۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
تعطیلی ۵۹۰ واحد صنعتی مازندران/ مسئولان: حال صنعت خوب است
بازار گزارش می‌دهد؛

تعطیلی ۵۹۰ واحد صنعتی مازندران/ مسئولان: حال صنعت خوب است

ساری- رکود و غیرفعال بودن بیش از ۵۹۰ واحد صنعتی و تولیدی مازندران درحالی است که دیگر واحدهای تولیدی فعال نیز با ظرفیت پایین مشغول تولید بوده و بیشتر بلاتکلیف هستند.

بازار؛ گروه استان ها: می گویند حال صنعت مازندران خوب است، اما تو باور مکن چرا که طبق آمارهای غیررسمی فقط بیش از ۵۹۰ واحد صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی تعطیل و راکد هستند و وضعیت بقیه واحدها نیز چندان خوش نیست.

مازندران که در گذشته های نه چندان دور به دلیل برخی قوانین و زمانی که قیمت دلار هفت تومان بود از دستیابی به صنایع به ویژه صنایع بزرگ و مادر محروم مانده بود، اکنون و در زمان دلار هزار تومانی در تقلا است تا محرومیت ها و محدودیت های فراروی صنعتی را جبران کند.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان های شمالی از جمله مازندران سال های قبل در احداث صنایع با ممنوعیت و محدودیت مواجه بودند، افزود: به همین دلیل مازندران از نظر احداث واحدهای صنعتی جزو استان ها و مناطق نوپا محسوب می شود.

وی با اظهار اینکه صنعت حداقل در ۲۰ سال اخیربه استان های شمالی از جمله مازندران وارد شده است، اظهار داشت: در این مدت سعی شد تا ممنوعیت و محدودیت فراروی ایجاد صنایع از جمله صنایع خاص در استان برداشته شود.

قوانلو با تاکید براینکه هیچ محدودیتی برای ایجاد صنایع در استان های شمالی نباید وجود داشته باشد، افزود: در کشورهای اروپایی نظیر آلمان و اسپانیا در دل جنگل ها و شهرها کارخانه های فولاد در حال فعالیت هستند اما این صنایع هیچ آلودگی محیطی زیستی ندارند.

صنعت مازندران نوپا است
رئیس سازمان صمت مازندران ادامه داد: ممنوعیت ایجاد صنایع در گذشته موجب شده تا صنعت مازندران نوپا باشد و با این حال میزان سرمایه گذاری های صنعتی در سال های اخیر در استان رو به رشد بوده است.

وی مجموع سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه صنعتی کشور را ۳۳۷ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: سهم استان مازندران از این میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان است و این مربوط به پروانه های بهره برداری شده است.

وی با اظهار اینکه دو میلیون نفر در کشور در بخش صنعت مشغول کار هستند که سهم مازندران ۸۳ هزار نفر است، ادامه داد: متاسفانه اشتغال بالای ۵۰ نفر در واحدهای صنعتی استان پایین است و فقط ۱۸۰ کارخانه با ۵۰ نفر اشتغال به بالا داریم.

قوانلو با اظهار اینکه مازندران به رغم عقب ماندگی و محدودیت ها رتبه هشتم بخش صنعتی رادارد، گفت: از نظر سرمایه گذاری صورت گرفته رتبه ۱۴ را دارا هستیم.

رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به کاهش صدور مجوزهای صنعتی در استان گفت: باید سریعا کار متقاضیان صنعتی را انجام داد و این مسئله سبب رغبت و افزایش سرمایه گذاری های صنعتی شده است.

۲.۶ درصد سرمایه گذاری و ۳.۸ درصد شاغلان صنعتی کشور به این استان اختصاص دارد و این آمارها نشان از پایین بودن میزان سرمایه گذاری صنعتی در استان است

 در حال حاضر ۴.۴ درصد واحدهای صنعتی کشور در مازندران وجود دارد و این درحالی که ۲.۶ درصد سرمایه گذاری و ۳.۸ درصد شاغلان صنعتی کشور به این استان اختصاص دارد و این آمارها نشان از پایین بودن میزان سرمایه گذاری صنعتی در استان را نشان می دهد.

احداث واحدهای بزرگ و صنایع مادر باید در دستور متولیان امر در مازندران قرار گیرد و پیش بینی ی شود با ایجاد صنایعی نظیر پتروشیمی بخشی از محدودیت ها و عقب ماندگی های صنعتی استان برطرف شود.

مازندران محروم از صنایع بزرگ
یک کارشناس حوزه اقتصادی در مازندران با اشاره به محرومیت مازندران از صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی در استان گفت: مازندران در صورت داشتن چند صنعت بزرگ نظیر پتروشیمی می تواند در حوزه اقتصادی در کشور پیشگام باشد.

محمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار برلزوم تسریع درتکمیل طرح های نیمه کاره صنعتی و رونق بخشی به واحدهای تولیدی را در استان ضروری برشمرد و گفت: با تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی سالانه بیش از سه تا چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در جدید در استان محقق می شود.

وی ایجاد و تکمیل پایانه های صنعتی را از جمله ضرورت ها در استان بیان کرد و گفت: تکمیل این پایانه های کشاورزی و شیلاتی می تواند عقب ماندگی های صنعتی را جبران کند.

در عین حال عبداله مهاجر رئیس اتاق و پارلمان بخش خصوصی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رونق تولید و بازگشت واحدهای راکد و تعطیل به مدار تولید افزود: در حال حاضر ۵۹۰ شرکت و واحد تولیدی صنعتی در شهرک های صنعتی استان تعطیل هستند و باید چاره اندیشی شود.

بیشتر صنایع با ظرفیت پایین کار می کنند
وی اظهار داشت: شمار زیادی از واحدهای تولیدی استان با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در حال تولید هستند و باید آمارهای درستی از وضعیت صنایع در استان ارائه شود.

مهاجر با عنوان اینکه واقعیت های صنعتی استان را باید درک کنیم، تصریح کرد: آمارهای ارائه شده دولت در حوزه های صنعتی باید بررسی و راستی آزمایی شود زیرا این مسئله به پایش مسائل و رفع آن کمک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تاکید کرد: اگر واقعیت ها را درست ببینیم بهتر می توان مسائل را مدیریت کرد و به عنوان نمونه آمارهای تورم در استان ۲۸ درصد عنوان می شود ولی در برخی کالاها تا ۴۰۰ درصد تورم وجود دارد.

وی با اظهار اینکه وزارت صمت یکی از منفعل ترین وزارتخانه به شمار می رود، افزود: امروز سود تولیدکنندگان از گذشته بسیار پایین تر است و این درحالی که به دلیل افزایش تورم، به سرمایه چندبرابری نیازمند است.

مهاجر با اشاره به بی ارزش شدن پول ملی گفت: در این شرایط نمی توان به تولید پرداخت زیرا تاجرو بازرگان در حال حاضر با دغدغه ای به نام ارز روبرو است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران تعهدات ارزی را از جمله مسائل فراروی تولید و صنایع در استان بیان کرد و گفت: در این شرایط صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطالبات زیادی دارند و نمی تواند پول را به کشور منتقل کنند.

در سال جاری ۵۴۱ فقره جواز صنعتی در استان صادر شد که بهره برداری از این صنایع می تواند عقب ماندگی استان را در حوزه صنعتی رشد دهد و در کنار آن باید امکانات و زیرساخت های سرمایه گذاری را در استان تقویت کرد.

کد خبر: ۴۷٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha