۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
صنایع تعطیل به روایت نمایندگان/ چرا چرخ صنعت نمی چرخد؟
بازار گزارش می دهد؛

صنایع تعطیل به روایت نمایندگان/ چرا چرخ صنعت نمی چرخد؟

بسیاری از کارخانه‌های مولد کشور در بخش‌های مختلف صنعتی به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و هیچ اثری از گرمای موتور چرخه اقتصادی در آنها دیده نمی‌شود.

بازار؛ حجت پیری: «صنعت شامل مجموعه‌ای از بنگاه های اقتصادی است که نیازهای یک بازار مشخص را تأمین می‌کنند» این تعریف ساده حالا درعمل با پیچیدگی هایی در کشور مواجه شده است. روایت مشکلات صنعتی کشور اگرچه با انواع حمایت ها قابل رفع است اما تعطیلی صنایع در کشور از عمق فاجعه دیگری خبر می دهد که ناگزیر همه کارشناسان اقتصادی را به فکر فرو برده است.

هرکشوری برای دستیابی به اقتصادی باثبات، کارآمد و پویا باید توانایی رصد، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های حوزه اقتصادی را داشته باشد. این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌های مولد کشور در بخش‌های مختلف صنعتی به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و هیچ اثری از گرمای موتور چرخه اقتصادی در آنها دیده نمی‌شود.

 امری که انتقاد فراوان کارشناسان و اساتید اقتصادی کشور را به دنبال داشته و خواستار توجه جدی دولت و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای به سرانجام رساندن رونق اقتصادی در کشور هستند.

این در حالی است که تعطیلی بخش‌هایی از صنعت و تولید دل‌های زیادی را غصه‌دار و ذهن‌های فراوانی را گرفتار تامین مخارج روزمره و دخل و خرج زندگی کرده است‌.

 رکود، واردات بی‌رویه، قاچاق فراوان اجناسی که در داخل کشور نیز تولید می‌شود، بالابودن هزینه‌های تولید، نقدینگی بالا، کاهش قدرت خرید مردم و عدم حمایت و برنامه‌ریزی نادرست دولت در حمایت از بخش صنعت و تولید از عوامل مهم در تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران از سوی کارشناسان معرفی می‌شود.

حال منتقدین دولت معتقدند ،دولت فعلی اقدام خاصی برای واحدهای تولیدی و صنعتی انجام نداده و این واحد ها  در شرایط بسیار نامطلوب به سر می‌برند و کارگران هم در بیکاری و بی‌حقوقی غوطه‌ورند.

پیرو اظهارات برخی از کارشناسان بومی در استان های کشور برخی از واحدهای تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری از آنها هم به صورت تعطیل کامل یا نیمه‌تعطیل درآمده و در این میان زندگی کارگران بیکار شده و حقوق نگرفته روز به روز بیشتر تحت فشارهای مالی قرار می‌گیرد.

طبق آخرین آمار موجود بیش از ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور به صورت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و از این رو مردم از نمایندگان مجلس خواستار توجه ویژه به حوزه اقتصاد هستند.

نخ تعطیلی
از همین رو علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در رابطه با تعطیلی برخی کارخانجات صنعتی در حوزه انتخابیه خود به خبرنگار بازار می گوید: درشهرستان خمین و حوزه انتخابیه بنده «کارخانه صنایع شرکت نخ خمین» با مشکلات عدیده‌ای مواجه و در ادامه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه این کارخانه می‌توانست ظرفیت‌های اقتصادی زیادی داشته باشد، گفت: متاسفانه دستگاه و ماشین آلات این کارخانه مربوط به قبل از انقلاب است و در واقع این کارخانه احتیاج به نوسازی دستگاه‌های تولیدی خود دارد تا بتواند محصولات خود را ارتقا دهد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: در حال حاضر دستگاه‌های مورد نیاز این کارخانه باید از خارج از کشور خریداری شود اما در شرایط تحریمی این مهم با محدودیت‌های خاص خود مواجه است.

وی با اشاره به عدم تامین منابع بانکی پیرو فعالیت این کارخانه بیان داشت: مشکل دیگر در راستای فعالیت این کارخانه منابع بانکی است. در واقع آن منابع بانکی که باید به واسطه آن ماشین آلات و مایحتاج این کارخانه فراهم شود فعلا مقدور نبوده و نتیجتا این کارخانه دیگر قادر به فعالیت نیست.

این نمایده مجلس تاکید کرد: همچنین همین مجوعه مشکلاتی پیرو تامین مواد اولیه داشت چراکه عمده مواد اولیه این کارخانه از واردات تامین می‌ شد؛ بنابراین کارخانه مذکور هم برای تامین مواد اولیه منابع لازم را در اختیار نداشت و هم اینکه تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای فعالیت آن ایجاد کرده بودند.

۴۵ روز بدون مواد اولیه
نماینده مردم خمین در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه ما در برخی امور، تحریم داخلی هستیم، تاکید کرد: همچنین شرکتی در حوزه انتخابیه بنده در زمینه تولید لوازم خانگی احداث شد. این شرکت پس از طی کردن فرآیند قانونی و تامین منابع بانکی اقدام به واردات ماشین آلات خود برای فعالیت این کارخانه کرد و اما در حال حاضر بیش از ۴۵ روز است که نتوانسته مواد اولیه مورد نیاز خود را که نیاز به دستور وزارت صمت دارد، تامین کند لذا این کارخانه فعال گرفتار تحریم بوروکراسی داخلی است.

نظری تاکید کرد: البته از سوی مسئولین وزارت صمت به مسئولین این شرکت عنوان شده که برای شروع کار این کارخانه، فعلا ۳۰ درصد خوراک ارائه خواهد شد و حتی زمانی که مسئولین این کارخانه درصدد تهیه این ۳۰ درصد بودند نتوانسته اند آن ۳۰ درصد را به دلیل بوروکراسی اداری بین سازمان صنعت و معدن و تجارت استان و وزارت صمت تهیه کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که ما به جد با آن دست به گریبان هستیم در زمینه مشکلات شرکت پتروشیمی خمین است. این شرکت با تمام مشکلات مسیر فعالیت خود را تعریف و سرمایه گذار با قدرت اقدامات خود را انجام داد.

وی تاکید کرد: مسئولین دولتی این بخش از روز اول مشخص کردند این شرکت می تواند روزانه ۷ هزار بشکه از پالایشگاه اراک خوراک دریافت اما متاسفانه مسئولین دولتی قریب به ۳ هزار بشکه از خوراک این پتروشیمی را به پتروشیمی دیگری به نام پتروشیمی الوند در اراک واگذار کردند.

وی تاکید کرد: متاسفانه این اقدام از سوی وزارتخانه ای انجام شده که زمانی خودش دستور ارائه ۷ هزار بشکه خوراک به این شرکت پتروشیمی را در خمین داده بود؛ لذا مسئولین پتروشیمی خمین در حال حاضر اذعان دارند که اگر ما بنا بود این تاسیسات را انجام دهیم و اما خوراک نداشته باشیم اساسا این سرمایه گذاری چه توجیه فنی می توانسته داشته باشد.

از تعطیلی ایران پوپلین تا کارخانه چوکا
همچنین جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر کارخانجات زیادی مترصد تامین منابع مالی بوده تا ظرفیت‌های خود را شکوفا کنند.

وی تاکید کرد: در حوزه انتخابیه بنده تعداد کارخانجاتی که راکد مانده‌ و تعطیل شده اند، زیاد هستند.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: در حال حاضر کارخانه صنایع پوشش ایران از جمله کارخانه‌های بزرگ حوزه انتخابیه بنده محسوب می‌شود که وابسته به بانک صنعت و معدن است و به دلیل بسیاری از مشکلات تعطیل است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: همچنین کارخانه خاور وابسته به فومنات و کارخانه چوکا در حوزه انتخابیه بنده تعطیل هستند که باید نسبت به رفع مشکلات این کارخانجات اقدامات موثری انجام شود.

کوچکی نژاد بیان داشت: همچنین کارخانه ایران پوپلین در حوزه انتخابیه بنده از جمله کارخانجاتی است که مشکلات عمده داشته و هم اکنون تعطیل است که باید برای رفع مشکل این کارخانه نیز اقدامات عاجلی انجام داد.

قاچاق؛ آفت تولید
همچنین بهزاد رحیمی نماینده مردم بانه در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: باید به سرعت ظرفیت‌ها راکد صنایع را فعال کرد چرا که به واسط این مهم جهش تولید به حرکت می‌افتد.

نماینده مردم بانه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متأسفانه در حوزه انتخابیه بنده تولید نمود چشم‌گیری ندارد که بتواند اثر گذار باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: با این حال کارخانجات نساجی و تولیدات پوشاک مشکلات زیادی در حوزه انتخابیه بنده دارند.

وی بیان داشت: برخی از این کارخانجات توان رقابت با کالاهای خارجی اعم از وارداتی و قاچاق را ندارند که ناچار به کاهش تولید شده‌اند.

رحیمی اظهارداشت:همچنین اخیراً مشکلاتی درباره فعالیت کارخانه‌ لوازم خانگی به بنده ارجاع شد. این کارخانه مشکلی از لحاظ بازاریابی و فروش نداشته و اما به دلیل سیاست‌های ناهماهنگ وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی و گمرکات، هنوز نتوانسته‌اند کالاهای خود از گمرکات دریافت کنند لذا رسوب این کالاها باعث شده تا قطعات به دست این صنعتگران نرسد و تولید به نوعی قطع شود.

واگذاری‌ بلای جان دو برند اصفهانی!
همچنین ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: در حوزه انتخابیه بنده دو شرکت بزرگ و برند متعلق به سازمان تامین اجتماعی وجود داشت

وی افزود: کارخانه کاشی اصفهان و کارخانه کاشی و سرامیک نیلو در مقطعی حدودا ۸۰۰ الی ۱۰۰ نفر کارگر و کارمند داشتند که متاسفانه در مقوله واگذاری‌های اصل ۴۴ امروز به بدترین وضع و کمترین اشتغال زایی رسیده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این دو برند و کارخانه بزرگ جز کارخانجات معروف خاورمیانه بودند که پیرو واگذاری اصل ۴۴ نابود شدند

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت:  این جای تعجب دارد که شرکت صدر تامین مرتبط با سازمان تامین اجتماعی چرا اقدام به جمع آوری بیت المال  از این کارخانه نمی‌کند.

وی تاکید کرد: مقصرین دلایل نابودی این شرکتهای معروف به مبحث واگذاری اصل ۴۴ مربوط می‌شود که متاسفانه یکی از این شرکتها با ۱۴۰ میلیون تومان خریداری شده بود.

از مشکل نقدینگی تا تامین مواد اولیه
همچنین در همین زمینه جعفر قادری نماینده مردم فارس به خبرنگار بازارگفت: حجم زیادی از واحدهای تولیدی در حوزه انتخابیه بنده  راکد است.

نماینده مردم فارس در مجلس اظهارداشت: این واحدهای تولیدی یا مشکل نقدینگی دارند و یا تامین مواد اولیه آنها دچار مشکل شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این واحدها همچنین با مشکلات ارزی هم مواجه بوده و در برخی موارد ارز لازم برای فعالیتشان اختصاص داده نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر «بالان صنعت فارس» با مشکلات نقدینگی برای تامین مواد اولیه دست به گریبان است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچینن خط تولید کاشی حافظ به دلیل مشکلات گمرکی  متوقف شده است که نیاز است مسئولین این گونه مسائل را به سرعت رفع کنند.

قادری بیان داشت: همچینن کارخانه آرد خوشه در حوزه انتخابیه بنده با مشکلات زیادی مواجه است لذا این کارخانه گندم را به صورت ترانزیتی می‌آورد و تبدیل به آرد و صادر می‌کرد که در حال حاضر اجازه نمی‌دهد چنین فعالیتی انجام شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بنابر این با رویه فعلی اوضاع واحدهای صنعتی به هیچ وجه اوضاع خوبی نیست.

بند آخر
علت افزایش تعطیلی کارخانه‌ها و بیکارشدن تعداد فراوانی از کارگران رابطه زیادی با واردات بی‌رویه و قاچاق اجناس و محصولاتی که در داخل تولید می‌شود دارد بدون شک یکی از مهم‌ترین علل تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها، واردات بی‌رویه اجناس بدون برنامه‌ریزی و نیاز سنجی شده است.

این امر غیر از مشکلات اقتصادی، مسایل اجتماعی را هم درپی خواهد داشت و باید همه جوانب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران را مد نظر داشت‌. با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که مجلس و دولت قرار است چه راه کارهای مدونی را برای جلوگیری از رکود بخش صنعت و همچنین تعطیلی صنایع مادر مدنظر قرار دهند.

کد خبر: ۴۷٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha