۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
کرونا و پریشانی اقتصادی، مساله مهم انتخابات آمریکا/ بایدن شانس پیروزی بیشتری دارد
معاون سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

کرونا و پریشانی اقتصادی، مساله مهم انتخابات آمریکا/ بایدن شانس پیروزی بیشتری دارد

«فرانک فن هیپل» معتقد است که چین هم توسط جمهوریخواهان و هم توسط دموکراتها به عنوان یک تهدید تلقی می شود و ممکن است واشنگتن به نوع جدیدی از رقابت جنگ سرد با پکن برسد.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امسال، پنجاه‌ ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ آن می‌تواند تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید تنظیم نموده که در ادامه می‌آید. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟
من فکر می کنم مهمترین مسئله، مدیریت نادرست دولت ترامپ در مورد اپیدمی کرونا است که منجر به مرگ بیش از ۲۰۰ هزار نفر و مرگ حداقل ۷۰۰ نفر در هر روز شده است. کنگره تا حدودی طرح تسکین اقتصادی را تصویب نمود اما جمهوریخواهان تمایلی به تمدید آن تا ژوئیه ندارند و ترامپ اخیراً اعلام کرد که مایل به مذاکره درباره تمدید تا بعد از انتخابات نیست.

در حال حاضر این ترس وجود دارد که میلیون ها کارگر با دستمزد پایین که قادر به پرداخت اجاره خود نیستند، از خانه های خود بیرون شوند. در حال حاضر بسیاری در بانک های غذا برای دریافت غذای رایگان صف می کشند. به غیر از این، یک قطب عمده در محور حامی ترامپ و ضد ترامپ وجود دارد. بخش عمده ای از جمعیت ایالات متحده آمریکا هر روز از اقدامات ترامپ خشمگین می شود. بخش بزرگ دیگری بدون در نظر گرفتن هر کاری که ترامپ انجام می دهد به او وفادار به نظر می رسند.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟
چین مهمترین موضوع سیاست خارجی تاثیرگذار بر انتخابات آمریکاست. ترامپ چین را جهت گرفتن مشاغل ایالات متحده با یارانه دادن به رقبای چینی مقصر می داند. ترامپ همچنین چین را مقصر پنهان کاری در مورد خطر ویروس کرونا می داند و معتقد است پکن تا زمانی که ویروس کرونا به سایر کشورها سرایت نکرد اطلاعات خود را در مورد این ویروس مخفی نگه داشت.

دموکرات ها نیز نگران این هستند که چین جهت به دست گرفتن کنترل دریای چین جنوبی به همسایگان خود زورگویی کند و رئیس جمهور شی جین پینگ به طور فزاینده ای مستبد می شود، با اویغورها بدرفتاری می کند و دموکراسی را در هنگ کنگ سرکوب می کند. بنابراین چین به طور فزاینده ای به عنوان یک تهدید تلقی می شود و من می ترسم که ما ممکن است به نوع جدیدی از جنگ سرد با چین، از جمله در مورد فن آوری نظامی، برسیم.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟
کرونا و پریشانی اقتصادی مرتبط با آن از مهمترین موضوعات داخلی تأثیرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟
در حال حاضر، به نظر می رسد بایدن با اختلاف زیاد (بیش از ۱۰ درصد) در نظر سنجی ها پیشتاز است. اگر حاشیه کم شود، ترامپ می تواند به دلیل تلاش های مختلف جمهوری خواهان جهت سرکوب آرا دموکرات ها فرصتی پیدا کند.

کد خبر: ۴۸٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha