازه استفاده اضطراری از واکسن در انتهای همین ماه وجود دارد.

آلبرت بورلا، مدیرعامل پی فایزر در این بیانیه نوشت: «با وجود اینکه اطلاعات لازم در انتهای ماه جاری در اختیار اف دی ای قرار می گیرد ولی بررسی اطلاعات و حصول اطمینان از اثر بخشی و کارایی این واکسن حداقل سه هفته زمان نیاز دارد و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت اجازه استفاده اضطراری واکسن زودتر از سومین هفته ماه نوامبر صادر شود.

استقبال دانشمندان از بیانیه پی فایزر
دکتر اریک تاپل، کارشناس مرکز مطالعات واکسن و بیماری های عفونی در سن دیگو در مورد بیانیه پی فایزر به بلومبرگ گفت: «این خبر بسیار خوبی است زیرا عجله کردن در ارایه واکسنی که اطلاعات کامل آن مورد بررسی قراو نگرفته است و ابعاد مختلف استفاده از آن مشخص نیست می تواند تبعات بسیار بدی برای جامعه داشته باشد و اعتماد مردم را به سیستم بهداشت و درمان از بین ببرد.»

او به همراه شصت نفر از پزشکان برجسته و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان امریکا در ماه گذشته بیانیه ای در نشریه تایمز منتشر کرده بودند و در این بیانیه  اعلام کردند اجازه استفاده اضطراری از واکسن پی فایزر در انتهای ماه اکتبر کاری نادرست است و این شرکت برجسته داروسازی برای ورود به این مرحله نباید عجله داشته باشد.

شرکت پی فایزر یکی از شرکتهایی است که توانسته سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را تکمیل کند و واکسن تولیدی این شرکت تا کنون عارضه جانبی آسیب رسانی نداشته است. یکی دیگر از شرکتهای داروسازی که به عنوان امید دنیا برای دسترسی به واکسن نام برده می شود توسط دانشگاه آکسفورد تولید شده است و بسیاری از کشورهای صنعتی حجم زیادی از دوزهای اولیه این واکسن را خریداری کرده اند.

بریتانیایی ها قبل از کریسمس واکسینه می شوند
مسول کمیته واکسن کشور بریتانیا اخیرا به نشریه فایننشال تایمز گفته است گروه های حساس بریتانیا قبل از کریسمس واکسینه می شوند. وی در این مورد گفت: «ارزیابی واکسن آکسفورد در بریتانیا و اتحادیه اروپا شروع شده است و انتظار می رود تا انتهای نوامبر نتیجه این ارزیابی ها مشخص شود. ما انتظار داریم  واکسیناسیون گروه های حساس و کادر درمانی بریتانیا قبل از کریسمس  انجام شود و بقیه مردم در سال ۲۰۲۱ بتوانند به تدریج این واکسن را دریافت کنند.»

وی ادامه داد: «این واکسن برای یک سال بدن افراد را در برابر ویروس کرونا مقاوم می کند و بعد از یک سال باید تمامی مردم دوباره واکسن را دریافت کنند تا به این ویروس مرگبار مبتلا نشوند.»

هندی ها هم برای دریافت واکسن آماده می شوند
از طرف دیگر در کشور هند خبرهایی از دسترسی مردم به واکسن کرونا منتشر شده است. شرکت داروسازی سرم کشور هند اعلام کرده است این شرکت می تواند سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و آن را به بازار  مصرف عرضه کند. نشریه ایندیا تایمز در گزارش خود نوشت: «دولت ۳۰۰ میلیون نفر از افراد آسیب پذیر و کادر درمان که در معرض ابتلا به بیماری هستند را شناسایی کرده است که این افراد اولین دوزهای واکسن عرضه شده به بازار هند را دریافت خواهند کرد. قرار بر این است افراد مذکور تا انتها مارس سال ۲۰۲۱ واکسن را دریافت کنند و دسته بندی افرادی که در مراحل بعدی به واکسن دسترسی خواهند داشت از آن پس شروع می شود.»

شرکت سرم اعلام کرد تولید واکسن آکسفورد را در دستور کار دارد و این واکسن را به بازارهند عرضه می کند. این شرکت آزمایش روی واکسن تولیدی کشور چین را نیز شروع کرده است ولی در مورد انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن تولید کشور روسیه اطلاعاتی ارایه نداده است.

علاوه بر شرکت سرم کشور هند، شرکت داروسازی سیام کشور تایلند هم تولید واکسن کرونای آکسفورد را شروع کرده است و عرضه این واکسن به بازار کشورهای جنوب شرقی آسیا توسط این شرکت داروسازی انجام خواهد شد. انتظار می رود حجم زیادی از نیاز کشورهای آسیایی توسط این دو شرکت آسیایی برآورده شود.

کد خبر: ۴۸٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha