۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
پالونیا؛ درختی که ۲ برابر صنوبر قطر می گیرد! / دلایل مخالفت با این گونه صنعتی چیست؟
بازار گزارش می دهد

پالونیا؛ درختی که ۲ برابر صنوبر قطر می گیرد! / دلایل مخالفت با این گونه صنعتی چیست؟

کاشت درخت پالونیا ظرفیت های اقتصادی بسیاری دارد و به دلیل رشد سریع آن می تواند بخش بالایی از نیاز چوبی کشور را تامین کند.

بازار؛ گروه کشاورزی:  کاشت درخت پالونیا از جمله موضوعاتی است که مخالفان و موافقان بسیاری در کشور دارد. به طوری که مخالفان که عمدتا در سازمان جنگلها و مراتع و فعالان محیط زیست هستند معتقدند پالونیا گونه غالب است و اجازه رشد دیگر درختان و گیاهان را در منطقه کشت نمی دهد. آنها بر این اساس ممنوعیت کاشت را دنبال می کنند. اما در سویی دیگر، کارشناسان روی ثمرات کاشت چنین درختی تاکید دارند. موافقان نیز با رد این ادعاها می گویند با توجه به نیاز کشور به واردات چوب سریع الرشد بودن این گونه در تامین نیاز چوبی کشور بسیار راهگشا است و از سوی دیگر می توان این درخت را در مناطقی مانند ماکو و مرز بازرگانی که عاری از دیگر گونه ها هستند کشت کرد.
داوود ربیع، مشاور ارشد شورای ملی مبلمان کشور در این خصوص به بازار می گوید:  پالونیا جزو سریع الرشد ترین درختان جهان است که منطقه بومی آن نیز در منطقه شرق آسیا بخصوص چین، ژاپن و فیلیپین است. در حقیقت حدود ۲۰ سال است که اساتید ما از گرگان شروع به تست زدن برای کشت این درخت کردند و خوشبختانه خوب جواب داد، اما به دلیل اینکه استنباط می شود در منطقه کاشت گونه غالب می شود، در نتیجه در بخش شمال کشور فعلا جلوی کاشت این درخت گرفته شده است. با این وجود در منطقه ماکو چندین هکتار زمین را زیر کشت پالونیا برده اند.

ربیع: سریع الرشد ترین درختان ایران خانواده صنوبرها، تبریزی و سپیدار هستند که در عرض ۷ سال به قطر ۲۰ سانت می رسند اما پالونیا در طی ۵ سال ۳۰ الی ۳۵ سانت قطر می گیرد

 ربیع در خصوص خصوصیات درخت پالونیا نیز می گوید: با توجه به اینکه این درخت سریع الرشد است وزن مخصوص اش تقریبا متوسط به پایین است اما مقاومت خوبی دارد. در نتیجه برای اسکلت مبل هایی که رویه کوبی اند مناسب است. همچنین برای مبلمان مدرن که به اصطلاح مبلمان راحتی نامیده می شود در دنیا بسیار کاربرد دارد.
وی در پاسخ به این سوال که میزان رشد درخت پالونیا دقیقا به چه میزان است که تا به این حد روی سریع الرشد بودن آن تاکید می شود، خاطرنشان می کند: سریع الرشدترین درختان ایران خانواده صنوبرها، تبریزی و سپیدار هستند که در عرض ۷ سال به قطر ۲۰ سانتی متر می رسند. اکالیپتوس نیز در جاهای مرطوب و گرم مثل خوزستان، بابل و رشت بین ۵ تا ۷ سال به قطر ۲۰ سانت می رسد. اما پالونیا در طی ۵ سال ۳۰ الی ۳۵ سانتی متر قطر می گیرد. به همین دلیل از سریع الرشدترین درختان ایرانی هم سرعت رشد اش بالاتر است.

در کنار حمایت از کشت، دولت باید اجازه قطع درخت پالونیا را نیز بدهد
این کارشناس صنعت چوب در خصوص مجوز داشتن یا نداشتن قطع درخت پالونیا نیز اظهار می دارد: در حال حاضر تنها درختانی که در کشور اجازه قطع دارند خانواده صنوبرها و اکالیپتوس هستند. بنابراین به نظر من اولین کاری که دولت باید انجام بدهد این است که قطع پالونیا را در کنار کشت اش حمایت کند و اجازه بدهد که قطع شود. اگر اینگونه باشد چون کشت اش به صورت دیم است چوب آن می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد و قیمت اش برای اهالی صنعت مبلمان هم قیمت با اکالیپتوس و صنوبرها خواهد بود.

 وی با اشاره به مخالفان و موافقان  کشت درخت پالونیا در کشور، می افزاید: در ایران حامیان کشت این درخت، اصولا دانشگاه ها و مراکز علمی به خصوص دانشگاه گیلان و نهالستان کانی در گرگان هستند اما سازمان جنگل ها و مراتع هنوز ترس از این دارد که این گونه غالب باشد و هر جایی کشت شود درختان دیگر نابود شوند چون ریشه ها سریع رشد می کند. به همین دلیل در ایران چندان از کشت آن حمایت نمی شود.
ربیع ادامه می دهد: با این وجود تا جایی که اطلاع دارم اساتیدی در دانشگاه گرگان در حال تحقیق در مورد صحت یا عدم صحت گفته های مخالفان هستند.  اگرچه بنده شخصا معتقدم این گفته ها صحت ندارد، چون تحقیقاتی در کشور چین انجام شده و  با وجود اینکه جنگل های سوزنی برگ و پهن برگ نیز دارند درخت پالونیا را نیز کشت می کنند که می تواند به معنا خطرناک نبودن این گونه باشد.
وی در پایان تاکید می کند: ما معتقدیم  می توان یک منطقه را به طور اختصاصی به کشت درخت پالونیا اختصاص داد تا ترس از غالب شدن آن بر دیگر درختان نباشد. به طوری که در حال حاضر نیز در منطقه ماکو و مرز بازرگان چون  گونه گیاهی دیگری نداریم بهترین منطقه است و کشت می شود.

کیادلیری: گونه های سریع الرشد به شدت مستعد آفات و بیماری ها هستند و اگر در سطح وسیع کاشت شود می تواند منشا طغیان آفات و بیماری ها شوند

در این بین هستند افرادی که معتقدند اگرچه کاشت درخت پالونیا مزایای اقتصادی بالایی دارد  و می تواند حجم زیادی از نیاز چوبی کشور را تامین کند اما تنها نباید از بعد اقتصادی و تجاری به این امر نگریست و ابعاد زیست محیطی و اثرات مخرب آن را نیز باید مد نظر قرار داد.

پالونیا قابلیت مغلوب کردن دیگر گونه ها را دارد
هادی کیا دلیری، مشاور کنوانسیون تنوع زیستی و مدیر گروه رشته جنگل مرتع و آبخیز داری دانشگاه علوم تحقیقات به عنوان یکی از مخالفان کشت پالونیا در کشور به بازار می گوید: پالونیا یک گونه سریع الرشد است و افرادی که کشت آن را ترویج و تبلیغ می کنند به دلیل این مزیت و درآمد اقتصادی بالایی که دارد خواهان کشت آن هستند. به عبارت دیگر این افراد اصولا نگاه اقتصادی به تولید این درخت دارند.
کیا دلیری می افزاید: با این وجود چون پالونیا نسبت به گونه های گیاهی دیگر سریع الرشد تر است در نتیجه می تواند دیگر گونه ها را به اصطلاح جا بگذارد و مغلوب کند. وی خاطر نشان می کند: از سوی دیگر گونه های سریع الرشد به شدت مستعد آفات و بیماری ها هستند و اگر در سطح وسیع کاشت شود می تواند منشا طغیان آفات و بیماری ها شوند.
کیا دلیری هم البته روی انجام بررسیها و کشت متناسب با مطالعات تاکید دارد. وی با بیان اینکه این درخت ریشه جوش های زیادی می دهد و خود بخود زیاد می شود، می افزاید: به همین دلیل گیاه شناسان اعلام می کنند تا زمانی که این شبهات از سوی سازمان های تحقیقاتی برطرف نشود نباید کشت شود.
وی تصریح می کند: با این وجود شاهد هستیم که به دلیل منافع اقتصادی که دارد مردم عادی نیز شروع به کشت و ترویج پالونیا می کنند.

کد خبر: ۴۷٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha