۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
لزوم ارتقای تاب آوری واحدهای پرورش آبزیان
یادداشت؛

لزوم ارتقای تاب آوری واحدهای پرورش آبزیان

همدان- «آخرین آمار از خسارت های سیل به بدنه شیلات استان همدان رقمی معادل ۱۲ میلیارد تومان و نشان دهنده آن است که نه تنها از داشته هایمان به نحو احسن و درآمدزا استفاده نکرده ایم، بلکه بخشی از داشته هایمان را نیز به دست سیل سپرده ایم بی آنکه به نتیجه آن فکر کرده و قدمی در مسیر ارتقای تاب آوری واحدهای پرورش آبزیان برداشته باشیم»؛ این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازارتجارت خارجی یا صادرات از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی است به گونه ای که منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری در فناوری جدید و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور محسوب می شود.

افزایش صادرات غیرنفتی نه تنها از دیدگاه ارزآوری به منظور مقاوم سازی اقتصاد و توسعه تعاملات بین الملل بسیار دارای اهمیت است بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور نیز از اولویت های ویژه ای برخوردار است؛ بر همین اساس با توجه به پتانسیل هایی که در استان همدان در زمینه تولید شیلات وجود دارد، می توان فکر و برنامه ریزی های هدفمندی برای آن داشت.

حال با توجه به این مهم و ۲۹ مهرماه مصادف با روز «صادرات» نیاز است بار دیگر به «شیلات همدان» و سهم آن از بازارهای صادراتی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وجود سراب ها، چشمه سارهای متعدد و شرایط اقلیمی از جمله عوامل مهم در رونق شیلات  شهرستان نهاوند  است به نوعی که هم اکنون این شهرستان به عنوان قطب اصلی پرورش ماهی به ویژه قزل آلا شناخته می شود

وجود سراب ها، چشمه سارهای متعدد و شرایط اقلیمی از جمله عوامل مهم در رونق شیلات  شهرستان نهاوند  است به نوعی که هم اکنون این شهرستان به عنوان قطب اصلی پرورش ماهی به ویژه قزل آلا شناخته می شود.

پر واضح است که قدم نهادن در مسیر نگاه صادراتی به محصولات شیلاتی می تواند راهی باشد که نه تنها اشتغال پایدار در استان همدان بلکه رونق گرفتن صنایع مرتبط با آن چون واحدهای فرآوری و بسته بندی و وارد شدن در وادی ارزآوری را به همراه داشته باشد و این همان نکته ای است که این روزها زیر خسارت های وارده به شیلات نهاوند بر اثر سیلاب ها مدفون شده است؛ اما به راستی چرا نباید در مسیری قدم بگذاریم که عایدی آن تخریب نباشد و به جای این خسارت ها، در وادی صادرات گام برداریم؟

نگاه به برخی از آمارها در این بین لزوم تأمل، تفکر و البته برنامه ریزی های آینده نگر را در این راستا نشان داده و مورد تاکید قرار می دهد.

موضوع را بازتر می کنیم؛  عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در رابطه با میزان صادرات شیلات در سال ۹۷ مطرح کرده طبق آخرین آمار سال ۹۷ چیزی ۱۴۳ هزار تُن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۲۸ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده و در مقابل این صادرات اختصاصی شیلات، ۷۰ میلیون دلار اقلام مورد نیاز شیلاتی وارد شده و دراین میان تراز تجاری ما مثبت بوده به طوری که میزان صادرات در سال ۹۸ به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

علی رغم این که، هم‌اکنون تعداد ۹۱۸ واحد فعال آبزی‌پروری در حوزه‌های مختلف پرورش ماهیان گرم‎آبی و سردآبی فعالیت دارند که سال گذشته بالغ‌بر ۶ هزار و ۳۰۳ تُن ماهی خوراکی در استان همدان به‌واسطه این واحدها تولید شد، ماهیان تولیدی در استان همدان از طریق شرکت‌های صادراتی به کشورهای دیگر صادر می‌شوند، اما از گمرک همدان صادراتی در این زمینه نداشته‌ایم

از سویی دیگر در خبرها می خوانیم که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرده با بیان آنکه صادرات به‌صورت مستقیم از گمرک استان همدان نداشته ایم اما تعداد ۹۱۸ واحد فعال آبزی‌پروری در حوزه‌های مختلف پرورش ماهیان گرم‎آبی و سردآبی در استان همدان فعالیت دارند .

سال گذشته بالغ‌بر شش هزار و ۳۰۳ تُن ماهی خوراکی در استان همدان به‌واسطه این واحدها تولید شد و ماهیان تولیدی در استان همدان از طریق شرکت‌های صادراتی به کشورهای دیگر صادر شدند اما از گمرک همدان صادراتی در این زمینه نداشت.

اما به راستی چرا؟ از سویی شاهدیم که خسارت های سیل به بدنه شیلات نهاوند به ۱۲ میلیارد تومان هم رسیده ؛ یعنی نه تنها از داشته هایمان به نحو احسن و درآمدزا استفاده نکرده ایم، بلکه بخشی از داشته هایمان را نیز به دست سیل سپرده ایم بی آن که به نتیجه آن فکر کرده و قدمی در مسیر ارتقای تاب آوری واحدهای پرورش آبزیان در استان همدان  برداشته باشیم.

جالب است بدانیم که منابع شیلاتی توان تجدیدپذیری دارند و می توانند در صادرات غیرنفتی نقش مهمی را ایفا کنند بدین ترتیب، لزوم توجه به برنامه ریزی ویژه برای توسعه صادرات آبزیان، هماهنگی بر مبنای اطلاعات موجود، توجه به صادرات محصولات شیلاتی نهاوند به کشورهای پیشرفته، ورود به عرصه بسته بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی با برند نهاوند و حمایت از تولیدکنندگان در این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم برندسازی مناسب و معرفی محصولات شیلات نهاوند در سطح ملی و بین المللی
البته نباید از این موضوعات غافل شویم که توجه به بازار هدف و شکل دهی تعاونی های مناسب و در نهایت، آژانس های بازاریابی مربوطه در استان، برندسازی مناسب و معرفی محصولات شیلات نهاوند در سطح ملی و بین المللی، کمک به استمرار حجم تولید و ارتقای کیفیت و کمیت آن و ارتقای تاب آوری واحدهای پرورش ماهی در استان همدان را نباید فراموش کنیم.

شناسایی مکان ها، استعدادیابی، پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض، پرداخت خسارت های وارد شده، حمایت از سرمایه گذاران به ویژه در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات شیلاتی، نظارت و برنامه ریزی در این عرصه به منظور تولید صفر تا ۱۰۰ این محصولات و مواردی از این دست، همه و همه می توانند به عنوان راهکارهایی راهبردی برای ارتقای سطح صادراتی محصولات شیلات استان همدان به ویژه در شهرستان های نهاوند و ملایر مطرح شوند.

در سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی ماهی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری برای شهرستان نهاوند مطرح شده است که تاکنون تنها یک واحد بسته‌بندی ماهی در نهاوند فعال شده و ماهیان مختلفی از استان و خارج استان را بعد از بسته‌بندی و وکیوم کرده و عرضه می‌کند .

همچنین یک واحد فرآوری آبزیان نیز در استان همدان در زمینه تولید سوسیس و کالباس ماهی فعالیت دارد حال آن که اگر در جهت تسهیل روند و به قول مسئولین استانی در جهت پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران پیش رویم رهاورد آن سرمایه گذاری در این عرصه و پیش روی به سوی ارزآوری و اشتغال در سایه صادرات محصولات شیلاتی در سال جهش تولید خواهد بود.

کد خبر: ۴۸٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha