۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
دنیا برای توزیع واکسن در انتهای سال جاری آماده می‌شود
بررسی های بازار نشان داد؛

دنیا برای توزیع واکسن در انتهای سال جاری آماده می‌شود

با وجود اینکه اغلب شرکتهای داروسازی در مورد احتمال عرضه انبوه واکسن در سال ۲۰۲۱ صحبت می کنند ولی مطالعات نشان داده است که اغلب کشورهای صنعتی تصمیم به عرضه اولین دوزهای واکسن به گروه های حساس در انتهای سال جاری را دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که کشورهای مختلف برای عرضه واکسنی که مردم را در برابر ویروس مقاوم کند در تلاش هستند، خبرهایی به گوش می رسد که می تواند به ما در این روزهای پر تنش اندکی امید بدهد. خبرهایی از موفقیت شرکتهای داروسازی در تولید واکسن کرونا و ارایه زمان بندی و برنامه برای توزیع این واکسن که ما طی نه ماه گذشته منتظر آن بودیم.

 طبق گزارش منتشر شده توسط ان بی سی، پزشکان امریکایی بر این باور هستند که تا انتهای سال جاری بیش از یک واکسن برای مقابله با ویروس کرونا در دنیا مورد تایید قرار می گیرد. این رسانه در گزارش خود نوشت: «تا انتهای ماه بعد حداقل سه شرکت داروسازیی نتیجه سومین مراحل از آزمایشهای بالینی خود را ارایه خواهند کرد و این شرکتها تا کنون هیچ عارضه منفی و آسیب رسانی در دریافت کنندگان واکسن خود مشاهده نکرده اند. کارایی این واکسن ها در مقابل ویروس کرونا تا انتهای سال جاری مشخص می شود و از آن زمان پروسه توزیع واکسن و طبقه بندی مردم برای دریافت واکسن شروع می شود.»

از جمله واکسن هایی که دنیا به آن امید زیادی بسته است واکسن پی فایزر است که با همکاری شرکت بیون تک آلمان تولید شده است و  انتظار می رود از انتهای سال جاری وارد بازار شود. این شرکت آزمایش روی افراد بالاتر از ۱۲ سال را اخیرا شروع کرده است. از دیگر امیدهای دنیا برای دسترسی به واکسن می توان به محصول تولیدی شرکت مدرنا اشاره کرد و واکسن تولیدی آکسفورد هم یکی دیگر از واکسن های موفق این فهرست است.

البته آنتونی فائوچی کارشناس ارشد بیماریهای عفونی در امریکا اعلام کرده است که دسترسی همگانی مردم به واکسن کرونا از ماه آوریل سال بعد میسر خواهد بود ولی تا آن زمان بسیاری از گروه های حساس واکسن را دریافت کرده اند.»

در امریکا خبرهای خوبی از نتایج سومین مرحله دو واکسن پی فایزر و مدرنا به گوش می رسد و وزیر بهداشت کشور آلمان هم در روز گذشته به دویچه ووله گفته است مردم این کشور از انتهای مارس واکسن را در اختیار خواهند داشت. اما بریتانیایی ها برای عرضه واکسن قبل از سال نوی میلادی برنامه ریزی کرده اند.

بریتانیایی ها برای توزیع واکسن برنامه ریزی می کنند
نشریه پالس کشور بریتانیا در گزارشی اختصاصی در مورد برنامه ریزی های سازمان بهداشت بریتانیا برای توزیع واکسن کرونا از انتهای سال جاری خبر داده است. این نشریه به نقل از منابعی که نخواسته بودند نامشان فاش شود نوشت: «بالاترین مقام های بهداشتی بریتانیا برنامه های منسجمی برای توزیع واکسن از انتهای سال جاری و قبل از تعطیلات سال نو ارایه داده اند. البته با اطمینان در مورد عرضه واکسن در سال جاری نمی توان صحبت کرد و تمامی مقامات هم شانس دسترسی به واکسن در سال جاری را ۵۰/۵۰ می دانند ولی بازهم برنامه ریزی زودهنگام برای داشتن آمادگی برای توزیع را گزینه بهتری می دانند.»

این نشریه در ادامه نوشت: «تاکنون مشخص نشده است که چه گروهی مسئولیت تزریق واکسن کرونا به مردم را بر عهده دارند. احتمال دارد این مسئولیت به پزشکان خانواده داده شود ولی دولت رسما اعلام کرده است در صورت نیاز و برای تسریع روند تزریق واکسن به مردم از ارتش کمک خواهد گرفت.»

یکی از مقامات ارشد بهداشتی بریتانیا در روز ۲۱ سپتامبر سال جاری در مصاحبه ای با تلویزیون رسمی این کشور گفت شانس عرضه واکسن در انتهای سال جاری بالا است. اطلاعات به دست آمده توسط نشریه پالس هم نشان می دهد اولین گروه از مردم بریتانیا که آسیب پذیرترین گروه بر مبنای پروتکل های تزریق واکسن در این کشور هستند در ماه دسامبر واکسن را دریافت خواهند کرد.

وزارت بهداشت بریتانیا هم اعلام کرده است که در ماه جولای بالغ بر ۶۵ میلیون سرنگ خریداری کرده است و دولت برای اینکه بتواند با سرعت بالاتری این واکسیناسیون را انجام دهد و مردم را به زندگی عادی بازگرداند، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

استرالیا هم برای واکسیناسیون آماده می شود
اما در دیگر سوی دنیا، کشور استرالیا در حال برنامه ریزی برای بررسی یکی از واکسن های موفق دنیا است. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه راپس استرالیا، این کشور بررسی واکسن پی فایزر را شروع کرده است و در صورتیکه تاییدیه های لازم را دریافت کند تولید واکسن در کارخانه پی فایزر در کشور استرالیا شروع می شود. بر طبق این گزارش شمار افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی کرونا واکسن را دریافت کرده اند، بیش از میزانی است که وزارت بهداشت استرالیا برای تایید یک واکسن نیاز دارد و به همین دلیل  شانس دریافت تاییدیه  این واکسن در استرالیا زیاد است. این شرکت داروسازی اعلام کرده است نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را تا انتهای اکتبر ارایه می دهد و اروپا و امریکا و استرالیا ارزیابی این اطلاعات را به سرعت شروع خواهند کرد.

استرالیا قراردادی با شرکت آکسفورد هم دارد که به موجب آن ۳.۸ میلیون دوز واکسن در ماه های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۱ وارد بازار این کشور می شود و در کارخانه داروسازی استرالیا، تولید واکسن آکسفورد انجام خواهد شد. دانشگاه کوینزلند استرالیا هم واکسنی تولید کرده است که نتایج امیدوار کننده ای داشته است و قبل از تکمیل سومین دوره از آزمایشهای بالینی، تولید انبوه آن واکسن شروع شده است.

کد خبر: ۴۷٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha