۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ۵۴ کشور جهان صادر می‌شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ۵۴ کشور جهان صادر می‌شود

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به رتبه‌های اول تا پنجم کشوری استان در تولید ۳۰ محصول کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی این خطه به ۵۴ کشور جهان صادر می شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، اکبر فتحی روز پنجشنبه در یک گفت و گوی خبری اظهار کرد: در حوزه زراعت در بخش حبوبات و تولید عدس رتبه اول تا دوم کشور با سطح زیرکشت ثابت در سال های مختلف به آذربایجان شرقی تعلق دارد؛ در علوفه و تولید یونجه هم به لحاظ سطح زیرکشت و هم میزان تولید رتبه اول کشوری از آن استان ما است.

وی با اشاره به اینکه در تولید گندم مقام چهارم کشوری به آذربایجان شرقی اختصاص دارد، ادامه داد: در زیربخش باغبانی و تولید سیب مقام دوم کشور، تولید زردآلو رده اول، تولید سنجد رتبه اول کشور، در زغال اخته رتبه دوم کشوری و در سایر محصولات باغی رتبه های اول تا هفتم کشوری را داریم. 

فتحی در خصوص تولیدات دام و طیور نیز گفت: در زیربخش دام و طیور و تولید گوشت قرمز، رتبه سوم کشوری به استان ما تعلق دارد، در تولید تخم مرغ هم به نوعی قطب تولید تخم مرغ کشور محسوب می شویم و حدود ۱۰.۵ درصد تخم مرغ کشور در استان آذربایجان شرقی تولید شده و از این حیث مقام سوم کشوری را داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اظهار کرد: در تولید جوجه یکروزه و مرغ مادر تخمگذار مقام سوم کشور مختص استان آذربایجان شرقی است.

وی همچنین گفت: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی(دیم-آبی) است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار بصورت دیم مطلق و ۳۰۰ هزار هکتار به طور آبی کشت می شوند که ۱۰۵ هزار هکتار آن مربوط به باغات بوده و مابقی در حوزه زراعت قرار دارد.

فتحی با اشاره به این نکته که تقریباً ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی نیز بصورت نیمه آبی کشت می شوند، ادامه داد: میزان تولیدات کشاورزی استان آذربایجان شرقی بین ۴.۸ تا ۵ میلیون تن متغیر بوده که در سال ۹۸ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن از انواع محصولات زراعی، باغی و دام و طیور در استان تولید شد که ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مربوط به بخش زراعت، یک میلیون تن مربوط به باغبانی و مابقی محصولات دامی را شامل می شود. 

کد خبر: ۴۷٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha