۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
افزایش قیمت ارز، ره آورد مشکلات داخلی اقتصادی و به‌تبع آن افزایش سهم عوامل بیرونی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش قیمت ارز، ره آورد مشکلات داخلی اقتصادی و به‌تبع آن افزایش سهم عوامل بیرونی است

شقاقی، اقتصاددان بیان کرد: عوامل داخلی اثرگذار بر قیمت ارز هیچ گاه در یک شب حل نخواهند شد و چون نتوانسته‌ایم این مشکلات داخلی را برطرف کنیم، شاهد هستیم سهم عوامل بیرونی بسیار پر رنگ‌تر شده است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راهکارهای مهار تلاطمات ارزی با نگاهی به سخنان رئیس کل بانک مرکزی؛ با تصریح بر اینکه نمی‌توان انتظار داشت موضوع اصلاح قیمت ارز یک شب و یا یک ماه رخ دهد، گفت: حتی رشد قیمت ارز نیز یک شبه رخ نداد و دلایلی پشت آن وجود دارد که سبب شد قیمت ارز مانند فنر جمع شود و به یک باره آزاد شود و قیمت افزایش پیدا کرد.

وی افزود: بخشی از علل و عوامل اثرگذار در نرخ ارز مسائلی است که در اقتصاد کلان رخ می‌دهد. متاسفانه سهم عوامل داخلی در افزایش قیمت ارز کمرنگ و سهم عوامل بیرونی در افزایش نرخ ارز بیشتر شده است.

این اقتصاددان به دلایل افزایش نرخ ارز اشاره و عنوان کرد: تفاوت نرخ تورم داخل و خارج کشور، ناترازی ارزی، کسری‌های تجاری، عدم ساماندهی واردات، قاچاق بی رویه کالا، عدم اعتبارسنجی برای وارد کنندگان و صادر کنندگان، عوامل داخلی اثرگذار بر قیمت ارز هستند.

وی ادامه داد: در عوامل داخلی باید کرونا را نیز اضافه کرد که سبب کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات نفتی کشور شده است و این موضوع طبیعتا بر افزایش قیمت ارز اثر می‌گذارد. عوامل داخلی اثرگذاری بر قیمت ارز هیچ گاه در یک شب حل نخواهند شد و چون نتوانسته‌ایم این مشکلات داخلی را برطرف کنیم، شاهد هستیم سهم عوامل بیرونی بسیار پر رنگ‌تر شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی به عوامل بیرونی که بر قیمت ارز و اقتصاد ایران اثر گذاشته‌اند اشاره و عنوان کرد: تحریم‌های ظالمانه، انتخابات آمریکا، پیش بینی ناپذیری شرایط بیرونی اقتصاد عوامل خارجی هستند که سبب افزایش قیمت ارز شده‌اند.

کد خبر: ۴۷٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha