۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
دلار صرافی ها در آستانه ۳۲ هزار تومان/ طلا گران می شود
«بازار» از نوسانات قیمتی در بازار ارز گزارش می دهد؛

دلار صرافی ها در آستانه ۳۲ هزار تومان/ طلا گران می شود

رشد قیمت ارز در بازار آزاد و رسیدن نرخ دلار به ۳۲ هزار تومان در حالی اتفاق افتاده است که قیمت این کالا در صرافی بانک ها نیز افزایش یافته و پا به پای بازار آزاد در حرکت است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که قیمت انواع ارز و سکه در هفته جاری با رشدی بالا در نوسان بود و بانک مرکزی با عرضه سنگین ارز به بازار نیز نتوانست قیمت این کالاها را در بازار کاهش دهد اما چنین بازاری همچنان جولانگاه سفته بازان و سرمایه گذارانی است که در این شرایط بد اقتصادی قصد دارند دارایی هایشان را به ارز یا سکه تبدیل کنند تا ارزش آن حفظ شود. بازاری که البته پرریسک است و هر لحظه امکان متضرر شدن سرمایه گذاران در این بازار وجود دارد.
این هفته با افزایش نرخ ارز در بازار بانک مرکزی نیز با هدف جلوگیری از رشد قیمت ها در این بازار وارد عمل شد و با عرضه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی تلاش کرد تا نیاز متقاضیان به این کالا را تامین کند و با این رویکرد مانع افزیش قیمت این کالا در بازار شود.
این اقدام بانک مرکزی هر چند نتیجه آنچنانی در کاهش قیمت ارز را در بازار به دنبال نداشت اما از طرفی نیر به سود بانک مرکزی ختم شد چرا که این بانک ارز را به قیمت حدود بازار آزاد در بازار به متقاضیان می فروخت و از این طریق کسب سود می کند.

گرانی دلار به نفع دولت است یا خیر؟
به طور مثال صرافی‌های بانک‌ها امروز، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته افزایش ۱۰۰ تومانی داشته است این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کردند.  
همچنین طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۷ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان است.
گفتنی است؛ ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند
افزایش قیمت ارز در صرافی بانک ها توسط بازارساز در حالی انجام می شود که قیمت این کالا تقریبا هم تراز با قیمت بازار آزاد ارز است و این موضوع باعث می شود تا دولت از طریق فروش ارز در بازار با هدف جلوگیری از رشد قیمت ها کسب سود کند.

قیمت سکه و ارز امروز گرانتر شد/ دلار آزاد ۳۲ هزار ۶۰ تومان
افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه ادامه دارد تا جایی که قیمت دلار امروز در بازار آزاد به بیش از ۳۲ هزار تومان رسیده است و قیمت سکه و طلا نیز گرانتر شده است. به طور مثال قیمت دلار امروز ۳۲ هزار ۶۰ تومان رسید و بهای طلا نیز افزایش یافته است طوری که قیمت سکه طرح جدید نیز امروز در بازار به ۱۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۵ میلیون و ۴۵۰ تومان است.   همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت ربع سکه بهار آزادی نیز ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان شده است. همچنین قیمت سکه گرمی ۳ میلیون و ۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک گرم ۱ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان شده است.

 طلا گران می شود
محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و جواهر در گفتگو با «بازار» در باره آینده قیمت طلا گفت: قیمت طلا در آینده افزایشی خواهد بود.
با وجودی که قیمت ها در بازار ارز افزایشی است و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه هایشان به این بازار هجوم آورده اند اما این بازار معلوم نیست به چه سرنوشتی دچار می شود چرا با یک تصمیم (سیاست گذاری ارزی) قیمت ها دچار تغییر و احتمال متضرر شدن سرمایه گذاران در این بازار وجود دارد.

فقدان تقاضای ارز در بازار متشکل
بانک مرکزی روز گذشته و در سومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۷۳ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد.  به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵٠٠ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود ۶۰۰ هزار دلار توسط صرافی ها خریداری شد. این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. همچنین گزارش های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که امروز حدود ۱۳۴ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار عرضه شده است.

تغییرات قیمتی ۴۷ ارز رسمی
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز افزایش، نرخ ۱۹ ارز کاهش داشته و نرخ ۱۱ ارز نیز ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (پنج‌شنبه بیست و چهارم مهرماه ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۱۹ ریال افزایش به قیمت ۵۴ هزار و ۶۴۶ ریال و هر یورو نیز با رشد ۱۰ ریالی، ۴۹ هزار و ۳۴۱ ریال اعلام شد.

کد خبر: ۴۷٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha