۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
شیوه‌های سرمایه‌گذاری تغییر کرده است؛ شتاب‌گیری سقوط ارزش ریال
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

شیوه‌های سرمایه‌گذاری تغییر کرده است؛ شتاب‌گیری سقوط ارزش ریال

مشهد- سرمایه‌گذاری در ایران همواره یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها است و لذا افراد همیشه به دنبال راهی هستند که از سرمایه خود سود کسب کنند و این مورد در شرایط تورم شدیدتر می‌شود، چون مدام ارزش پول افراد در حال کاهش است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شرایط فعلی ایران که تورم افزایش پیدا کرده و ارزش پول ملی در حال کاهش است، افراد راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری پیش روی خود می‌بینند اما معمولا افرادی در سرمایه‌گذاری بیشترین سود را می‌برند که قادر به پیش بینی وتحلیل بازار باشند و قبل از اینکه دیگر افراد بفهمند، رشد یک بازار را پیش بینی کنند.

در طی ماه‌های گذشته مراکز مختلفی رفتار مردم را در راستای سرمایه‌گذاری موردبررسی قراردادند که یکی از آن‌ها مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی (ایسپا) است که در یک نظرسنجی  نگرش مردم به سرمایه‌گذاری را جویا شده است.

این نظرسنجی که در هفته پایانی تیر و در دوران اوج رونق بورس انجام‌شده است، تغییرات جالبی را نسبت به نظرسنجی خرداد ۹۸ نشان می‌دهد که ازجمله آن افزایش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس از ۱.۵ به ۹.۲ درصد است.

http://neo.khorasannews.com/content/upload/fe64ef68-1230-45ff-8ce9-d37ac1e7239c.jpg

کاهش تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها از ۲۴.۸ به ۸.۱ و افزایش تمایل به اشتغال‌زایی و کارآفرینی از ۱۰.۶ به ۱۶.۵ از دیگر تغییرات جالب تمایل به سرمایه‌گذاری از خرداد ۹۸ تا تیر ۹۹ است.

همچنین درصد افرادی که پس‌اندازی برای سرمایه‌گذاری ندارند از ۳۴.۳ به ۳۹.۱ درصد افزایش‌یافته است البته این شاخص ها بنا بر اظهارات بسیاری از مردم و کارشناسان در طی این دو ماه به دلیل رونق بورس بیشتر سرمایه گذاران را به این سمت سوق داده است.

گفتنی است از آن جا که در حال حاضر بورس به دلیل پائین آمدن شاخص ها باری دیگر دچار ریزش مقطعی شده است برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا بازار های دیگری را برای حفظ ارزش پول خود تجربه کنند.

در همین راستا با تنی چند از شهروندان پیرامون اینکه در شرایط فعلی چه بازاری را و با چه دلیلی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند به گفت‌وگو نشستیم.

سود اندک بانک‌ها در برابر رشد قیمت‌ها
اصغر حسینی کارمند یکی از بانک های مشهد به بازار گفت: با افزایش سوددهی سایر بازارها نسبت به سوددهی سپرده‌های بانکی، پول‌ها از سپرده‌های بلندمدت خارج‌شده‌اند.

وی افزود: این پول‌ها از بانک‌ها خارج‌شده و به سمت بازارهای دیگر روانه شده‌اند.

حسینی بابیان اینک به ازای سپرده‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی در بانک ماهیانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می شود افزود: من در ماه گذشته سپرده‌ام را خارج و با آن افزون بر ۹ سکه بهار آزادی خریداری کردم که درست در مدت یک ماه به ازای رشد ۴ میلیون تومانی سکه برایم ۳۶ میلیون تومان سود داشته است یعنی دو برابر سودی که بانک می‌خواست در طول یک سال به من پرداخت کند از این بازار و فقط در یک ماه به دست آوردم.

طلا کم‌هزینه‌ترین سرمایه‌گذاری
احسان خدابنده کارمند یکی از ادارات دولتی در مشهد نیز می‌گوید: طلای آب‌شده و سکه کم‌هزینه‌ترین سرمایه‌گذاری است زیرا با هر پولی می‌توان نسبت به سرمایه گذاری اقدام کرد و دوم این‌که مالیات هم بابت آن پرداخت نمی‌کنیم.

وقتی از وی در خصوص اینکه چرا بازارهای دیگر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمی‌کند بیان می‌کند: بورس نیاز به سواد بورسی و تحلیل بازار دارد که من نه وقتش را داشته و نه سواد اقتصادی دارم لذا طلا هیچ زحمتی ندارد چون همین سر کوچه هم می‌توان در عرض چند دقیقه آن را به فروش رساند و سودش را در جیب گذاشت.

بازار مسکن با نقدینگی دیرهنگام روبروست
در همین راستا مسئول یکی از مشاوران املاک سطح شهر مشهد در خصوص سرمایه‌گذاری می‌گوید: قیمت ملک همیشه رو به رشد بده و هیچ‌وقت ضرری نداشته است اما واقعیت این است که ساختمان و ملک مانند طلا و ارز دست‌به‌نقد نیست و دیرتر نقد می‌شود و لذا بسیاری از مردم بازار طلا و ارز را در برابر املاک ترجیح می‌دهند.

محمد افلاکی می‌گوید: قیمت ملک با توجه به افزایش بی‌سابقه‌ای که داشته سرمایه هنگفتی نیز را می‌طلبد لذا ورود برای همه افراد آن‌هم با سرمایه‌های اندک امکان‌پذیر نیست اما در بازار طلا هر شخصی حتی با خرید یک ربع‌سکه نیز می‌تواند در نوسان بازار سود بگیرد.

ارز بازار خطرناکی است
در خصوص خریدوفروش ارز هم وقتی پای صحبت به میان می‌آید ابتدا قالب افراد کلمه قاچاق را به میان آورده و لذا همین موضوع بسیاری از آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این بازار منع می‌کند.

اکبر صدیق خوانی یکی از فعالان ارز در بازار مشهد به ما می‌گوید:  بازار ارز و مخصوصاً دلار یکی از بازارهایی است که به دلیل نوسانات شدید افراد زیادی را به سمت خود کشاند اما بازار دلار به دلیل امنیتی بودن آن تحت نظارت دائم دولت است و در هرزمانی که تمایل داشته باشد می‌تواند قیمت را کم و یا زیاد کند.

وی توضیح می‌دهد: بازار ارز در ایران جزو بازارهای شدیداً پرریسه حساب می‌شود، مخصوصاً از زمانی که بازار ارز از حالت تعیین قیمت توسط دولت به بازار شناور تبدیل‌شده است.

وی می‌گوید: اگرچه ممکن است نوسانات دلار جذاب باشد ولی ریزش‌های ناگهانی دلار هم عده‌ی زیادی را بی‌خانمان کرده است.

سرمایه‌گذاری در بازارهای تحت حمایت دولت
حمید زرافشان یکی از فروشندگان طلا و جواهرات نیز بابیان اینکه بیشتر مردم در مراجعه به وی تقاضایی خریداری طلای آب‌شده رادارند بیان می‌کند: قیمت سکه مانند قیمت دلار تحت کنترل دولت است و این بازار گاهی نوسانات شدید به خود دیده است لذا بسیاری از مردم از این موضوع خبر داشته و لذا سعی می‌کنند تا خیلی در این بازار پر ریسک سرمایه‌گذاری نکنند.

وی ابراز کرد: در حال حاضر بسیاری از خریداران بر این باورند که احتمالاً دولت در طی ماه‌های آینده و پایانی سال مانند سال‌های گذشته دست به ضرب سکه بزند لذا این موضوع می‌تواند بر بازار سکه تأثیر صدچندان داشته باشد از همین رو مشتریان ترجیح می‌دهند تا به‌جای سکه طلای آب‌شده خریداری کنند.

زرافشان بابیان اینکه در طی ماه‌های گذشته بیشترین مشتریان وی را متقاضیان خرید طلای آب‌شده تشکیل داده است بیان کرد: ازآنجاکه طلای آب‌شده اجرتی ندارد و هنگام فروش هم مشتریان از این بابت اجرتی پرداخت نمی‌کنند لذا مشتری بیشتری دارد.

وی بیان می‌کند: مردم برای سرمایه‌گذاری طالب خریداری طلا و جواهرات به دلیل سود ۸ درصدی طلافروشان و هم‌چنین ۹ درصدی مالیات و اجرت ساخت کارگاه‌های طلا نیستند برای همین طلای آب‌شده و شکسته را ترجیح می‌دهند.

تغییر شیوه سرمایه‌گذاری
درگذشته امن‌ترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری که می‌توانستیم از آن استفاده کنید، سپرده‌های بانکی کوتاه‌مدت و بلندمدت بود؛ اما امروزه وضعیت بسیار متفاوت شده است.

با توجه به این‌که سود بانکی به مقدار زیادی کم شده و درعین‌حال ارزش پول روزبه‌روز کمتر می‌شود، کمتر کسی پول خود را برای سرمایه‌گذاری در بانک می‌گذارد علاوه بر این دیگر سرمایه‌گذاری در بانک هم چندان ایمن نیست، با توجه به ورشکسته شدن بسیاری از مؤسسات و بانک‌ها در چند سال اخیر و عدم دریافت اصل پول افراد به‌طورمعمول، مشکلات عدیده‌ای در این موارد ایجاد شد.

ازاین‌رو بانک از بخش پرسودترین سرمایه‌گذاری کنار گذاشته شد و کمتر کسی این روزها از روش سپرده‌های بانکی استفاده می‌کند.

کد خبر: ۴۸٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha