۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
بار سنگین گرانی بر دوش مسکن؛ مردم به حاشیه‌های شهر اصفهان پناه بردند
بازار گزارش می دهد؛

بار سنگین گرانی بر دوش مسکن؛ مردم به حاشیه‌های شهر اصفهان پناه بردند

اصفهان- با غیرعادی شدن اوضاع مسکن بسیاری از مردم قدرت خرید یا حتی اجاره خانه در سطح شهر اصفهان را ندارند و در چنین شرایطی بسیاری از مردم مجبور هستند که به حاشیه شهر پناه ببرند.

دریا قدرتی پور؛ بازار: مدتی است همه به امید سیاست‌های کلان اقتصادی دولت هستند تا بتواند، با ایجاد طرحی جامع درباره مسکن از التهاب بازار بکاهد و یا با بسیج همگانی برای رفع مشکلات بازار مسکن نقطه عطفی ایجاد کند شاید که حباب قیمت های کاذب مسکن که هر روز در حال بالا رفتن است بترکد.

اما قیمت مسکن بی توجه به حباب گرانی، این روزها بی تابانه بالاتر و بالاتر می رود، این امر را  با مراجعه به هر دفتر مشاوره املاکی و یک پرس و جوی ساده از قیمت خانه می توان دریافت؛ قیمت هایی که دغدغه جدیدی را برای مردم ایجاد کرده اند و بدون هیچ منطقی و فقط به سبب اراده مالکان سر به فلک کشیده اند.

این روزها مشاوران املاک سطح شهر آنقدرها سرشان شلوغ نیست، اما در حاشیه ها این موضوع فرق می کند، کسانی که از لحاظ مالی درآمد حداقلی دارند مجبور شده اند که به حاشیه شهر رانده شوند چون اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشند نیز نمی توانند در یکی از مناطق پایین شهر هم خانه مناسبی بخرند بنابراین باید به امید یافتن خانه ای مناسب هر چند کوچک و تنگ و تاریک به حاشیه ها پناه می برند.

قیمت هایی که سر به فلک می کشد
بسیاری از کارشناسان معتقدند در این شرایط اگر دست روی دست گذاشته شود، سیر صعودی قیمتها ادامه خواهد داشت و به همین سبب حوزه مسکن نیازمند تدبیر فراتر از جدیت است؛ در این میان برخی هم انگشت گناه را به سمت مسکن مهر می برند و وجود آن را باعث گران شدن قیمت مسکن می دانند.

مردم قبلا می توانستند با حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون یک خانه در نقطه خوبی در اصفهان خانه بخرند اما اکنون با همین پول می توانند در حاشیه ها سکنی بگزینند

در این ارتباط عضو سابق کمیسیون شهرسازی معماری عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، طرح مسکن مهر را آخرین راهکار برای خانه دار شدن مردم کم درآمد می داند و می گوید همیشه وقتی یک زمین آباد می شود قسمت های قبل تر از آن گرانتر می شود و ارزش افزوده بالاتری پیدا می کند ولی برای خانه دار شدن مردم کم درآمد راهی به جز این موضوع نبود.

عبدالرسول جانثاری دلیل گرانی مسکن را تورم کاذبی می داند که در این مقوله اتفاق افتاده است و در این ارتباط به خبرنگار بازار می گوید: مردم قبلا می توانستند با حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون یک خانه در نقطه خوبی در اصفهان خانه بخرند اما اکنون با همین پول می توانند در حاشیه ها سکنی بگزینند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی
وی اضافه کرد: افزایش قیمت ساختمان به دو دلیل است، اول اینکه حالت مستقیم دارد که هزینه اضافه تری است که سازنده از خریدار می گیرد و شامل افزایش قیمت مصالح خدمات مهندسی و بیمه ساختمان و... است که تاثیر زیادی بر روی قیمت ساختمان می گذارد و تفاوت فاحشی بین قیمت آپارتمان با زمین به وجود می آورد.

جان نثاری تصریح کرد: دومین عامل گرانی است که ناشی از اثرات تورمی است و ارتباط مستقیمی به اصل آپارتمان و یارانه ها ندارد، بلکه به اقتصاد کلان و نقدینگی های سرگردان بازمی گردد که به سمت مسکن آمده است و این نقدینگی اثرات تورمی در پی داشته و قیمت ها را غیر منطقی می کند.

اقتصاد بیمارو بالا رفتن قیمت مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان، با این موضوع موافق است. رسول جهانگیری مشکل اصلی را بر شانه اقتصاد بیمار می اندازد و قبول دارد که به حاشیه رانده شدن مردم اصفهان و چاق شدن این کلان شهر به نفع هیچکس نیست.

این روزها مسکن که به عنوان یک کالای تولیدی محسوب می شد، از حالت اقتصادی خارج و به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است که این امر در بالا رفتن قیمت مسکن تاثیر دارد

وی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گاهی دیده می شود در  مناطقی که حتی حاشیه شهر محسوب می شود، گروهی که سرمایه های عظیمی دارند، اقدام به سرمایه گذاری کرده و افزایش قیمت بازار را به این مناطق سوق می دهند و باعث گرانی مسکن حتی در این مناطق نیز می شوند.

جهانگیری تاکید کرد: این روزها مسکن که به عنوان یک کالای تولیدی محسوب می شود، از حالت اقتصادی خارج و به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است که این امر در بالا رفتن قیمت مسکن تاثیر دارد.

در این میان برخی از مشاوران املاک هم از همین موضوع گلایه دارند؛ آنها معتقدند که این مالکان هستند که نرخ ها را تعیین می‌کنند. این اعتقاد رضایی یکی از بنگاه داران خیابان عسگریه است.

وی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تا همین دو سال پیش قیمت هر متر زمین در این منطقه بین دو  تا سه میلیون تومان بود، اما حالا یک آپارتمان کلنگی به قیمت متری ۱۴ تا ۱۶ میلیون فروخته می شود.

وی افزود: این امر تورم بسیار بالایی را در بازار مسکن نشان می دهد و این در حالی است که بالا رفتن قیمت مسکن همچنان ادامه دارد و هنوز هم باید منتظر بالا رفتن قیمت ها بود.

در کنار همه این عوامل به نظر می رسد مشاوران املاک هم در این باره دستی بر آتش دارند و  یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن هستند چرا که از زمان تصمیم به فروش یا اجاره مسکن توسط فروشنده تا خریدیا اجاره آن توسط خریدار، همواره بنگاه‌داران مسکن هستند که نقش اساسی را در تعریف و تعیین قیمت ها بازی می‌کنند؛ اما در نهایت مشکل در دست هر کس باشد به گفته کارشناسان حوزه مسکن این مشکلی غیرقابل حل نیست اگر به واقع مسئولان با برنامه ریزی درست و کار جهادی در ارتباط با آن دست به عمل بزنند.

کد خبر: ۴۷٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha