۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
بی‌انگیزگی سهامداران بازار سرمایه برای نگه داشتن سهام/ آینده بورس، در گرو انتخابات آمریکا
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

بی‌انگیزگی سهامداران بازار سرمایه برای نگه داشتن سهام/ آینده بورس، در گرو انتخابات آمریکا

دلبری، کارشناس بازار سرمایه معتقد است باید محرک های قوی برای ورود به بازار سرمایه باشد که اکنون وجود ندارد.

رامین کیانی؛ بازار: شاخص کل بیش از دو ماه است در یک محدوده خاص در حال نوسان بوده و در این مدت سرمایه گذاران نتوانستند بازدهی خوبی را کسب کنند، امروز نیز شاخص کل با ریزش بیش از ۱۰ هزار واحدی کار خود را آغاز کرده  و هم اکنون به ریزش ۱۴ هزار واحدی رسیده است. علی صحرائی مدیرعامل شرکت بورس تهران دیروز در مصاحبه ای گفت، بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان از پول های مردم در پرتفوها بوده و منتظر ورود به بازار بعد از تثبیت روند صعودی هستند.

سهامداران انگیزه ای برای ورود به بازار ندارند
مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره نوسانات اخیر شاخص کل این بازار، تصریح کرد: بازار وارد مرحله‌ای شده است که سهامداران انگیزه‌ای برای نگه داشتن سهام ندارند و با کمترین سود آن سهام را می‌فروشند چرا که گزارش‌های مالی سه ماهه هر شرکت در دسترس و سودها مشخص است.
وی افزود: با این حال، این گزارش‌ها سود یا زیانی را با اطمینان پیش‌بینی نمی‌کنند و وضعیت قطعی بورس در گرو اطلاعاتی درباره قیمت‌های جهانی، انتخابات آمریکا و مشخص شدن وضعیت کرونا است؛ به همین دلیل، سهامداران سعی می‌کنند با کمترین تغییر مثبت در شاخص، سود مناسب را شناسایی کنند و سهام خود را بفروشند.
این کارشناس بورس درباره بالا رفتن حجم فروشندگان در بازار سرمایه، تصریح کرد: در حال حاضر، بازار وارد کانالی شده است که با نوسان ۱۰ یا ۱۵ درصد مثبت، حجم فروشندگان بیشتر می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی بازار اصلاح قیمتی دارد، صف‌های خرید و فروش زیاد می‌شوند و سهم‌ها به خوبی معامله می‌شوند.
دلبری گفت: از یکسو سهامداران بورس علاقه ندارند کامل از بازار خارج شوند و از سوی دیگر، زیاد به دنبال ریسک نیستند و نمی‌خواهند دارایی آن‌ها زیاد در بازار بماند زیرا در حال حاضر، در شرایطی هستیم که تمام اقتصاد جهان به دلیل نامشخص بودن وضعیت بیماری کووید-۱۹، در حالت انتظار قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات آمریکا در وضعیت بازارهای جهانی، تصریح کرد: این انتخابات برای بازار تعیین کننده به شمار می‌رود چون اگر ترامپ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، توافق کشور ما با چین، یک توافق متزلزل خواهد بود چرا که استراتژی ترامپ مبنی بر مناقشه با کشورهای مختلف است و به همین دلیل، پیش‌بینی‌هایی که می‌توان متأثر از انتخابات آمریکا دانست، دو طیف کاملا متفاوت است که کل بازار جهانی را در بر خواهد گرفت.

وضعیت بورس در هفته های آینده چه خواهد شد؟
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار در هفته‌های آتی، گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و یا وضعیت کرونا از وضعیت حال حاضر وخیم‌تر نشود، با حفظ شرایط موجود می‌توان امید داشت که سهم‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران در بورس ارائه شود.
 دلبری افزود: دلار نیما رشد قابل توجهی خواهد داشته است و اغلب قیمت‌های جهانی به قیمت‌های قبل از شیوع کرونا رسیده‌اند؛ علاوه بر این، قیمت‌هایی که ما در بورس کالا می‌بینیم، قیمت‌های جذابی است هرچند نسبت‌های قیمت به درآمد یا قیمت به فروش در سطح بالایی قرار دارند، اما با حفظ شرایط می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی روند صعودی یا نزولی بودن بازار در هفته آتی کار دشواری است، تصریح کرد: روندهایی مانند نرخ ارز و کل شرایط اقتصادی جهان در حالت سردرگمی قرار دارند و باید در کوتاه‌مدت بازار را مشاهده کنیم که به نظر می‌رسد فعلا، به دلیل اصلاح قیمت تند بازار در مرداد و شهریور، بورس روندی نزولی نخواهد داشت و اگر حجم معاملات بالاتر برود، احتمال این وجود دارد که منابع زیادی وارد بورس شود اما به شرطی که برای سهام عدالت هم تمهیداتی اندیشیده شود چون این سهام کفه عرضه را به طرز وحشتناکی سنگین کرده است.

کد خبر: ۴۷٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha