۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
بستر تولید در سال جهش تولید فراهم نیست
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

بستر تولید در سال جهش تولید فراهم نیست

لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: افزایش صادرات به کشورهای همسایه بدون وجود زیرساخت‌های مورد نیاز مقدور نخواهد بود.

به گزارش بازار، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: گفت: کشور ما یک کشور پر پتانسیل در زمینه صادرات است و بطور مثال ما حدود ۱۰۰ سال است که صادرات نفت خام داریم و ۵۰ درصد سبد غیرنفتی ما از مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی و میعانات تولید می‌شود و این امر نشان دهنده سرمایه گذاری و ایجاد زنجیره های تولید است.

وی افزود: در حوزه غیر نفتی در بحث کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی از تولیدات ویژه ای برخورداریم و در حوزه تولیدات کفش وسایل خانگی و سایر صنایع ظرفیت‌های خالی بسیاری داریم. در صورت استفاده صحیح از این ظرفیت‌ها می‌توانیم صادرات کشور را افزایش دهیم.

لاهوتی با اشاره به اینکه تجارت ما متناسب با تولید پیشرفت نکرده است اظهار داشت: سیاست گذاری‌ها علیرغم حمایت از تولید کننده؛ از تجارت و تجارت کنندگان غافل بوده است. امروزه به دلیل نبود کانتینرهای یخچال‌دار مناسب برای جابجایی محصولات فسادپذیر با مشکل مواجه هستیم. حدود ۱۳ میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی ما کالاهای فساد پذیر هستند و با نبود کانتینرهای مناسب، حمل و نقل و صادرات در این زمینه کاهش خواهد داشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید که ما مسئول اجرایی نیستیم و فقط تشکل صادراتی کشور در اتاق بازرگانی هستیم افزود: ما اتصال دهنده فعالان زمینه تولید با حاکمیت و بیان کننده نظرات هستیم و مسئولیت‌های اجرایی نداریم. تجهیز کانتینرها، بنادر، نوسازی ناوگان ها و دیگر مسائل اجرایی بر عهده ما نیست تمامی موارد ذکر شده وظایف حاکمیتی است که یا خودشان انجام می دهند و یا به دست بخش خصوصی می سپارند.

وی افزود: برخی از مواردی را که ما مطرح می کنیم طی سه دهه گذشته حل شده و برخی از مشکلات هنوز باقی مانده است در حقیقت سیاست‌گذاری‌های سال ۱۳۹۹ متناسب با شعارهای ما در تحقق شعار سال نبوده است. با عدم حمایت از صادرکنندگان هیچ رشد و جهشی در تولید اتفاق نخواهد افتاد.

وی در راستای اظهارات رئیس جمهور درخصوص افزایش صادرات و مراوده با کشورهای همسایه گفت: این اتفاق در صورت نبود زیرساخت‌ها رخ نخواهد داد و نمی توان بدون وجود بستر مناسب، توقع دوندگی داشت.

لاهوتی با اشاره به اینکه برخی اهداف کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند گفت: برخی از اعمال مثل بسته های حمایتی و تسهیل برگشت ارز صادراتی باید در کوتاه مدت انجام شود ولی برخی موارد دیگر مثل زیرساختها در طولانی مدت اتفاق می افتد. شواهد نشان می دهد که علت عدم رفع موانع می تواند عدم انجام وظیفه دستگاه ها به نحو احسن و یا نیاز به قدرت بیشتر در خصوص حمایت ها و رفع موانع باشد.

کد خبر: ۴۷٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha