۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
 ساختار ترکیب اقتصادی مازندران رو به تغییر است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران:

ساختار ترکیب اقتصادی مازندران رو به تغییر است

ساری- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: ساختار و ترکیب اقتصادی استان در حال تغییر به سمت بخش خدمات بوده و ۵۰ درصد ارزش افزوده استان در این بخش است.

به گزارش خبرنگار بازار، مفید غلامی صبح چهارشنبه در کارگاه آموزشی شورای مشورتی تدوین سند آمایش، نوآوری و فناوری استان در باشگاه فرهنگیان ساری با اظهار اینکه طبق گزارش بانک جهانی، دوم سوم مشاغل آینده در معرض ماشینی شدن هستند، افزود: همچنین طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، دوسوم دانش آموختگان کنونی در آینده در مشاغلی مشغول به کار می شوند که اکنون وجود ندارد.

وی با اشاره به رشد دوبرابری دانشگاه ها و مراکز فناوری منجر به رشد چهار درصدی اقتصادی هر جامعه می شود، ادامه داد: در ایران رشد علم و تولید آن تاکنون خوب بوده و بین سال ۷۶ تا ۹۶ متوسط رشد مطلوب بوده است و اکنون ایران به رتبه ۱۶ در عرصه تولید علم و فناوری رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اظهار اینکه در استان دارای آسیب ها و چالش هایی در حوزه علم هستیم، گفت: باید به تولید علم، فناوری و نوآوری توجه ای داشته باشیم.

غلامی به سهم استان در حوزه ارزش افزوده بخش کشاورزی اشاره و اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد ارزش افزوده در بخش خدمات است و شاغلان بخش های سه گانه به نفع بخش خدمات روبه تغییر است و این نشان می دهد ساختار و ترکیب اقتصادی استان در حال تغییر است.

وی گفت: ما در سطح ملی و منطقه ای در دام اتفاقاتی افتادیم که دام درآمد متوسط از جمله آسیب ها است و باید از این دام عبور کنیم و برنامه های توسعه را به پیش بریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران یادآور شد: برای خروج از دام درآمد متوسط که در حال سوق یافتن به دام زیرمتوسط است باید به سمت الگوی فناوری پیش رویم زیرا ساختار اشتغال و بیکاری را بیشتر فارغ التحصیلان تشکیل می دهند.

غلامی با بیان اینکه در حوزه بیکاران بدون تحصیل مشکلی نداریم و حتی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، بر لزوم مدیریت کردن تغییرات در ساختار کسب و کارها تاکید کرد و گفت: راهبردهای توسعه باید به سمت فناوری و دانش باشد و استراتژی فناوری و نوآوری را باید مشخص کنیم.

کد خبر: ۴۷٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha