۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
بلاک چین عامل افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی تا ۱.۷۶ تریلیون دلار
طی یک دهه آینده روی می دهد

بلاک چین عامل افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی تا ۱.۷۶ تریلیون دلار

با توجه به این که بلاک چین این روزها هر چه بیشتر به منظور امنیت و از طرفی شفافیت و ردیابی در صنایع مختلف و زنجیره تامین کاربرد دارد، از این رو انتظار می رود در سالهای آینده شاهد رشد قابل توجه این فناوری و عامل افزایش در تولید ناخالص جهانی باشیم.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «ایند راسترا» در گزارشی که توسط موسسه پی دبلیو سی منشتر شده به بررسی تاثیر بلاک چین روی اقتصاد و صنایع مختلف پرداخته است: تجزیه و تحلیل جدید توسط پی دبلیو سی نشان می دهد که فناوری بلاک چین توانایی افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی  را تا ۱.۷۶ تریلیون دلار آمریکا طی  یک دهه آینده را دارد.

این یافته کلیدی گزارش جدید پی دبلیو سی، دلیل تریلیون دلاری را تجدیدنظر در بلاکچین، ارزیابی نحوه استفاده از این فناوری و بررسی تأثیر بلاک چین بر اقتصاد جهانی می داند. این گزارش از طریق تجزیه و تحلیل پنج کاربرد برتر بلاک چین، رتبه بندی شده بر اساس پتانسیل آنها برای تولید ارزش اقتصادی، به ارزیابی پتانسیل این فناوری را برای ایجاد ارزش در سراسر صنعت، همچون مراقبت های بهداشتی، خدمات دولتی و عمومی، تولید، امور مالی، لجستیک و خرده فروشی می پردازد.

استیو دیویس، رهبر جهانی، بلاک چین و شریک پی دبلیو سی انگیس می گوید: فناوری بلاک چین مدت هاست که با رمز ارزها مانند بیت کوین همراه شده است، اما موارد بیشتری وجود دارد که به ویژه در نحوه امنیت، اشتراک و استفاده از داده ها توسط سازمان های دولتی و خصوصی ارائه می شود.

وی ادامه می دهد: همانطور که سازمانها با تأثیرات همه گیر کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کنند، از طرفی بسیاری از اقدامات خرابکارانه هم تسریع شده اند. این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که بلاکچین چگو نه از سازمان ها در نحوه بازسازی و پیکربندی مجدد عملیات، اعتماد، شفافیت و کارایی پشتیبانی می کند.

این گزارش پنج حوزه کاربردی اصلی بلاک چین را شناسایی کرده و پتانسیل آنها برای تولید ارزش اقتصادی را با استفاده از تجزیه و تحلیل اقتصادی و تحقیقات صنعت ارزیابی می کند. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که یک نقطه اوج در سال ۲۰۲۵ وجود دارد زیرا انتظار می رود فناوری بلاک چین در مقیاس کل اقتصاد جهانی پذیرفته شود.

ردیابی و پیگیری محصولات و خدمات - یا منابع- که به عنوان یک اولویت جدید برای زنجیره های تأمین بسیاری از شرکت ها در طی بیماری همه گیر کووید ۱۹ مطرح شده است، بیشترین پتانسیل اقتصادی را دارد (۹۶۲ میلیارد دلار آمریکا). بلاک چین می تواند دامنه گسترده ای داشته باشد و از شرکت های مختلفی از صنایع سنگین، از جمله استخراج از معدن تا افزایش نظارت عمومی و سرمایه گذاری در مورد منابع پایدار را دربر می گیرد.

همچنین زمینه پرداخت ها و خدمات مالی، از جمله استفاده از ارزهای دیجیتال، یا حمایت از شمول مالی از طریق پرداخت های مرزی و حواله (۴۳۳ میلیارد دلار آمریکا). مدیریت هویت (۲۲۴ میلیارد دلار آمریکا) شامل شناسه های شخصی، مدارک حرفه ای و گواهینامه ها اعتباری برای جلوگیری از تقلب و سرقت اطلاعات هویتی را شامل می شود.

استفاده از بلاک چین در قراردادها و حل و فصل اختلافات (۷۳ میلیارد دلار آمریکا) و تعامل مشتری (۵۴ میلیارد دلار آمریکا) از جمله استفاده از زنجیره بلوک در استراتژی های بازاریابی، توانایی بلاک چین را در گستره وسیع تری از بخش های دولتی و خصوصی صنعت نشان می دهد.

در عین حال که موفقیت بلاک چین به یک فضای حمایت سیاسی، اکوسیستم تجاری که آماده بهره برداری از فرصت های جدید فناوری و یک ترکیب مناسب صنعت است، بستگی خواهد داشت.

این درحالی است که در کل قاره ها، آسیا بیشترین سود اقتصادی را از فناوری بلاکچین می بیند. اما از نظر کشورها  به صورت جداگانه، بلاک چین می تواند بالاترین سود خالص بالقوه را در چین (۴۴۰ میلیارد دلار) و ایالات متحده آمریکا (۴۰۷ میلیارد دلار) داشته باشد. همچنین پنج کشور دیگر  آلمان، ژاپن، انگلیس، هند و فرانسه - سود خالصی بیش از ۵۰ میلیارد دلار دارند.

مزایای هر کشور از بلاک چین متفاوت است، با اقتصاد متمرکز بر تولید مانند چین و آلمان در حوزه منشأ و ردیابی بیشتر بهره مند می شوند، در حالی که ایالات متحده بیشترین استفاده را از کاربرد آن در اوراق بهادار و پرداخت و همچنین هویت و اعتبار می برد.

 از طرفی بزرگترین ذینفعان به نظر می رسد بخش های دولتی، آموزش و بهداشت و درمان باشند. پی دبلیو سی انتظار دارد که این بخشها با بهره گیری از کارایی هایی که بلاک چین، انها را به دنیای هویت و اعتبار وارد می کند، تقریباً ۵۷۴ میلیارد دلار آمریکا سود ببرند.

در همین حال، مزایای گسترده تری برای خدمات تجاری، ارتباطات و رسانه ها وجود خواهد داشت، در حالی که عمده فروشان، خرده فروشان، تولید کنندگان و خدمات ساختمانی از استفاده از بلاک چین برای جلب مشارکت مصرف کنندگان، تأمین منابع و ردیابی بهره مند می شوند.

احتمال اینکه بلاک چین به عنوان بخشی از استراتژی آینده سازمانها در نظر گرفته شود، مربوط به تحقیقات پی دبلیو سی با رهبران تجاری است که نشان می دهد تقریباً دو سوم از مدیران عامل (۶۱ درصد) گفتند که آنها در حال تبدیل و دیجیتال کردن عملیات و فرآیندهای اصلی کسب و کار خود هستند.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که سازمانها می توانند با اجرای فن آوری های نوظهور مرتکب شوند، بی توجهی به افراد در تیم است. برای کارکردن، شناسایی فرصت و ارزش استراتژیک و تسهیل سطح صحیح نیاز به پشتیبانی مدیران و همکاری در یک صنعت است

استیو دیویس معتقد است یکی از بزرگترین اشتباهاتی که سازمانها می توانند با اجرای فن آوری های نوظهور مرتکب شوند، بی توجهی به افراد در تیم است. برای کارکردن، شناسایی فرصت و ارزش استراتژیک و تسهیل سطح صحیح نیاز به پشتیبانی مدیران و همکاری در یک صنعت است.

وی افزود: با توجه به اختلالات اقتصادی که سازمانها در حال حاضر با آن سرو کار دارند، می توان با به کار بردن و اثبات استفاده مفهومی که در صورت موفقیت قابل تمدید و گسترش است، به کسب و کارها امکان داد  تا ارزش این فناوری را شناسایی کنند.

این گزارش هشدار می دهد در صورت تحقق پتانسیل تأثیر اقتصادی بلاک چین، سربار انرژی آن باید مدیریت شود. رشد فعالیتهای تجاری و دولتی در زمینه تغییرات آب و هوایی، از جمله تعهدات مربوط به تحول حذف گازهای گلخانه ا ی، به این معنی خواهد بود که سازمانها برای کاهش اعتماد به مراکز داده سنتی و مصرف انرژی مرتبط با فناوری آنها، باید مدلهای جدیدی را برای تلفیق و به اشتراک گذاری منابع زیرساخت در نظر بگیرند.

گفتنی است این گزارش بخشی از یک سری پی دبلیو سی را تشکیل می دهد، که به بررسی تأثیر اقتصادی و موارد استفاده عملی برای فناوری های نوظهور از جمله هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده و مجازی و بلاکچین می پردازد.

کد خبر: ۴۷٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha