۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
سهام کدام بانک ها در بورس سود آورند؟/ قدرت نقد شوندگی عامل برتری بانک ها
نحوه انتخاب سهام در بازار سرمایه و آینده بورس؛

سهام کدام بانک ها در بورس سود آورند؟/ قدرت نقد شوندگی عامل برتری بانک ها

ورق بازار سرمایه پس از ماهها سیر نزولی شاخص ها در حالی برگشته است که طی چند هفته اخیر با رشد نوسانی و رونق معاملات در این بازار، خیلی از شرکت های بزرگ و نامدار چون برخی بانک ها توانسته اند سهامداران خود را منتفع کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: بانک ها به عنوان بنگاههای معتبر و مطمئن در بازار سرمایه برای سرمایه گذاران بورسی شرکت های شناخته شده و با پشتوانه ای هستند آنگونه که طی چند هفته اخیر برخی از بانک های بزرگ و صاحب نام توانسته اند در معاملات بازار سرمایه سهام داران خود را به خوبی حفظ و راضی نگه دارند.
این که چرا برخی شرکت های بورسی حتی درشرایط نامناسب معاملات بازار، مشتریان و یا به نوعی سهامداران خود را به خوبی نگه می دارند حکایت از دور و درازی دارد، چرا که برخی شرکت های ضعیف در زمان رونق بازار سعی دارند خود را همتراز با شرکت های معتبر و بزرگ بالا بکشند. اما برخی بانک ها به موجب برخورداری از پشتوانه قوی همیشه وحتی در زمان نوسانی بودن بازار همواره سرو گردنی بالاتر از سایر شرکت های بورسی دارند و سهامداران نیز با اعتمادی که به این بانک ها دارند در هر شرایطی از آنها جدا نمی شوند.

بازیگران اصلی بازار سرمایه همچنان در انتظار روزهای پررونق بورس
هر چند فراز و فرود شاخص ها ذات بازار سرمایه است و در برخی مواقع چون اصلاح بازار، معاملات دستخوش تغییراتی چشم گیر می شوند اما بازیگران اصلی این بازار در چنین شرایطی بازار را ترک نکرده و به انتظار روزهای خوش در بورس صبر پیشه می کنند چرا که معامله گران حرفه ای همیشه برای سرمایه گذاری با دید بلند مدت به این بازار رسمی می اندیشند.
بازاری که به نسبت سایر بازارهای موازی دارای شفافیت و شاکله درست و اصولی است و مشتریان قدیمی و پر و پاقرص آن در زمان سیر نزولی شاخص ها اقدام به خروج از این بازار نمی کنند. البته خیلی از تازه واردهای بورسی که با چشم سفته بازی به این بازار نگاه می کنند فقط انتظار سود را از بورس دارند این گروه سرمایه گذاران با نوسانی شدن شاخص ها، بازار را ترک و برای خود و بازار درد سر ایجاد می کنند.
این در حالی است که به عقیده کارشناسان، سرمایه گذاران بورسی باید با علم، آگاهی، کسب تجربه در معاملات و حتی مشورت با حرفه ای های بورسی اقدام به خرید و فروش سهام شرکت ها کنند و در داد و ستد ها هیچ گاه بی گدار به آب نزنند.

منتفع شدن بورس بازها از سهام برخی بانک ها و شرکت های معتبر/ درخشش بانک ها در بازار سرمایه
به طورمثال خرید سهام شرکت های بزرگی چون سهام برخی بانک های صاحب نام موجب شده است که سرمایه گذاران بورسی با خرید سهام آنها در این بازار به خوبی منتفع شوند.
به طور مثال سه بانک ملت، صادرات و پارسیان در هفته گذشته با حجم معاملات قابل توجه و ارزش معاملات مناسب همچنین ارزش سهم معاملاتی در بازار سرمایه برای سهامداران خود در بورس خوش درخشیده اند.
بانک صادرات با تعداد حجم معاملات ۶۲۵ میلیون واحدی همچنین ارزش ۵۷ هزار میلیاردی در بازار و نیز با ارزش هر سهم بیش از ۴۰۰ تومان سهامداران خود را منتفع کرد.
علاوه بر این  بانک ملت نیز با حجم معاملات ۴۰۳ میلیون واحدی و قیمت هر سهم حدود ۶۰۰ تومان با ارزش معاملات ۱۲۳۸ میلیارد ریالی در بازار دیگر بانکی بود که در معاملات بورسی به خوبی ظاهر شد.
بانک پارسیان نیز دیگر بانکی است که با حجم معاملات ۱۹۷ میلیون واحد و ارزش بازار ۹۴۰ هزار میلیاردی و هر سهم آن در بازار با بیش از ۴۰۰ تومان تومان نمونه ای از بانک های بورسی است که در هفته گذشته توانست سهامداران خود را منتفع کنند.
البته برخی دیگر از بانک ها نظیر بانک تجارت به خاطر اهمیت افشای اطلاعات نمادآنها در بورس متوقف شده بود.

اقبال سرمایه گذاران از سهامی که نقدشوندگی مناسب دارند
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی انتخاب سرمایه گذاران از سهام شرکت ها بخصوص سهام بانکها در بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران حرفه ای بورسی معمولا سهام شرکت های را برای سودآوری انتخاب می کنند که از نقد شوندگی لازم برخوردار باشند. سهام شرکت ها معتبر و بزرگی نظیر برخی بانک ها که بنیه قوی و کارکرد شناخته شده ای در اقتصاد کشور دارند برای سرمایه گذاران بورسی از جذابیت خاصی برخوردار است چرا که قدرت نقد شوندگی آنها در بازار بالاست.
وی با بیان اینکه سهام پر گردش در بازار سرمایه همیشه برای انتخاب سرمایه گذاران مناسب بوده است، افزود: نحوه انتخاب سهام برخی صنایع و شرکت های که میزان نقدشوندگی سهام آنها در بازار بالاست همواره در زمان رکود و رونق از اقبال عمومی بیشتری برخوردارهستند.

پیش بینی رونق بخشی بازار سرمایه در نیمه دوم سال 
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار در نیمه دوم سال از رشد و رونق بهتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه گذاری برخوردار خواهد بود چرا که این بازار از شفافیت خاصی برخوردار و رسمیت آن مسجل است از طرفی در سایر بازارهای موازی ریسک سرمایه گذاری بالاست و این احتمال وجود دارد که برخی سرمایه گذاران در بازارهایی چون سکه  ارز متضرر شوند.
 وی ماهیت بازارهای موازی را سفته بازی عنوان کرد و اظهارداشت: بازار سرمایه بازاری رسمی و مشخص است شرکت های بزرگ و کوچکی در آن وجود دارد که سهام خیلی از آنها چون برخی بانک ها و صنایع بزرگ و مقتدر از نقدشوندگی خوبی برای سرمایه گذاران برخوردار است.
آقابزرگی خاطرنشان کرد: ورود به سرمایه گذاری در بورس البته با آشنایی کامل با معامله و آینده سرمایه گذاری در این بازار به نسبت سایر بازارها با منطق و اصول اقتصادی بیشتری سازگاز است به طور مثال این بازار هر چند طی ۲ تا ۳ ماه با افت شاخص ها همراه بود ولی از ابتدای سال بالغ بر ۳۰ درصد بازدهی داشته است.

ضرورت اصلاح برای شفافیت بازار 
وی درباره آینده بازار سرمایه گفت: پیش بینی می شود شاخص ها در نیمه دوم سال مثبت باشند. البته این که طی دو سه ماه گذشته شاخص بازار سرمایه با افت همراه بود این سیر نزولی ناشی از اصلاحاتی بود که در بازار سرمایه باید رخ می داد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اکنون بازار سکه و ارز شرایط مناسب و با ثباتی ندارد چرا که نوسانات در این بازار خارج از قواعد اقتصادی است. آنگونه که مشاهده می شود تقاضای کاذب در این بازار بسیار بالاست و این موضوع باعث خواهد شد که با انجام  اقداماتی از سوی مسئولان در مسیر اصلاح بازار خیلی ها در این بازار متضرر شوند. این در حالی است که بازار سرمایه به نسبت سایر بازارهای دیگر با ثبات نسبی خاصی همراه است.

کد خبر: ۴۸٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha