۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
آیا روسیه به تصمیم اوپک تن می دهد؟
چه کشورهایی از افت قیمت نفت بیشتر زیان می کنند

آیا روسیه به تصمیم اوپک تن می دهد؟

یک کارشناس انرژی با اشاره به قیمت تمام شده بالای تولید نفت در کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و حتی روسیه، گفت: این کشورها ناچار به همکاری با تصمیم اوپک هستند .به عنوان مثال اگر بهای نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه برسد، تولید شیل اویل آمریکا کاهش ۸۵ تا ۹۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

 بازار: قیمت نفت به کمتر از ۵۵ دلار رسید. نفت خام برنت که در اوایل ژانویه به ۷۰ دلار در هر بشکه رسیده بود، روز جمعه به قیمت ۵۴ دلار و ۴۷ سنت دلار در هر بشکه معامله شد. روند نزولی بهای نفت در حالی همچنان ادامه دارد که اعضای اوپک برای مقابه با اثرات شیوع ویروس کورنا قصد دارند که تولید خود را ۶۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند. با وجود نگرانی‌های تولید کنندگان نفت، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته که مسکو برای ارزیابی وضعیت ایجاد شده در بازار نفت پس از شیوع ویروس کرونا به زمان بیشتری نیاز دارد. روسیه که بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت خارج از اوپک در اوپک‌پلاس است، به گفته کارشناسان اقتصادی ناچار است به این تصمیم تن دهد. سید حمید حسینی دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی به بازار می گوید: قیمت تمام شده تولید نفت در کشورهایی همچون روسیه، آلمان، کانادا، نروژ و برزیل بسیار بالاست و این کشورها قادر به تولید و صادرات آن با قیمت پایین نخواهند بود.

اسپوتنیک هم در گزارشی به نقل از شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی، نفت تولیدی روسیه یکی از گران ترین نفت ها در جهان اعلام کرده است. بر اساس این گزارش تولید هرر بشکه نفت در خشکی ۴۴ دلار و در دریا ۴۲ دلار برای روسیه تمام می‌شود.

سید حمید حسینی در اینباره می گوید: قیمت تمام شده تولید نفت برای کشورهای عضو اوپک به خصوص کشورهای منطقه خاورمیانه خیلی کمتر از کشورهایی همچون روسیه و کاناداست و برخلاف آنچه این کشورها نشان می دهند، شیوع ویروس کورنا برای آنها به مراتب می‌تواند نگران کننده تر باشد.

او ادامه داد : به عنوان مثال اگر بهای نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد، تولید شیل اویل آمریکا کاهش ۸۵ تا ۹۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. چرا که هزینه استخراج نفت در این کشور بسیاری بالاست و قادر به رقابت با کشورهای عضو اوپک نخواهد بود.

اوبا بیان اینکه حدود ۳۰ درصد نیاز بازار توسط کشورهای عضو اوپک تامین می شود، ادامه داد: کشورهایی همچون آمریکا و روسیه برای حفظ منافع خود ناچار به همراهی با تصمیم اوپک پلاس هستند.

اوپک کورنا را شکست می دهد؟

اوپک با محاسبات سختی روبرو شده است. نفت برنت در هفته گذشته ۶.۳ درصد افت داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات دیروز با ۶۳ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش به ۵۰ دلار و ۳۲ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم در این هفته ۲.۴ درصد کاهش داشت. اما از آنجاییکه میزان تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت هنوز مشخص نیست، نمی توان زمان دقیقی را برای توقف این روند کاهشی اعلام کرد. محدود شدن فعالیت اقتصادی باعث کاهش بیشتر مصرف انرژی میشود و این اوپک را بیش از پیش نگران می‌کند چون چین بزرگترین وارد کننده انرژی و یک مصرف کننده مهم است. شرکت تحقیقات بازار ورود مکنزی تخمین می زند تقاضای نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد که یک درصد مصرف کل جهان است.

با این وجود دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی نسبت به بهبود وضعیت بازار امیدوار است. او که چشم انداز مثبتی نسبت به آینده بازار نفت دارد، می گوید: اوپک در سال های گذشته نشان داده که به خوبی از پس تنظیم بازار در شرایط بحرانی بر می‌آید. گاهی برای کنترل قیمت ها به رنج قیمتی تعیین کرده و گاهی هم از طریق کاهش تولید، تعادل را به قیمت ها بازگردانده است.  

اوپک‌پلاس که به تنهایی ۴۰درصد نفت دنیا را تولید می‌کند، در نشست قبلی خود در دسامبر توافق کرد میزان کاهش تولید خود را از ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز به ۷/ ۱ میلیون برساند. علاوه بر این، عربستان داوطلبانه میزان تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه پایین‌تر از سهمیه خود نگه داشته است که به این ترتیب، میزان واقعی کاهش روی ۲.۱ میلیون بشکه در روز قرار دارد. منابع آگاه که در نشست سه روزه کمیته ویژه اوپک‌پلاس حضور داشتند همچنین گفته‌اند پیشنهاد دیگری برای تمدید کاهش ۲.۱ میلیون بشکه‌ای نفت در روز تا پایان سال‌جاری میلادی داده‌اند. این توافق ماه آینده (مارس) منقضی می‌شود.

کد خبر: ۴٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha